بررسی ظرفیت دانش بنیان در صنایع کشور (27);
یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت معتقد است که در حال حاضر مشکل کشور سرمایه گذاری در نوآوری است و پروژه های نوآورانه زمانی ارزشمند هستند که به جریان های مالی و اقتصادی و منافع ملی تبدیل شوند.
امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: جهان در حوزه های مختلف به سرعت در حال تغییر است. به خصوص صنعت خودروسازی جهانی، به طوری که انواع مفاهیم داخل خودرو از مثلاً یک ضبط صوت ساده به چند رسانه ای (که به همه چیز متصل است) منتقل می شود. اینها زندگی را راحتتر و متحولتر میکنند و این چیزی است که مشتری میخواهد.
تحولات در مسیر فناوری و بازار
وی ادامه داد: این تحولات دو ویژگی دارد. 1. ذائقه مشتری عموماً در حال تغییر است و این نوع توسعه فناوری مخرب را فناوری جدید می نامند و بازار را به گونه ای متحول می کند که بازار محصولات قبلی از بین می رود و 2. روش های تولید نیز در حال تغییر است و در نهایت منجر به افراط در بهره وری می شود. پس باید تغییر کنیم وگرنه نابود خواهیم شد.
کاکایی اضافه کرد: سوالات زیادی در مورد اینکه آیا در حال حاضر به این سمت حرکت می کنیم یا خیر باقی مانده است. صنعت خودرو در دنیا و در ایران صنعتی مبتنی بر ارتباطات بینالمللی و زندگی محلی است، یعنی نمیتوان کارخانهای داشت که مواد اولیه را بگیرد و خودرو را به بیرون تحویل دهد، اما یک صنعت خودرو مجموعهای از دهها و گاه است. صدها کارخانه که به یکدیگر کمک می کنند تا یک ماشین تولید کنند. این مشکل به یک بیوم خوب، یک پلیمر خوب و قطعات الکترونیکی خوب نیاز دارد.
ما با حرکت به سمت تولید خودروهای برقی خود را متحول نخواهیم کرد
این کارشناس صنعت خودرو گفت: با روی آوردن به تولید خودروهای برقی متحول نمی شویم، حتی ممکن است زمین گیرمان کند. اگر خودروهای برقی به مقدار زیاد وارد شود، بسته به وضعیت برق کشور، انتظار می رود که مثلاً در آذرماه دیگر نفس نکشیم، زیرا برای تولید برق، نفت کوره می سوزانند و آلودگی افزایش می یابد. . افزایش، که خیلی خوشحال کننده نیست. در این میان مشکل بهبود نیافتن برق نبود سرمایه کافی است، البته مشکل این نیست که ما تکنولوژی نداریم و در صنعت برق کشور نسبتاً در لباس او پیشرفت کرده ایم. وقتی از یک طرف مصرف برق را افزایش میدهیم و از طرف دیگر پولی برای توسعه برق وجود ندارد، مصرف سوخت بیشتر میشود و برای جامعه مضر است.
کیفیت تولید کالاهای نوآورانه به دلیل کمبود پول و ارتباطات جهانی کاهش یافته است
به گفته یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت، اگر بخواهیم خودروساز برقی شویم، باید توجه داشت که طی 10 تا 12 سال گذشته سرمایه گذاری مناسبی در صنعت خودرو صورت نگرفته است و روز به روز امروز قیمت تولید محصولات نوآورانه افزایش یافت، در حالی که کیفیت آن به دلیل بی پولی پایین بود و ارتباطات جهانی رو به کاهش بود.
کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: اگر خودروی برقی وارد شود و بگویند می خواهند این نوع خودرو را تولید کنند و یک سری کارخانه مونتاژ بسازند که تمام باتری ها را از خارج بیاورند، انگار فقط دارند. افزایش مصرف و در نتیجه اتلاف وقت و از دست دادن سرمایه.
سرمایه گذاری ها و هزینه های ناقص
وی ادامه داد: بنابراین این مسیر واجب است و در صورت عدم رعایت شرایط می تواند به پاشنه آشیل کشور تبدیل شود. وقتی یک سرمایه گذاری ناقص انجام می شود، یک ایده عالی از بین می رود و زمان تلف می شود.
کاکایی بیان کرد: در این بحث های اولویت دار باید در نظر گرفت که خودروهای برقی به هیچ عنوان اولویت کشور نیست، بلکه اولویت اول کشور در حوزه خودرو، توسعه حمل و نقل عمومی است و خوب است که این وسایل حمل و نقل عمومی، در اتوبوس های شهری خاص، بر اساس ماشین برقی است.
مشکل نوآوری نیست. مشکل اصلی سرمایه گذاری برای نوآوری است
کارشناس ارشد دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما یکی از کشورهای پیشرفته در فناوریهای تولید برق هستیم، بنابراین توربینهای گازی، بخار، نیروگاهها، نیروگاهها، پرفشار نیروگاهها میسازیم، دانش داریم و مشکل در این بخش نوآوری نیست. اما مشکل اصلی در سرمایه گذاری در نوآوری نهفته است.
کاکایی گفت: نوآوری فقط یک ارزش نیست و زمانی ارزش دارد که به جریان های مالی و اقتصادی و منافع ملی تبدیل شود.