او در خاطرات خود درباره پرواز اولین بالن ها در تهران چنین می نویسد: «در روز سوم فروردین 1256 دو بالن به آسمان پرواز کردند. بالای شمس العماره بودیم، تمام تهران روی پشت بام ها و کوچه ها و… پر از زن و مرد بود. بادکنک اول قرمز بود، پهن شد، ولی بعد افتاد توی باغ سپهسالار – باغ میرزا حسین قزوینی صدراعظم زمان ناصر – بعد بادکنک سفید بلند شد، این بار بادکنک خیلی خوب کار کرد، راست ایستاد. آسمان شهر به مدت نیم ساعت خیلی تماشا کرد. “مردم هرگز چیزی را تماشا نکردند.”
به گزارش ای بی اس نیوز، امروز 11 آبان ماه، هشتاد و هفتمین سالگرد اولین پرواز مسافری خارجی به ایران در سال 1313 است.
قیام سرهنگ محمدتقی خان پسیان در خراسان. علی آذری ۱۳۲۹
رضا که در طول خدمت طولانی مدت خود در ارتش قاجار به دلیل اخلاق خشنش لقب ظالم داشت، یک سال قبل از اجرای قانون منع حجاب در ایران، اولین پرواز مسافر خارجی را از ایران به مقصد ایران انجام داد. نشان دادن کشور رقیب ترکیه با پیروی از فرهنگ و تکنولوژی غرب، آتاتورک چیزی کم ندارد. وی چهار ماه پس از پایان سفر خود به ترکیه، نخستین سفر هوایی برون مرزی ایران را با هدایت خلبانان آموزش دیده کشورمان در فرانسه انجام داد. رضا پهلوی در این پرواز پاییزی گروهی از فرماندهان نیروی هوایی را به آنکارا فرستاد.
منابع:
پس از نمایش هوایی، خلبان روسی با هواپیمای فرانسوی خود به روسیه بازگشت.
توهم توطئه
هفت سال پس از این رفتار غیردوستانه، پدر پهلوی از 20 خرداد تا 27 تیر 1313 در رأس هیئتی 17 نفره که بیشتر آنها سرباز بودند، از تبریز، خوی و ماکو و پس از عبور از شهرها وارد خاک ترکیه شد. قارص، ارزروم، طرابوزان و سامسون وارد آنکارا، پایتخت این کشور شدند.
چند ماه پس از سوء ظن به بنیانگذار جمهوری ترکیه و بر هم خوردن روابط سیاسی با ایران، مشخص شد که کردهای مخالف دولت مرکزی، سربازان ارتش آتاتورک را دستگیر و زندانی کرده اند و به همین دلیل ترک ها رئیس جمهور ترکیه بودند. شبهات علیه او برطرف شد اما رضا از این ماجرا ناراحت شد.
بالون سوم در سفر پسرش مظفرالدین شاه به فرانسه خریداری شد اما در طول 10 سال سلطنت او پرواز نکرد.
این تیم پس از رایزنی طولانی با فرماندهان ارتش انگلیس موفق به خرید 25 فروند هواپیمای تک بال دو سرنشین به نام Rearwin 8125 Cloudsters شد و هواپیمای خریداری شده در فاصله مهر تا دی ماه 1319 و آموزش داوطلبان خلبان وارد ایران شد. وارد فاز جدیدی شده است.
گزارش های مبهم به رهبر وقت ترکیه باعث شد که او سفیر خود را از تهران فرا بخواند و روابط سیاسی خود را با ایران قطع کند، زیرا معتقد بود برخی از سربازانش در اسارت ایران هستند. پس از آن بود که رضا که اولین ماه های نخست وزیری خود را سپری می کرد، اولین چهره رسمی کشوری در جهان بود که با اعزام آتاتورک تغییر حکومت از «پادشاهی» به «جمهوری» در ترکیه را تبریک گفت. قرآن کریم و چند هدیه
اولین پرواز مسافری خارجی به ایران که حامل ارتش کشورمان بود، در پاییز 1313، پنج ماه پس از سفر 38 روزه پدر پهلوی به ترکیه در آنکارا انجام شد، در حالی که نخست وزیر جدید ایران، هفت سال قبل از آن در مهر 1306 با سوء ظن و رفتار خصمانه مصطفی کمال آتاتورک، رئیس جمهوری ترکیه شده بود.
انتهای پیام
رضاشاه به خوبی از اهمیت و قدرت ناوگان هوایی کشورهای دارای نیروی هوایی آگاه بود، از این رو پس از انتصاب به نخست وزیری شاه قاجار در سال 1302، تعدادی از فرماندهان نظامی را برای فراگیری و ارتقای مهارت به فرانسه فرستاد. دانشگاه آزمایشی در آن کشور هواپیما را آموزش دهید. وی در خرداد 1303 نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی را تشکیل داد و سرلشکر خلبان احمد نخجوان را به عنوان اولین فرمانده نیروی هوایی منصوب کرد.
حافظه پرواز
عفت تجارتچی، اینا آوشید، قدسیه فرخزاد و برخی از داوطلبان زن و مرد دیگر در باشگاه خلبانی ثبت نام کردند و برای گذراندن دوره آموزشی دعوت شدند. پذیرفته شدگان برای آموزش به فرودگاه دوشان تپه سفر کردند و دوره های آموزشی را با هواپیمای دو نفره تک موتوره آغاز کردند. آنها دو روز در هفته با هواپیمای Tigermoth در دوره های آموزشی شرکت می کردند، اما جنگ های جهانی اول و دوم دوره آموزشی خلبانی را ناقص کرد، اما در پایان جنگ جهانی دوم، باشگاه هواپیمایی کشوری جایگزین باشگاه خلبانان شد. تابستان 1321 و آموزش داوطلبان آموزش خلبانی از سر گرفته شد.
برادران رایت در سال 1281 یعنی چهار سال قبل از مرگ مظفرالدین شاه هواپیما را اختراع کردند و 11 سال بعد در 21 دی 1292 اولین هواپیما در آسمان تهران به پرواز درآمد. هواپیمای تک ملخ بلریو 11 توسط کوزمانسکی خلبان روسی به بندر انزلی آورده شد و پس از مونتاژ و مونتاژ قطعات به تهران پرواز کرد و در میدان مشاخ یا میدان صبحگاه قزاق – محل فعلی ساختمان های وزارت امور خارجه – بین. خیابان امام خمینی و 30 تیر با آسیب جزئی فرود آمد.
اولین جسم پرنده در آسمان ایران که می توانست انسان را حمل کند یک بالون بود. ناصرالدین شاه، چهارمین پادشاه قاجار، اولین پادشاهی بود که در سفر خود به اروپا پرواز بالن ها را دید و دو بالن را با خود به ایران آورد.
اولین هواپیما
با مرگ پنجمین شاه قاجار، ولیعهد او محمدعلی میرزا در آذر 1285 به وارث تاج و تخت پدرش رسید. عمر کوتاه دو سال و هفت ماهه محمدعلی شاه و دشمنی او با مشروطه خواهان، استفاده از بادکنک را تغییر داد. از سرگرمی و نمایش از دوران ناصری گرفته تا نظامی و تهاجمی. چرا؟ زیرا انقلابیون مشروطه خواه در برابر شاه جوان صف آرایی کردند و او که شاهد کوچ ننگین معدنچیان و کبری ها و تمایل علما و بزرگان مشروطه خواه به بر تخت نشستن در زمان پدرش مظفرالدین شاه بود و نگه داشت. به پیشنهاد یکی از درباریانش کینه آنها در دل او بود. او تصمیم گرفت با سوار شدن بر بالن سربازانش، نیروهای انقلابی مشروطه خواه را از آسمان بیرون بکشد، اما به دلیل زمان بد، به دلیل جویدن قطعات توسط موش ها این اتفاق نیفتاد. از پارچه بادکنکی و سربازان ششم شاه قاجار به جنگ میدانی رفتند و انقلابیون رفتند و به شدت شکست خوردند.
نجفقلی پسیان و خسرو معتزاد، از سوادکوه تا ژوهانسبورگ: زندگی رضا شاه پهلوی، چاپ سوم، 786 صفحه، چاپ سوم، 1391.
ورود اولین هواپیما به ایران که در آن زمان «هواپیما» نامیده می شد، در زمان سلطنت پسر محمدعلی شاه قاجار اتفاق افتاد. واقعیت این است که 11 سال پس از اختراع اولین هواپیمای جهان توسط برادران آمریکایی ویلبر و ارویل رایت، اولین تک هواپیمای فرانسوی در چهارمین سال سلطنت احمدشاه قاجار در آذر 1292 وارد ایران شد. این هواپیما با خلبان روسی از پروازهای نمایشی که مخاطبان آن شاه قاجار و مردم عادی بودند پول دریافت می کرد.
با انتشار فراخوان در روزنامه ها، داوطلبان علاقه مند برای آموزش خلبانی ثبت نام کردند و افراد واجد شرایط برای آموزش رایگان دعوت شدند و باشگاه خلبانی تیمی را به سرپرستی خلبان افخمی برای خرید هواپیماهای مورد نیاز و آموزش شاگردانش به انگلیس اعزام کرد.
هواپیمای آسیب دیده توسط تکنسین های ارتش تعمیر شد و خلبان روس برای پرواز مجدد آن را به کاخ قاجار که در زمان فتحعلی شاه در خارج از شهر ساخته شده بود منتقل کرد و پس از فروش بلیت به تماشاگران پرواز کرد. خبر پرواز هواپیما به احمدشاه رسید و او و درباریانش به کاخ قاجار رفتند و پرواز هیجان انگیز هواپیما را تماشا کردند. احمد و چند تن از همراهانش با خلبان و هواپیما عکس یادگاری گرفتند و این عکس در روزنامه فرانسوی Illustration منتشر شد.
با تشکیل نیروی هوایی در خرداد 1303 و اعزام داوطلبان نظامی به دانشگاه هوایی فرانسه، دوره آموزشی خدمه پرواز ایرانی در اروپا آغاز شد و با بازگشت دانشجویان مدارس افسری به ایران، صنعت هوانوردی ایران شروع به کار کرد. به تدریج شکل گرفت. مقامات نظامی و سیاسی پدر پهلوی به فکر تربیت خدمه و خلبانان لازم برای ارتش ایران افتادند و در سال 1317 باشگاه خلبانان را تأسیس کردند.
آموزش خلبانی
اما پنج سال بعد و در پی کودتای سیاسی ـ نظامی 12 اسفند 1299 توسط رضا سردار معاون وزیر جنگ احمدشاه و سید ضیاءالدین طباطبایی از چهره های مرموز و عامل دولت انگلیس در ایران، نوسازی ارتش با توافق دولت های بریتانیا و روسیه در قالب قرارداد 1919.
وی و هیئت همراه پس از بازدید از زیرساخت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ترکیه، از سیاست آتاتورک در برداشتن حجاب از زنان مسلمان ترک و پوشاندن لباس های غربی و یک سال و نیم بعد از قانون منع حجاب قدردانی کردند. روسری و دستمال گردن زده شد. در مدارس و دانشگاهها و مراکز اداری و دولتی اجرا شد که در آذر 1314 به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
البته دخالت اجباری ایران در جنگ جهانی اول و اشغال استان ها و شهرهای کشور توسط نیروهای روس و انگلیس، صدای هواپیماهای تک ملخی و دوبله را در تمام زمستان به آسمان ایران فرستاد. از سال 1993 و 1994. اگرچه هواپیماهای زیادی در اقصی نقاط کشور به زمین نشسته اند، اما مالکیت هیچ یک از آنها به ایران منتقل نشده است. زیرا امپراتوران روس و انگلیس با درخواست دولت ایران در زمان احمدشاه قاجار برای خرید هواپیما مخالفت کردند و ایران مالک هواپیما نبود.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز