آقای فلاحیان معاون برنامه ریزی وزیر نفت به سوالات برنامه خط اول شبکه الخبر پاسخ داد.
فلاحتیان در خصوص تحقق شعار سال و جذب سرمایه های مردمی گفت: با توجه به نقش پررنگ حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در تولید و تورم در کشور، وظایف مهمی به وزارت نفت محول شد. در سال گذشته بیش از 20 درصد رشد بخش نفت و گاز را با موفقیت انجام دادیم که در رشد کلی اقتصادی کشور مؤثر بود. طی سه سال گذشته قراردادها و تعهدات زیادی پذیرفته یا بر دوش سرمایه گذاران گذاشته شده است و در این راه شرکت های دیگر از جمله بانک ها به میدان آمده اند.
وی افزود: برای رشد تولید باید رشد مردم و ظرفیت بنگاه ها و بانک های کشور را به صحنه بیاوریم در غیر این صورت توسعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با چالش مواجه خواهد شد. طرح جامعی برای این مشارکت در نظر گرفته شده است و به عنوان نمونه چالش آینده را در نظر می گیریم که محدودیت گاز در میادین پارس جنوبی است. اخیرا قراردادی به ارزش 20 میلیارد دلار با شرکت های داخلی مبادله شد تا اکثر تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند. در برنامههای پیشبینیشده در حوزه پتروشیمی، طی پنج سال آینده از ۹۴ میلیارد تن فعلی به آستانه ۱۴۰ میلیارد تن خواهیم رسید.
فلاحیتیان می گوید: در خصوص ظرفیت پالایشگاهی تا دو سال آینده حداقل 240 هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاهی کشور اضافه خواهیم کرد. تلاش شده تا ظرفیت پالایشی کشور با واحدهای جدید افزایش یابد و بهره وری واحدهای موجود افزایش یابد. در برخی موارد نیازی به اعمال سیاست های قیمت گذاری برای مدیریت مصرف نیست، به عنوان مثال در مورد تاکسی ها و خودروهای الکترونیکی، فرهنگ سازی گرایش به سوخت CNG و کاهش نیاز به بنزین کافی است.
این مقام مسئول گفت: وزارت نفت هیچگاه با شرکت زیرمجموعه خود قراردادی برای ساخت پالایشگاه منعقد نکرده و نخواهد کرد. در زمینه توسعه میادین نفت و گاز و ساخت پالایشگاه، تعدادی از نهادهای اقتصادی کشور مشارکت دارند. زیرا پروژه های میدان نفتی پرهزینه و پرهزینه هستند.
معاون وزیر نفت درباره تعارضات در حوزه انرژی افزود: برای غلبه بر مناقشات باید دو اقدام اساسی انجام دهیم. از نظر مصرف انرژی وضعیت خوبی نداریم و نسبت به کشورهای مشابه پرجمعیت بنزین بیشتری مصرف می کنیم. کشوری مانند نروژ نفت تولید می کند اما هرچه تولید می کند به جای تخصیص مصرف روزانه در صندوق توسعه ملی جمع آوری می شود. با کمک شورای عالی انرژی کشور، در حال تعیین تاریخی برای بهبود استانداردهای تولید لوازمی مانند بخاری هستیم.
وی افزود: همیشه نمی توان کمبود را از طریق واردات پوشش داد، زیرا واردات ارزی قیمت گذاری می شود در حالی که فروش داخلی ریالی است و مقدار آن کم است. در هنگام واردات بنزین باید با قیمت 75 سنت یعنی لیتری 35 هزار تومان خریداری شود، اما این بنزین در داخل کشور لیتری 1500 تومان به فروش می رسد که حدود 400 تومان آن مربوط به حق امتیاز است. جایگاه ها بنزین توزیع می کنند و عملاً لیتری 1100 تومان درآمد دارند. بنابراین برای تامین نیازهای خود از طریق واردات به منابع ارزی زیادی نیاز خواهیم داشت.
خبرنگار: امیر محمد درویشی