در جلسه 31 تیر 1401 با موافقت وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت مقرر شد فروش خودرو در بورس کالا به صورت گام به گام از ماه گذشته آغاز شود. با همکاری وزارت حراست و خودروسازان بر اساس افزایش عرضه، روند رشد آن ادامه دارد.
طی چند روز گذشته اظهارات شفاهی مسئولان محترم سازمان بازرسی کل کشور، جلسات شورای رقابت، برخی مکاتبات نمایندگان محترم مجلس با وزارت حراست و … موجب تردید در ادامه این روند شده است. از سوی دیگر این اظهارات بعضاً مغایر با اختیارات قانونی نهادها در خصوص کالاهای معامله شده در بازار سرمایه است و این ابهام موجب نگرانی سرمایه گذاران شده است. لذا از جنابعالی تقاضای مشاوره و راهنمایی در این زمینه می شود.
در این نامه آمده است:
تاکنون تنها 36 هزار نوع خودرو در بورس کالا معامله شده و بیش از 11 میلیون رانت از بین رفته است. در حالی که این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو در کشور را تشکیل می دهد، نسبت آن به کل تولید اجاره ای در این بازار بیش از 100 درصد است. علاوه بر سرکوب رانت، برآورده شدن تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازار سرمایه (به عنوان مثال قیمت سهام ایران خودرو از 30 تیر تا 30 آذر که خودرو شناور شد از 190 تومان به 348 تومان کاهش یافت. در بورس که رشدی حدود 75 درصدی را به ثبت رساند!) بازگشت اعتماد شهروندان به سرمایه گذاری، افزایش درآمد مالیاتی دولت، تزریق نقدینگی به خودروسازان برای اجرای طرح های توسعه آتی، تحویل به موقع خودرو توسط خودروسازان، جذب نقدینگی از جامعه، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام از سیستم بانکی و در نتیجه کاهش تاثیر این بخش در ایجاد نقدینگی و … از مواردی است که تاکنون با موفقیت تجربه شده است و ضروری است. تا چی زمان بندی مناسب برای اجرای این طرح در بورس کالا ادامه دارد و با اصلاحات لازم باید تعادل در این آشفته بازار ایجاد شود.
در حالی که ادامه عرضه خودرو در بورس کالا در هاله ای از ابهام قرار دارد، رئیس سازمان بورس در نامه ای به وزیر اقتصاد خواستار رفع ابهام آن سوال شد.
با احترام همانطور که می دانید صنعت خودرو در چند سال گذشته به دلایل زیادی فراز و نشیب های زیادی داشته است و ادامه روند قبلی تقریبا غیر ممکن بود. بخشی از ضعف های صنعت خودرو ناشی از سوء مدیریت این صنعت است و بخشی دیگر به دلیل مواردی است که از خارج از صنعت خودرو و بر اساس تصمیمات تصمیم گیران اقتصادی به این صنعت تحمیل شده است. قیمت گذاری اجباری در صنعت خودرو به ویژه محصولات دو خودروساز بزرگ کشور، سهم عمده ای در زیان 150 هزار میلیارد تومانی این صنعت داشت.
اما در نهایت سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد تا زمانی که مکانیزم قیمت گذاری خودروی جدید مشخص نشود، در بورس عرضه نمی شود. انجام نخواهد داد
انتهای پیام
به گزارش ای بی اس نیوز، همزمان با خروج قطار عرضه خودرو در سکوی بورس کالا از ریل روز چهارشنبه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به نقل از اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران نوشت. . نیاز به لغو پیشنهاد آینده این شرکت برای 5000 خودرو اعتبار دریافت کرده و دلیل آن نیز ملاحظات ناشی از ورود سازمان بازرسی بوده است. توضیح. پس از نامه ایران خودرو، ولی الله جعفری، ناظر نظارت بر ناشران سازمان بورس در نامه ای به مهدی خطبیبی تاکید کرد که این شرکت تا پایان سال جاری برنامه هفتگی منظم محصولات پذیرفته شده در بورس کالای ایران را ادامه دهد. . انتشار
بر این اساس امروز مجید عشقی رئیس سازمان بورس در نامه ای به احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس خواستار اقدام مناسب و فوری برای حذف بلاتکلیفی عرضه و فروش خودرو در بورس کالا که سهامداران را نگران کرده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز