
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: میانگین عمر لکوموتیو مسافری 10 سال و متوسط عمر لکوموتیو باری 35 سال است.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمیاد صالحی در گفتوگوی تلویزیونی با اشاره به عملکرد راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: پس از اپیدمی کرونا، کشور در نیمه دوم سال جاری در شرایط خاصی قرار گرفت. امسال. تا سال 1400 مقداری از فشارها بر این موضوع کاسته شد و در همان زمان دولت سیزدهم تأسیس شد. آنچه از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم منتقل شد، انباشت عدم تعمیرات در حوزه لکوموتیوها و در حوزه بازسازی و بهسازی خطوط بود. علاوه بر این، بیش از 2 میلیارد تومان بدهی لوکوموتیو در تاریخ باقی ماند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بخش خصوصی انتظار دارد قیمت این قطارها منطقی تر باشد، دولت نیز در تلاش است تا قیمت ها افزایش نیابد، راه آهن در صدد رفاه بیشتر مردم است. طبیعی است که راه آهن به دلیل این مشکل متحمل ضرر شود.
وی با بیان اینکه «برای قطارهای حومه ای سالانه ده ها میلیارد تومان به شرکت رجا پرداخت می کنیم»، افزود: قیمت بلیت قطار تهران پیشوا و ورامین کمتر از 5 هزار تومان است یا قطار گرمسار حدود 10 هزار تومان است. برای کمک به بخش خصوصی.” تا آنها بتوانند کار خود را انجام دهند و اقتصاد آنها تا حدودی بهبود یابد و ضرر کمتری داشته باشد.
مدیرعامل راه آهن درباره خط ریلی شلمچه بصره خاطرنشان کرد: تاکنون 1600 مین در این پروژه کشف یا خنثی شده است و توانسته ایم حدود 1.5 کیلومتر خط ریلی احداث کنیم. پس از عملیات پاکسازی مین، باید نسبت به روسازی و ریل گذاری خطوط راه آهن اقدام کرد تا بتوانیم وارد خاک عراق شویم.
صالحی با اشاره به توسعه این پروژه با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر عراق افزود: در این پروژه سه قطعه داریم، حدود 16 کیلومتر از جاده اولیه که باید مین زدایی شود که ایرانیان هی آنجا آنجا مین گذاری می کنند. هنوز یک مسیر 16 کیلومتری تا اروندرود، در وسط بصره، جایی که جزیره سندباد واقع شده است. ما باید روی این رودخانه پلی بسازیم که ویژگی های خاص این پل را داشته باشد. پس از آن طبق نقشه جدیدی که راه آهن عراق در اختیار ما قرار داده است، پس از طی مسافتی کوتاه وارد ایستگاه جدید نزدیک بصره می شود و از آنجا به کربلا متصل می شود.
صالحی با بیان اینکه ناوگان ریلی کشور در دولت قبل نوسازی نشد، گفت: متوسط عمر یک لکوموتیو مسافری 10 سال است، لکوموتیوهای باری ما متوسط عمر 35 سال دارند. در مورد واگن های مسافری، میانگین طول عمر حدود 30 سال است و واگن های باری ما به لطف نوسازی خوبی که در دو سال گذشته انجام شده به حدود 25 سال رسیده است.