مقصران افزایش قیمت خودرو از نگاه وزارت حراست
وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت قبل و کوتاهی مجلس به ویژه در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه را مقصر اصلی افزایش قیمت خودرو و شرایط فعلی صنعت خودرو و بازار می داند. .
وزارت امنیت توضیحات خود را تشریح کرد اما در نهایت به نظر می رسد دلایلی مانند افت تولید سال 1397 نسبت به سال 1396، تولید خودروهای معیوب و رسوبات در پارکینگ ها و مواردی از این دست بنا به ادعای مطرح شده باشد. وزارت امنیت اعلام کرد که تولید خودرو از ابتدای سال جاری تا کنون افزایش یافته و رکوردهای تولید شکسته شده است و همچنین تولید خودروهای کامل و مرگ ماستیم در شش ماه گذشته، خیر. با دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار حرف زیادی برای گفتن دارند! و کوتاهی مجلس و کوتاهی های دولت قبل شاید دلیل گرانی های اخیر در بازار خودرو باشد.
5- هرگونه عرضه خودرو فراتر از مجوز اخذ شده یا مشتقات مالی مربوط به خودرو اعم از گواهی سپرده، نکول و معاملات موازی نکول و یا هر نوع اوراق یا اوراق بهادار با پشتوانه دارایی (ABS) مبنی بر خودرو در بورس کالا. با توجه به اینکه بر تعهدات آتی هر خودروساز تأثیر می گذارد، نیازمند اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ‘
1- کاهش تولید خودروسازان داخلی از سال 1397 نسبت به سال 1396 به نصف و عدم تلاش دولت قبل برای حل مشکلات این صنعت در حالی که دولت سیزدهم عرضه و تولید خودرو را طی یک سال گذشته افزایش داد. .
عوامل فوق باعث شده است که مشکلات صنعت خودرو از سال 1397 تا پایان سال گذشته به نقطه کوری تبدیل شود که خوشبختانه از اواخر سال گذشته با اجرای برنامه های تحول از سوی وزارت حراست، تحویل داده شد. خودروها در سال جاری بیش از 50 درصد افزایش یافته و عملا جریان تولید سال جاری تاکنون تثبیت شده است. از سوی دیگر از شهریور ماه سال جاری تولید خودروهای معیوب عملا متوقف شده و تعداد خودروهای پارک شده در پارکینگ ها به صفر رسیده است.
به دنبال افزایش تولید، سپس با اجرای طرح فروش موفق از طریق سیستم یکپارچه خودرو؛ محصولات یکی از خودروسازان پس از چهار سال از قرعه کشی حذف شد و عملاً دیگری نیازی به ادامه طرح نداشت زیرا تنها یک خودروساز در قرعه کشی باقی مانده بود و تاکنون نیمی از ظرفیت تولید محصولات خودروسازان خارج شده است. فرآیند قرعه کشی و عرضه در بورس کالا.
در حالی که اکثر صاحب نظران و فعالان صنعت و بازار خودرو می دانند که بازار آتش این روزهای خودرو متاثر از پارامترهای اقتصادی و تورم حاکم بر اقتصاد کشور است که زمینه ساز افزایش نرخ ارز نیز بوده است. همچنین آینده این بازار را پیشبینی کنید که اگر وعدههای دولت مانند افزایش تولید خودرو و افزایش درآمدهای نفتی عملی نشود، این حباب خالی نمیشود و اگر نتوانند نرخ ارز را کنترل کنند، قیمتها بیشتر میشود.
1- حداقل عرضه هر محصول در هر دوره 2000 دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروسازی و حداقل 500 دستگاه برای سایر شرکت های خصوصی می باشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو و بررسی علل افزایش قیمت و شرایط فعلی بازار و صنعت خودرو پرداخت و مقصر اصلی این افزایش قیمت، دولت و مجلس قبلی (به ویژه عدم تصویب مجلس در مورد سرمایه مالیات بر درآمد) شناخته شده است.
2- تولید خودروهای ناقص و رسوب آنها در پارکینگ خودروسازان که به دلیل نقص و ناقص بودن امکان عرضه در بازار وجود نداشت.
2- شرکت های خودروسازی موظفند قبل از هر عرضه در بورس، فهرست خریداران محصولات را در 48 ماه گذشته اعلام کنند تا کلیه افراد حاضر در فهرست تلفیقی مذکور و همچنین خریداران دوره های قبل در کالاهای بورسی (اطلاعات که از بدنه بورس موجود است) از خرید خارج می شود و با هر انتشار جدید حذف می شود.
3- خودرو را به کالای سرمایه ای تبدیل کنید. تحت شرایط ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی.
در واقع التهاب بازار خودرو ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا به عملکرد دولت قبل گره خورده است که به بهانه تحریم ها قدمی برای حل مشکلات این صنعت برنداشته و منجر به تند شدن آن شد. کاهش تولید خودرو صنعت خودرو در شرایطی به دولت سیزدهم واگذار شد که ده ها هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان رها شده بود، بدهی خودروسازان به OEM ها سر به فلک کشیده بود، زنجیره تامین قطعات خودرو شکسته شد، خودروسازان. زیان ها در حال افزایش بود و صحبت از ورشکستگی بود. اما در یک سال دولت سیزدهم با وجود ادامه تحریم ها افزایش قابل توجهی در تولید خودرو مشاهده شده است که نشان می دهد دولت قبل به فکر رفع مشکلات صنعت خودرو نبوده است.
4- خودروسازان موظفند نسبت به عرضه در بورس طبق مجوزهای فروش اعطا شده برنامه ریزی لازم را به عمل آورند تا تخلفی از تعهدات قبلی و یا تعهدات جدید در جریان نباشد.
3- خودروسازان موظف به انجام تعهدات قانونی (از قبیل طرح جوانان جمعیت، اسقاط خودرو و …) مربوط به عرضه بورس هستند.
4- هجوم دلالان به این بازار به دلیل قیمت گذاری اجباری محصولات خودروسازان داخلی و تفاوت ایجاد شده در بازار و رونق سفته بازی.
در همین راستا با پیگیری های ای بی اس نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت مقصر اصلی افزایش قیمت خودرو و شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو، دولت قبل و کوتاهی مجلس بویژه در خصوص تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است.
5- عدم وجود اهرم های لازم برای اخذ مالیات از درآمدهای جانبی و سودهای بادآورده ناشی از سفته بازی (به دلیل عدم تصویب در مجلس).
دلایل افزایش قیمت خودرو به گفته وزارت امنیت
پنج دیدگاه تخصصی در مورد مسائل صنعت خودرو
برخی کارشناسان در خصوص علل این افزایش بی رویه قیمت ها در بازار خودرو، این افزایش قیمت ها را نتیجه سیاست های پولی و مالی دولت و البته رفتار دولت در داخل و خارج از کشور می دانند. .
به گزارش ای بی اس نیوز، بازار خودرو حدود یک ماه است که با شیب قیمتی رو به افزایش است که به تدریج افزایش یافته است. بازار خودرو سوار بر موج افزایش قیمت ها شده و مسیری بسیار صعودی را دنبال می کند.
در ماه های اخیر طرح عرضه خودرو در بورس کالا آزمایش شده و با اعلام شرایط عرضه از سوی وزارت امنیت به عنوان یکی از روش های قیمت گذاری و عرضه خودرو در بازار پذیرفته شده است که علاوه بر آن موثر بوده است. به افزایش تولید خودروسازان و مقررات این وزارتخانه. انتظار می رود صنعت، معدن و تجارت و شرکت بورس کالای ایران بخشی از تقاضای واقعی مصرف کننده را تامین کنند.
همچنین وزارت حراست رعایت شرایط زیر را در خصوص عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا بر اساس مقررات بازار ضروری تشخیص داده است:
همچنین وزارت حراست در پاسخ به سوالات مطرح شده در خصوص افزایش قیمت خودرو در بازار پاسخی ارائه کرد که به اختصار به شرح زیر است:
یکی از راه های کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه آن است; در همین راستا در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماه گذشته عرضه خودروهای سواری 32 درصد افزایش یافت و در آبان ماه 122 هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین تولید شد که رکورد پنج ساله را شکست.
از این رو، یکی از عوامل و عارضه مزمنی که بیش از چهار سال بود بازار خودروی کشور را دچار مشکل کرده بود؛ کاملا درمان شده اما سوال بازار خودروی کشور جنبه های دیگری نیز دارد.
برخی دیگر افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار خودرو را دو عامل اصلی روند صعودی قیمت خودرو می دانند و معتقدند با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز افزایش می یابد. در بازار نیز تقویت خواهد شد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری در بازار خودرو یکی از سرمایه گذاری های مناسب برای تبدیل ریال به کالا است، بازار خودرو با افزایش تقاضا مواجه است که خود عاملی در افزایش قیمت این محصولات است.
انتهای پیام
اما راه حل تکمیلی برای کاهش قیمت خودرو تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه دو سال است که در مجلس معطل مانده و تا زمانی که کشور از مالیات بر عایدی سرمایه محروم است، همه بازارها به روی تجار و دلالان باز است.
در صنعت خودرو، آنچه در حیطه وظایف این وزارتخانه است، بهبود تولید است، یعنی «افزایش 32 درصدی تحویل خودرو به مشتریان نسبت به 1400»، «کاهش 91 درصدی تولید خودروهای معیوب در سال 1401». “، “تنظیم مجدد خودروهای ذخیره شده در پارکینگ خودروسازان” و… یکی از مهمترین آنها است.
مشکل بازار خودرو کشور از سال 1396 وجود داشته و دلایل زیر در سال های اخیر باعث آشفتگی در بازار خودرو شده است: