نحوه اجرای شعار سال را بررسی کنید
عضو کمیته برنامه و بودجه: اگر رشد تولید به درستی انجام شود، تورم زیادی مهار می شود، به طوری که نهاده های تولید و بهره وری عوامل تولید باید افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، جعفر قدری نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در برنامه پا به پای بهار با رادیو گفتگو در خصوص اجرای شعار سال گفتگو کرد.
سوال: از دیدگاه شما برای عملیاتی شدن این شعار و دیدن ثمره آن در زندگی مردم، کدام اقدامات باید توسط کدام نهادها در اولویت قرار گیرد؟
تو می توانی: شعار امسال از دو قسمت تشکیل شده است که یکی رشد تولید و دیگری کنترل تورم است. من فکر می کنم اگر رشد تولید به درستی انجام شود، تورم زیادی اتفاق می افتد. تورم در واقع تفاوت بین عرضه محصول و تقاضای محصول است. اگر کل عرضه را اضافه کنیم، می توانیم تورم را بدست آوریم. و اگر بخواهیم عرضه کل را افزایش دهیم باید رشد تولید را با جدیت دنبال کنیم. اگر بخواهیم تولید افزایش یابد به دو صورت می توانیم این رشد را داشته باشیم یکی رشد نهاده های تولید و دیگری رشد بهره وری عوامل تولید.
برای رشد نهاده تولید، البته سرمایه که عامل اساسی و کلیدی است، قبل از اینکه به دنبال افزایش سرمایه گذاری باشیم، باید از سرمایه گذاری های موجود و بخشی از ظرفیت های بلااستفاده ای که در کشور وجود دارد، به درستی استفاده کنیم. اما مورد استفاده قرار نگرفته است، باید تمام تلاش خود را برای استفاده از این ظرفیت های استفاده نشده به کار بگیریم و از سوی دیگر نیاز به رشد سرمایه گذاری وجود دارد. در سال های اخیر متأسفانه رشد تولید ناخالص ملی و تشکیل سرمایه ثابت در کشور ما منفی بوده است و در واقع سرمایه گذاری هایی که انجام شده پاسخگو است. هزینه های استهلاکی وجود نداشت و البته بخشی از ظرفیت تولید خود را از دست دادیم، بنابراین باید بخش زیادی از منابع سرمایه گذاری خود را در بین انتخاب های مصرفی و سرمایه گذاری خود به کار ببریم و سعی کنیم سود واحدهای تولیدی را به سمت سرمایه استفاده کنیم. باید به واحدهای تولیدی فشار بیاوریم و موظف کنیم که واحدهای تولیدی را وادار کنند که بخش قابل توجهی از سود خود را دوباره سرمایه گذاری کنند، از منابع بخش های غیردولتی استفاده کنند، در طرح ها و پروژه های زیربنایی، دولت به تنهایی نمی تواند از منابع خود استفاده کند و بگوید که برای بسیاری کافی است طرح ها و پروژه های زیربنایی ما اکنون به منابع مالی نیاز دارند. انتقال فعالیت های خود به اجرای سیاست های اصل 44. استفاده کرده و بتواند زیرساخت های لازم را از این طرح فراهم کند، استفاده از منابع مالی خارجی و سرمایه گذاری های خارجی باید به طور جدی در دستور کار مناطق ویژه و مناطق آزاد ما قرار گیرد. باید بستر ورود سرمایهگذاریها را از این تعاملات فراهم کنیم، منطقهای که بین ما و کشورهای همسایه ایجاد شده، تعاملاتی که با چین و روسیه داریم، تعاملاتی که میتوانیم با ایرانیهای خارج از کشور داشته باشیم، باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم. سرمایه گذاری های جدید، منابع خارجی وارد کشور می شود و در عین حال مجوزهای کسب و کار را تسهیل می کنیم، قوانینی را که در این زمینه داشتیم در تسهیل اداره پروانه کسب، تسهیل قانون محیط کسب و کار با جدیت دنبال کنیم. و قانون اجرای اصل 1 و اصلاح مواد 1 و 7 از سیاست های اصلی قانون اساسی چهل و چهارم و اینها لازم ولی کافی است. وجود ندارد و دستگاه هایی که هنوز به این سامانه نپیوسته اند و وضعیت کسب و کار خود را اعم از ثبتی یا مجوزی مشخص نکرده اند و متأسفانه برخی از آن ها جزو ارگان دولتی هستند، باید جدیت بگیرند. در نظر گرفته شده و رتبه بندی می شود برای ارتقای کشورمان از نظر سهولت کسب و کار در عرصه بین المللی، از این طریق می توان سیگنال های خوبی به سرمایه گذاران خارجی داد و از خروج سرمایه از کشور جلوگیری کرد. در حال کار روی ایجاد تغییراتی در قوانین کار هستیم تا کارفرمایان را تشویق کنیم که بروند و از نیروی کار موجود در دانش فنی و فناوری بیشتر استفاده کنند و در واقع آموزش باید به سمت دانش فنی و کاربردی برود و مقالات و مطالب علمی و موضوعات تبدیل شود. عملی تر ما باید توان فنی و فناوری واحدهای صنعتی خود را تامین کنیم و به همین ترتیب به واحدهایی که می توانند از نیروی بیکار برای اشتغال بیشتر نیروی کار استفاده کنند، مشوق هایی بدهیم، شاید با استفاده از منابع طبیعی، متاسفانه محدودیت هایی از جمله وجود داشته باشد. محیط زیست و گاه ایرادات اعتراض اسرائیلی هاست، برای حفظ محیط زیست نیست و به جای احترام به محیط زیست در واقع تخریب محیط زیست است و محیط بانان باید نظرات خود را اصلاح و بازنگری کنند تا بتوانیم بهتر است از ظرفیت های محلی استفاده کنیم و بتوانیم از آن به صورت منطقه ای استفاده کنیم. بحث مدیریت، ما همچنین نیاز به بررسی مدیریت داریم. بسیاری از مدیران ما دانش و تخصص لازم را ندارند، برخی از مدیران ما تجربه کافی ندارند. تجربه ای که ما در بحث جوانان مطرح می کنیم این است که گروهی از جوانان دانش دارند اما چون تجربه کافی ندارند به کشور آسیب می رسانند یا به آینده خود آسیب می زنند و در واقع این سوء مدیریت می تواند در آینده کاری آنها را دچار مشکل کند. . ضمن اینکه فرصت های بیشتری را برای استفاده از جوانان خود در پست های مشاور و دستیار فراهم می کنیم تا بتوانند تجربه کسب کنند و از دانش و تجربیات خود به خوبی استفاده کنند. ما دو کانال برای انتقال دانش و فناوری در کشور داریم، یکی دانش و فناوری است که امکان واردات آن از کشورهایی که با آنها تعامل داریم و روابط برقرار کرده ایم، مانند چین و روسیه و … نداریم. دیگری دانشی است که می توانیم در کشور به دست آوریم و بنگاه های دانش بنیان که می توانند شکاف فنی و فناوری بین ما و کشورهای پیشرفته را پر کنند و سرریز دانشی که در زمینه های نظامی وجود دارد می تواند در بخش های غیرنظامی استفاده شود. و ما باید دانش فنی خود را به روز کنیم، اما همچنین برای دستیابی به صرفه جویی در هزینه ها، مقیاس و کاهش هزینه های واحد تولید، به بازار بزرگی در تعامل با کشورهای همسایه دسترسی داشته باشیم. اگر گروه دلسوزان و صاحب نظران مجلس اقدامات عملی و اجرایی انجام می دهند و برای رفع خلأهای حوزه قانون تلاش می کنند، اگر در حوزه های اجرایی خلأ وجود دارد، اگر نیاز به مراقبت و نظارت است، نیازها را رها کنید. لازم به ذکر است که اکنون در شرایطی هستیم. ما می دانیم که اگر نتوانیم مشکل تولید را در کشور حل کنیم، نمی توانیم مشکلات و مشکلاتی را که در حال حاضر کشور با آن مواجه است حل کنیم. از آنجایی که مشکلات اقتصادی ما آشکارتر شده و فرصتی برای سوء استفاده در زمینه های فرهنگی ایجاد شده است، اگر توان مالی نداشته باشیم چون ظرفیت های اقتصادی ما تمام شده است، اگر متوجه شدیم که در جامعه بازنشستگان ناهماهنگی های اجتماعی ایجاد شده است. . -کارکنان اداری و هر روز شاهد نوسانات قیمتی هستیم، شاهد اختلالات و اختلالات در بازار هستیم چرا که تولید از دستور کار ما خارج شده است و اگر این اتفاق بیفتد، البته درآمد ارزی مزیت مهمی برای بازار خواهد بود. کشور است و می تواند مشکلات پولی را حل کند و همچنین مشکل اشتغال را حل کند.