به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، خریداران خودروهای مونتاژی امروز علاوه بر پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید خودرو، در تامین قطعات یدکی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند. این قطعات کمیاب و گران شده اند. و متاسفانه شرکت های فروش خودرو هیچ گونه تعهدی در قبال تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش ندارند و بسیاری از خودروها بدون رعایت اصول اولیه وارد کشور می شوند. در برخی موارد قیمت این قطعات بیشتر از نمونه های ژاپنی و اروپایی است.
بررسی ها نشان می دهد مشکل تامین لوازم یدکی مربوط به تمامی خودروهای چینی و قطعات مختلف آنهاست. از نیاز به چراغ و قفل درب گرفته تا براکت سپر و قطعات داخلی مربوط به سیم کشی موتور، همه این موارد را شامل می شود. حتی نمایندگی هایی که این خودروها را وارد بازار کرده اند نیز اطلاعات کاملی از مشخصات فنی آن ها ندارند.
بابک کریمخان عضو انجمن صنایع همگن گیربکس و قطعه سازان خودرو در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ای بی اس نیوز با تاکید بر اینکه تولید خودروهای CKD با شریک چینی در کشور چالش های خاص خود را دارد، اظهار داشت: اساسا در قرارداد با شرکت های چینی، اولین محصول به صورت پک به کشور ارسال می شود و فرآیند مونتاژ آن در ایران انجام می شود. اما نکته مهم اینجاست که شریک چینی خودرو را ارزانتر و قطعات یدکی را با قیمت بالایی به شریک ایرانی می فروشد.
وی شریک چینی را موظف به تامین قطعات یدکی با قیمت مناسب در قراردادها دانست و افزود: متأسفانه در حال حاضر این موضوع حل نشده و مونتاژکنندگان مجبور به خرید قطعات یدکی با قیمت های بالا هستند. . نکته جالب این است که با سیستم تعرفه ای که در کشور وجود دارد، شریک چینی اجباری برای تولید قطعات یدکی در داخل کشور نمی بیند، طبیعی است که کوتاه ترین مسیر را انتخاب کرده و قطعات را وارد کشور می کند.
این عضو انجمن صنایع همگن گیربکس و قطعه سازان خودرو کشور از پیش بینی 30 درصدی خودروهای CKD در قانون داخلی خبر داد و گفت: این درصد با تهیه رینگ، لاستیک و باطری محقق می شود، اما نکته مهم اینجاست که هیچ اقدامی وجود ندارد زیرا قطعات درونی نیستند. باید در قراردادهای خود با شریک چینی مشخص کنیم که طی سه تا پنج سال از پتانسیل کشور برای تامین قطعات مورد نیاز خودروهای چینی با داخلی سازی آنها استفاده کنیم.
کریمخان با بیان اینکه باید از خود بپرسیم که چگونه چین به یک خودروساز پیشرو در جهان تبدیل شد، تصریح کرد: این کشور خودروسازان اروپایی را مجبور به خرید قطعات یدکی و تولید خودرو در چین با سیستم قیمت گذاری مناسب و سیاست های قابل قبول کرد. طبیعی است که در این شرایط قطعه ساز با تکنولوژی روز آشنا شده و روند رشد و توسعه را طی می کند. اما از سوی دیگر وقتی قطعه ساز داخلی نمی تواند حتی اندکی از خودروهای چینی را تولید کند، چگونه می خواهیم روند داخلی سازی خودرو را در داخل کشور تکمیل کنیم؟
به گفته وی، امروزه وقتی مشتری می خواهد در بازار خودرو بخرد با خودروهای لوکس چینی مواجه می شود. مطمئناً خودروساز چینی با نصب آپشن های لوکس و ارائه انواع مختلف، از سلیقه مشتری ایرانی آگاه است. تبلیغات، این امر مشتریان را به خوبی جذب می کند. فروش اقساطی آن در شرایط مناسب، مشتری را ترغیب می کند تا خرید خودروی چینی با آپشن های فراوان را به جای خودروی داخلی ترجیح دهد. اما نمی داند که در آینده با تامین قطعات یدکی خود مواجه خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید بستر لازم برای رشد و توسعه صنعت قطعات یدکی کشور فراهم شود، گفت: توسعه صنعت قطعات یدکی لازمه رشد صنعت خودرو است. اگر قطعه ساز داخلی توسعه پیدا نکند قطعا به بازار فروش خودرو چین تبدیل خواهیم شد. هیچ کس به راحتی بازار کشور خود را به رقبای خود واگذار نمی کند، اما ما به راحتی صنعت خود را نابود می کنیم.
* سود 300 درصدی واردات قطعات خودرو چینی
علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، با اشاره به بحران خرید قطعات خودروهای چینی برای خریداران این محصولات گفت: متاسفانه هر روز شاهد حضور این خودروها هستیم. از انواع خودروهای چینی موجود در بازار غافل از اینکه توجهی نمی شود. قطعات این خودروها قابل تامین نیست و خریداران این محصولات در صورت بروز مشکل باید در تعمیرگاه ها گیر کنند.
وی با اعلام اینکه در بازار قطعات خودروی چین به انتقال دانش فنی و واردات قطعات مورد نیاز این خودروها توجهی نمی شود، افزود: واردکنندگان قطعات خودروی چینی را با سلیقه وارد می کنند که سود 200 تا 300 درصدی برای آنها دارد. این در حالی است که نهادهای نظارتی توجه لازم را به بازار ندارند و قطعات یدکی خودروهای چینی در بلاتکلیفی مطلق به سر می برند.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با اشاره به اینکه گاهی مشکلات رادیاتور، توربوشارژر و قطعات اصلی موتور خودروهای چینی برای مردم بحران ایجاد می کند، افزود: نمی دانیم چرا به خدمات پس از فروش توجه نمی شود. از چینی ها ماشین ها وزارت حفاظت از حریم خصوصی وارد این موضوع نمی شود و در نهایت این مصرف کننده است که برای خرید قطعات باید در بازار بچرخد.
به گفته وی قطعات ریز در خودروهای چینی بسیار نادر است و حتی با نصب بال نیز مشکل تامین قطعات داریم. حال تصور کنید تاجری متوجه کمبود آینه و ضربه گیر در بازار شود و اقدام به واردات این محصولات کند. بالاخره بازار پر از آینه های عقب و سپر است اما خبری از تامین سایر قطعات خودروهای چینی نیست. این نشان می دهد که قوانین خاصی برای تامین قطعات وجود ندارد و هرکس طبق سلیقه خود کار می کند.
absnews