نارضایتی قطعه سازان از حفظ قیمت/خروج از بازار انحصاری واردات
رئیس هیئت مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه سازان از تعطیلی و خروج از چرخه تولید بسیاری از خطوط تولید قطعه خبر داد و گفت: این ضرر به صنعت قطعه سازی کشور ناشی از قیمت گذاری تحمیلی است. توسط خودروسازان
به گزارش ای بی اس نیوز، علی یکفلاح گفت: قیمت گذاری های اعمال شده از سوی خودروسازان در سال های اخیر زیان هایی را به این صنعت وارد کرده و این زیان بر صنعت قطعه سازی نیز تاثیر گذاشته است. بنابراین بسیاری از خطوط تولید قطعات در حال حاضر خارج از چرخه هستند و برخی دیگر تنها با یک پنجم ظرفیت کار می کنند. تداوم این روند ظرفیت های OEM ها را خالی کرده و امید سرمایه گذاری در این صنعت را از بین برده است. اگر شرکت های قطعه سازی و خودروسازی به این شکل مدیریت شوند، کشور مونتاژکار می شود.
صنایع خودروسازی به تنهایی می توانند نیازهای بازار را تامین کنند
رئیس هیئت مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه سازان کشور، صنعت خودروسازی کشور را توان تامین نیازهای بازار ایران دانست و گفت: صنعت خودروسازی خصوصی و دولتی که شکل گرفته است، می تواند. نیازهای بازار را به تنهایی برآورده کنند. به شرطی که صنعت خودرو بی نظم باشد و شورای رقابت دیگر تظاهر به تعیین قیمت خودرو در کشور نکند.
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع همگن سازندگان نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور خاطرنشان کرد: بورس کالا این توانایی را دارد که سایه قیمت گذاری دستوری را تا حدودی بر صنعت خودرو کاهش دهد، اما در نهایت این روش راه حل نهایی نیست. قیمت گذاری اجباری علاوه بر تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای، رانتی را در بازار کشور ایجاد کرده که سود آن فقط به جیب دلالان می رود. این رانت همچنین تقاضای کاذب در بازار را افزایش می دهد. بنابراین در حال حاضر نمی توان تشخیص داد که یک میلیون و 500 هزار درخواست واقعی و از سوی مردم است یا خیر.
یکفلاح ادامه داد: تقاضای بازار خودرو ایران از نظر تیراژ داخلی یک میلیون و 500 هزار دستگاه است. به عبارت دیگر خودروسازان داخلی با توجه به میانگین تقاضای بازار خودرو کشور و قدرت خرید مردم باید سالانه یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید کنند. البته نیازهای بازار خودرو در سایر بخشها نیز گسترده است. به عنوان مثال باید توجه داشت که چه بخشی از تقاضای بازار قادر به خرید خودروهای خارجی بیش از 15000 دلار و بالاتر است. واردات خودرو تنها پاسخگوی این بخش از نیاز بازار است و پاسخگوی نیاز کل بازار نخواهد بود.
این فعال صنعت قطعه خاطرنشان کرد: صنعت خودرو و بازار آن در سایر کشورهای دنیا مانند ایران است اما روش قیمت گذاری در تمام دنیا به این صورت انجام نمی شود. در این بین این سوال مطرح می شود که چرا شورای رقابت باید بازار خودرو را انحصاری معرفی کند؟
اجرای صحیح واردات خودروهای نو و دست دوم
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سورسینگ OEM ضمن اشاره به آزادسازی واردات خودرو و کمک آن به تعدیل بازار افزود: در حال حاضر واردات خودرو به کشور آزاد شده است اما این موضوع به تنهایی نمی تواند انحصار را بشکند. بازار. در این راستا نکته ای که مطرح می شود میزان ورود خودروهای خارجی به کشور و تامین نیاز بازار است. باید منتظر ماند و دید چه تعداد خودرو وارد کشور می شود و آیا این تعداد می تواند بازار خودرو را اشباع کند یا خیر؟
وی خاطرنشان کرد: اگر واردات خودروهای نو و کارکرده به درستی اجرا شود، بازار خودرو دیگر انحصاری نخواهد بود و در کنار کسب و کار 40 تا 50 خودروساز دولتی و خصوصی اتفاق می افتد.
یکفلاح با بیان اینکه در صورت بازسازی سرمایه در گردش خودروسازان و قطعه سازان و همچنین ناوگان حمل و نقل کشور، زیرساخت های مناسب برای تولید خودرو در کشور ایجاد می شود، گفت: در نتیجه اگر دولت از مدیریت خارج شود. از بنگاه های اقتصادی، خودروسازان می توانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند. افزایش تا دو میلیون دستگاه در سال.
این عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که بازار از انحصار خارج شده است، دولت و شورای رقابت دیگر نباید صنعت و صنعت را مدیریت کنند. بازار خودرو به شیوه بخشنامه; زیرا یکی از دلایل ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، انحصار بازار خودرو است و منحصراً مانند گذشته با خودرو برخورد می کند. زمانی که خودرو دیگر انحصار نداشته باشد، بازار و عرضه و تقاضا باید قیمت را تعیین کنند و نیازی به تعیین قیمت توسط نهاد کنترل کننده نخواهد بود.
انتهای پیام