وی افزود: این بالگرد توسط سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و نظارت نشده بود، اما به دلیل غیرنظامی بودن پرواز، سازمان هواپیمایی کشوری به بررسی سانحه پرداخت و با استناد به سانحه هواپیمایی کشوری به مراجع ذیصلاح گزارش شد. آیین نامه رسیدگی به حوادث مصوب شورای دولت.’ نماینده دولت و قضایی.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی وزارت ورزش و جوانان، مقام ارشد این وزارتخانه و هیئت همراه برای انجام ماموریت های محوله روز چهارشنبه مورخ 3/12/1301 به شهرستان سیرجان در استان کرمان اعزام شدند. و در پایان این روز به شهر کرمان سفر می کنند.
وی گفت: روز پنجشنبه 12/4/1301 به درخواست مسئولان استان کرمان به منظور افتتاح و بازدید از سایر اقدامات توسعه ورزش و جوانان، یک فروند بالگرد هلال احمر برای انتقال وزیر و هیئت همراه در مسیر کرمان – روبار به پرواز درآمد. -لاین بافت، برآورد درخواست می شود. مسافران این پرواز به ایستگاه عملیاتی جمعیت هلال حمار واقع در جنوب شرقی و خارج از فرودگاه کرمان رفتند و بالگرد ساعت 14:10 به وقت محلی از کرمان به سمت رابر پرواز کرد و ساعت 15:05 به رابر رسید. فرود آمده و هلیکوپتر خاموش است.
مدیرکل دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پس از بازگشت وزیر و هیئت همراه به بالگرد تعدادی مسافر به هیئت همراه اضافه شد و در نهایت بالگرد با 20 سرنشین (خدمه و مسافر). ) ساعت 15:20 به مقصد رسید، بافت برخاست و بالگرد از سمت شمال شرقی به محوطه ورزشگاه شهر بافت نزدیک شد و با مشاهده زمین چمن فوتبال و با توجه به وجود موانع پروازی و ورزشی تصمیم به فرود در آنجا گرفت. سوله ها، پس از یک سفر رفت و برگشت از سمت شمال نزدیک شد، زمانی که شرایط جوی، جهت و میزان باد برای پرواز ناامن بود، شروع به فرود در استادیوم کرد.
رضایی فر گفت: بالگرد در ارتفاع حدود 10 متری از سطح زمین شروع به ارتعاش و انحراف به چپ کرد که اظهارات خلبانان نشان می دهد که قصد کنترل بالگرد را داشته اند اما موفق نشده است. مستندات صحنه سقوط نشان می دهد که هلیکوپتر پس از انحراف به چپ در شرف فرود بوده و دچار سقوط از ارتفاع شده و ابتدا ارابه فرود قبل از برخورد بالگرد با سطح چمن ورزشگاه با برخورد شدید و انحراف غیرعادی بالگرد سمت چپ و پس از برخورد ملخ دم به زمین و تصادف و وارونه متوقف شد. در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد و 10 نفر از جمله وزیر ورزش و جوانان به شدت مجروح شدند.
وی خاطرنشان کرد: در بررسی این سانحه هیچ گونه مشکل فنی در بالگرد مشاهده نشد و علت حادثه عامل انسانی (خلبان) اعلام شد، البته تصمیمات فرمان و نبستن کمربند ایمنی سرنشینان نیز بوده است. عوامل کمک کننده .
به گفته رضایی فر، نکته ای که در مورد تعداد مسافران مجاز باید به آن اشاره شود این است که این بالگرد 22 مسافر ظرفیت داشت اما قرار بود 18 نفر در بالگرد حضور داشته باشند.
مدیرکل تحقیق و تفحص از سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: توصیه های ایمنی در خصوص عملکرد هواپیماهای دولتی و لزوم به روز رسانی روش های بهره برداری از هلیکوپترهای هلال قرمز به مراجع ذیصلاح ارسال شد.