absnews
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، برخی انجمن های حمل و نقل در نامه ای به رئیس قوه قضائیه از تغییرات جدید در ارائه خدمات بیمه ای ترانزیت بار انتقاد کردند و خواستار حفظ محیط زیست از رقابت آزاد در این حوزه شدند.
با توجه به شرایط ایجاد شده بسیاری از شرکت های حمل و نقل از دریافت سفارش برای ترانزیت کالا منصرف شده اند و برخی از کالاها تا تعیین تکلیف این مورد در گمرک مبدا متوقف شده اند. یادآور می شود، وقفه کوتاه مدت در ترانزیت کالا آثار مخرب پایدار و جبران ناپذیری دارد. در شرایطی که در رقابت شدید با کریدورهای ترانزیتی رقیب هستیم و با وجود تحریم ها و مسائل دیگر، صاحب کالا را مجبور به انتخاب مسیر ترانزیتی ایران کرده ایم، هرگونه توقف و وقفه ترانزیت از طریق ایران. کالا به دنبال مسیر دیگری می گردد و در صورت یافتن مسیر دیگری به سختی امکان بازگشت وجود دارد.
گمرک ایران در تاریخ مذکور اقدام به چاپ و ارسال قرارداد بیمه جدید برای کلیه شرکتهای بیمه و سازمانهای اقتصادی نمود. صورت ماجرا این بود که این اقدام برای جلوگیری از انحصار و امکان حضور همه شرکت های بیمه در بازار ترانزیت انجام شد، اما:
- گمرک مفاد قرارداد را تغییر داده است که شرکت های بیمه مدعی مغایرت آن با مقررات 86 و 89 مصوب شورای عالی بیمه هستند و تاکنون علیرغم تشکیل جلسات متعدد، بیمه مرکزی تاییدیه ای را به شرکت های بیمه ارائه نکرده است. امضای قرارداد در قالب ارائه شده توسط گمرک. .
- گمرک بازار را بین تمام شرکت های بیمه تقسیم کرد و در قراردادی که برای هر شرکت بیمه تنظیم شده بود، سقف فروش بیمه نامه را لحاظ کرد. در این بین حدود 41 درصد از بازار به یک شرکت بیمه تعلق گرفته و 59 درصد مابقی بین حدود 20 شرکت بیمه دیگر تقسیم شده است، به طوری که سهم اندکی باقی مانده برای هر یک از شرکت های بیمه باقی مانده، حضور در بازار با توجه به هزینه های اجرا، آن را غیرعملیاتی کرد و البته این تقسیم بندی، امکان رقابت در این زمینه را نیز از بین برد.
صنعت حمل و نقل در 8 سالی که از تصویب آیین نامه های 86 و 89 شورای عالی بیمه می گذرد، همواره با تکیه بر عنصر رقابت آزاد بین شرکت های بیمه، از شرایط مطلوبی از سوی شرکت های بیمه فعال در این حوزه برخوردار بوده است. بازار بیمه ترانزیت از نرخ ها و شرایط مناسبی برای پوشش سایر ریسک های خود (که عمدتاً دارای ضریب ضرر بالاتری هستند) مانند بیمه CMR، بیمه حامل، حمل و نقل بیمه و غیره بهره مند شده است. این تقسیم اجباری نه تنها مزایای رقابت آزاد در بیمه حمل و نقل را برای بیمه گذاران واقعی پرداخت کننده حق بیمه (صنعت کشتیرانی) حذف کرده است، بلکه تمامی مزایای دریافتی در سایر بیمه های مربوط به حمل و نقل را نیز تضعیف کرده است.
یک شرکت حملونقل که با وجود جریمهها، با وجود جریمهها و البته تعهدات زمانی و هزینهای که به صاحب محموله داده بود، با موفقیت رضایت صاحب کالا را جلب کرد، حالا بدون اطلاع قبلی متوجه شد که بیمهگران قبلی از بازار حذف شدهاند. برای همکاری با یک تازه وارد بازار.
مجموعه دو عامل فوق باعث شد اکثر شرکت های بیمه تمایلی به پذیرش این قرارداد نداشته باشند. در خلا ارائه خدمات بیمه ای توسط شرکت های بیمه، تنها یک شرکت بیمه به صورت گسترده شروع به ارائه خدمات کرد و عملا خدمات 11 شرکت بیمه مستقیم و غیرمستقیم در قالب 4 قرارداد با گمرک لغو شده و تاکنون تبدیل شدن به خدمات انحصاری یک شرکت بیمه
به همین دلیل از این مرجع محترم به عنوان بالاترین مقام قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارد دستورات لازم را جهت جلوگیری از رانت ایجاد شده و حفظ محیط رقابت آزاد صادر نمایند.
بدیهی است صنعت حمل و نقل به عنوان بیمه گر و پرداخت کننده حق بیمه در این زمینه، انتخاب بیمه گر را حق مسلم خود می داند و در این بین هیچ گونه قرارداد برادری با شرکت بیمه منعقد نکرده است. شرکتهای حملونقل و اتحادیههای آنها بهعنوان شرکتهای مستقل، در انتخاب بیمهگر یا بیمهگرانی که خدمات و شرایط بهتری را با توجه به شایستگی و منافع اتحادیهها ارائه میدهند، آزادند. بنابراین در شرایط رقابت آزاد و بدون رانت یا محدودیت، افزایش سهم بازار چند شرکت بیمه و شکست سایر بیمهگران به هیچ وجه به معنای انحصار نخواهد بود.
نکته قابل بحث عدم توجه گمرک به اهمیت ثبات شرایط ترانزیت کالا از کشور و لزوم اطلاع رسانی صنعت حمل و نقل قبل از هر اقدامی است.
مدتی است که شعار انجام سالانه 20 میلیون تن ترانزیت کالا به عنوان هدف محوری کشور در حوزه حمل و نقل، محور گفتگو با مسئولان دولتی است. شعاری که رونق حمل و نقل در اقتصاد منطقه در دوران پس از کرونا و همچنین تحولات منطقه، مسئولان کشور را به تحقق آن خوش بین کرده است. اما متأسفانه مانند بسیاری از شعارهای اقتصادی که به دلیل تصمیمات اشتباه گم می شوند، ترانزیت کالا از کشور عزیزمان ایران نیز با بی تدبیری برخی تصمیم گیران خدشه دار می شود.
اگرچه ترانزیت کالا از ایران در شرایط تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی ابزاری موثر برای درآمدزایی ارزی و بهبود روابط تجاری، سیاسی و امنیتی با کشورهای همسایه بوده است، اما از ابتدای مهرماه سال جاری و با شعار در مبارزه با انحصار، سنگ بسیاری در مقابل فعالان ترانزیت کالا از کشور گذاشته شد که بدیهی است قبل از وقوع با کمی برنامه ریزی می شد این مشکل را حل کرد.
در این فضای انحصاری، بدون توجه به نقش محوری سازمان های حمل و نقل در این قراردادها (به عنوان بیمه شده)، شرکت بیمه مستقیماً قراردادی یک طرفه را به شرکت های حمل و نقل ارائه کرده است که در بند آن صرفاً در صورت اقدام به صراحت اشاره شده است. هر تمرین توسط شرکت حمل و نقل که باعث پرداخت خسارت به گمرک می شود، کل مبلغ را از شرکت حمل و نقل بازپس می گیرد. یعنی عملا این شرکت بیمه ریسک را بیمه نمی کند و فقط نقش ضامن را دارد. برای تقویت این اقدام نیازمند ضمانت نامه بانکی یا چک های ماهیگیر بنفش چند ده میلیاردی از ضامن شخص ثالث با شرکت های حمل و نقل است.
اگرچه طبق قانون گمرک، شرکت های حمل و نقل بین المللی ایرانی می توانند با سپردن سپرده نقدی، ضمانت نامه بانکی یا بیمه نامه معتبر نزد گمرک جمهوری اسلامی ایران، پرداخت حقوق ورودی را تضمین کنند، اما به دلیل هزینه های زیاد برای دو روش اول، ارائه بیمه نامه تنها راه حل اقتصادی و عملیاتی در این زمینه است. از سال 1392 که شورای عالی بیمه روند قراردادهای بیمه را با حضور شرکت بیمه، سازمان اقتصادی حمل و نقل (بیمه گذار) و گمرک ایران طی مصوبات 86 و 89 تعریف کرد تا تاریخ 31/06/1301 در چارچوب از این مقررات، شرکت های مختلف بیمه صنعت حمل و نقل خدمات بیمه حمل و نقل را ارائه می کنند. به طوری که در تاریخ 31/06/1401 مجموعاً 11 شرکت بیمه مستقیماً یا به عنوان اعضای مشارکت بیمه ای در قالب 4 قرارداد مستقل به ارائه خدمات بیمه ای ترانزیت کالا و اتحادیه های صنفی و شرکت های حمل و نقل بین المللی پرداختند. که اعضای این سازمان های خدماتی هستند این شرکت ها برای ترانزیت کالا استفاده می کنند.
متن نامه به شرح زیر است:
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز