مشکل انفجار خودروهای دوگانه سوز حل می شود / تعلیق 5 ساله در اجرای هوشمندسازی جایگاه ها – اخبار نفت و انرژی – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی CNG کشور در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر 2500 نقطه فروش عرضه سوخت CNG در کشور داریم که دارای ظرفیت هستند. سوخت رسانی به 8 میلیون خودرو در روز.
وی افزود: مجموع ناوگان خودروهای دوگانه سوز در کشور بین 4 تا 4.5 میلیون دستگاه برآورد شده است. البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما طبق برآوردها 4 میلیون خودرو بنزینی کمتر داریم. از ظرفیت سوخت گیری CNG کشور.
جوهری با بیان اینکه در بخش CNG با مشکل توسعه نامتوازن مواجه هستیم، گفت: در حوزه تامین زیرساخت ها و تعداد جایگاه ها را افزایش داده ایم اما در بخش CNG تقاضای کمی و کیفی را از دست داده ایم. کار کن.”
وی ادامه داد: در بخش کمی سال هاست که تعداد خودروهای بنزینی افزایش چندانی نداشته و در بخش کیفی بحث ایمنی خودروهای دوگانه سوز مطرح است و هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور گفت: در سال 1395 به دستور دادستان کل کشور، وزارت کشور به موضوع امنیتی رسیدگی کرد.
وی افزود: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در دی ماه 97 معاینه فنی دوره ای خودروهای دوگانه سوز غیرکارخانه ای را متوقف کرد و به نظر می رسد خودروهای تبدیلی دوگانه سوز داخل کارگاهی که تعداد زیادی خودرو را شامل می شود. معافیت از معاینه فنی از این تاریخ.
جوهری تصریح کرد: در 4 اسفند 97 مصوبه ای از هیات وزیران داشتیم که طی چند بند خواستار همکاری وزارت نفت با وزارت امنیت برای بهبود عرضه CNG و نصب دوربین های متصل به سیمفا شد. سامانه در جایگاهها که پس از آن شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی طرح هوشمند را به گونهای تدوین کرد که به جای تمرکز بر ایمنی خودرو، موضوع پرداخت الکترونیک موضوع اصلی قرار گرفت و اجرای آن به بانکها واگذار شد و به دنبال این تغییرات این طرح آنقدر بزرگ و پرهزینه شد که بعد از 5 سال هیچ اقدامی برای اجرای آن انجام نشد. طرح اجرا نشد.
وی ادامه داد: متاسفانه هر از چند گاهی شاهد انفجار باک بنزین خودروها در هنگام سوخت گیری هستیم و هفته گذشته در 2 انفجار 3 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و خسارات مالی زیادی به پمپ بنزین ها وارد شد.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی CNG کشور «انفجار این مخازن را نگران مالکان خودروهای دوگانه سوز» دانست و گفت: خودروهایی که با CNG کار می کنند خودروهای ایمن هستند به شرطی که تست دوره ای مخازن آن ها در روز انجام شود. زمان.
وی افزود: اگر از مراکز و جایگاه های معاینه فنی به عنوان گلوگاه امنیت تامین CNG استفاده کنیم، مشکل خودروهای دوگانه سوز ناایمن در مدت زمان کوتاهی برطرف می شود.
جوهری خاطرنشان کرد: در سال 94 بیش از 450 آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد برای آزمایش دوره ای مخازن ایجاد شد که به دلیل عدم استفاده از این ظرفیت، بسیاری از آزمایشگاه ها ورشکست شدند و سرمایه گذاران خصوصی بخش با دیدن این شرایط دیگر مایل نیستند. برای سرمایه گذاری در این زمینه .
وی ادامه داد: مردم عزیز در حین بحث در مورد راه حل ها باید اطمینان حاصل کنند که در هنگام سوخت گیری در جایگاه CNG همه مسافران از خودرو پیاده شوند و راننده خودرو نیز فاصله ایمن با خودرو را رعایت کند در چنین شرایطی حتی در در صورت وقوع تصادف، ما هیچ تلفاتی نمی خواهیم.» داشته است
رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه ای CNG کشور گفت: در صورت نصب دوربین های متصل به سامانه سیمفا در جایگاه ها می توان با شناسایی خودروهای حامل آنها و صاحبان آنها که مخزن آنها نیاز به تست دارد، از سوخت گیری خودروهای خطرناک جلوگیری کرد. می توان به موقع اطلاع رسانی کرد.
وی افزود: از سال 1396 تنها قسمت بنزینی خودروهای دوگانه سوز تبدیل شده در کارگاه معاینه فنی می شود و قسمت مربوط به سوخت CNG به دلیل محدودیت های سامانه سیمفا و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها معاینه فنی نمی شود. مناطق . مناطق می توانند این مشکل را حل کنند.
جوهری گفت: در مصوبه شورای عالی اقتصاد مقرر شد خازن خودروهای تاکسی به صورت رایگان تغییر کند اما این اقدام مثبت کافی نیست و باید این شرط برای همه خودروها ایجاد شود. زیرا بسیاری از دارندگان خودروهای دوگانه سوز با باک تاریخ مصرف گذشته به دلیل هزینه بالای تعویض باک و عدم تامین این هزینه درخواست تعویض نمی کنند.
وی ادامه داد: عدم هماهنگی دستگاه های مختلف دولتی از جمله وزارت نفت، حراست، وزارت کشور و سازمان استاندارد در حوزه ایمنی خودروهای دوگانه سوز یکی از مشکلات است. که باید حل شود ، زیرا این مشکل تبدیل به یک بحران شده و اکنون به یک میلیون رسیده است. خودروهای دوگانه سوز در کشور داریم که باک آنها فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه برای اطلاع از اقدامات دستگاه های دولتی در زمینه ایمنی خودروهای دوگانه سوز مکاتباتی با دادستان کل کشور انجام شده است، گفت: اگر خودرویی برای تعویض تانک بین 7 تا 12 میلیون تومان باید پرداخت کند که شامل هزینه های مربوط به حقوق می شود.
وی افزود: مهمترین مشکل صنعت CNG کمبود و کاهش تقاضا در بخش CNG است، به طوری که امسال 17 درصد کاهش مصرف روزانه CNG در کشور را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.
جوهری اذعان داشت: بر اساس آخرین ویرایش مصوبه شورای عالی اقتصاد، در صورت عدم ثبت و تبدیل خودروهای عمومی تا پایان سال 1402، از این ظرفیت برای خودروهای شخصی استفاده می شود. تا امروز از مجموع 1400000 خودروی عمومی هدفمند فقط 200000 خودرو دوگانه سوز بوده اند، چرا باید 6 ماه دیگر منتظر آنها باشیم؟ این مصوبه باید بازنگری و اصلاح شود و از امروز این امکان به خودروهای سواری بنزینی نیز داده شود تا از ظرفیت این مصوبه استفاده کنند.
وی ادامه داد: خودروسازان در سه ماهه نخست امسال 23 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز تولید کردند که نسبت به سال گذشته 150 درصد افزایش داشته است. هرچند این اتفاق خوبی است، اما اگر تولید خودروهای دوگانه سوز با این روند ادامه پیدا کند، تا پایان سال 100 هزار خودروی دوگانه سوز تولید می شود که پاسخگوی نیاز کشور نیست.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور تاکید کرد: راه حل اصلی برای رفع کمبود بنزین، استفاده از ظرفیت تامین CNG کشور است و دولت باید ضمن فراهم کردن شرایط، خودروهای دوگانه سوز وارد کند. برای تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه سوز و تولید خودروهای دوگانه سوز در داخل کشور با تعرفه آن را به صفر رسانده و به جای توجه به خودروهای برقی که در سال های آینده به نتیجه نمی رسند. وزیر صمت به خودروهای دوگانه سوز CNG توجه کند.
absnews