به گفته مدیرعامل شرکت تهران – آزادراه شمالی، فاز اول تهران – آزادراه شمالی از روز شنبه زیر بار ترافیک می رود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید شهسواری امروز در جمع خبرنگاران در خصوص بزرگراه تهران – شمال اظهار داشت: باند اول فاز اول بزرگراه شمال تهران از روز شنبه تردد می شود. این بزرگراه می توانست زودتر به بهره برداری برسد اما مدیرعامل بنیاد خاطرنشان کرد: زمانی که زیر بار ترافیک می رود تمام عملیات اجرایی انجام می شود و هم اکنون با اجرای تدابیر امنیتی این عملیات جا افتاده است.
وی درباره سرعت مجاز در این مسیر گفت: طراحی مسیر برای سرعت 100 کیلومتر انجام شده و ظرفیت این سرعت وجود دارد. اما در حال حاضر با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی سرعت مجاز در مناطق باز 80 کیلومتر و در تونل ها 70 کیلومتر تعیین شده است.
مدیرعامل شرکت تهران-شمال آزادراه با بیان اینکه ساخت منطقه 2 این بزرگراه را به گونه ای طراحی کرده ایم که امکان تردد در جهت مخالف وجود داشته باشد، تصریح کرد: منطقه 2 در حال حاضر از سمت جنوب شمال است. اما طراحی آن به گونه ای است که با نیمی از پنل ها و جت فن ها در هر دو جهت، در زمان های پیک و در صورت اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی، می توان از محور در جهت مخالف و از شمال به جنوب استفاده کرد.
شهسویری درباره میزان عوارض بزرگراه تهران – شمال نیز گفت: در حال حاضر نرخ عوارض منطقه یک 38 هزار تومان و تونل البرز 50 هزار تومان و نرخ عوارض منطقه 2 نیز تقریباً به همین میزان است. بدیهی است پس از افتتاح منطقه ۲ و یکپارچه شدن مسیر، در شروع عوارض باید کلیه عوارض اخذ شود. طبق قرارداد مشارکت، قرار بود 40 درصد از هزینه ها از عوارض دریافت شود، اما تاکنون تعرفه عوارض نه هزینه ها را پوشش می داد و نه هزینه های نگهداری را تامین می کرد. البته در نهایت تمام این هزینه ها برای امنیت مردم گرفته می شود.
وی با بیان اینکه در این مدت مهمترین مشکل جاده چالوس ریزش ترانشه و ریزش بهمن بوده است، گفت: تمام نقاطی که احتمال ریزش بهمن وجود داشت در بزرگراه تهران شمال شناسایی شده است، تمام نقاط جاده مورد بررسی قرار گرفته است. امن است و خبری از سقوط در دو نقطه نخواهد بود. ایمنی این بزرگراه به حدی است که از زمان استفاده از زون اول تاکنون هیچ حادثه فوتی ثبت نشده است.
عملیات باند شرقی منطقه 2، بهار 1404
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال درباره باند شرقی (بازگشت) پهنه دوی این بزرگراه نیز توضیح داد: عملیات احداث باند دوم در حال انجام است و 44 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین منابع مالی در به موقع ظرفیت دارد، همزمان با بهره برداری از تونل البرز در بهار 1404.
شاهسواری گفت: با افتتاح این جاده از ابتدای بزرگراه تهران – شمال، تقاطع همت و آزادگان تا پل زنگوله در استان مازندران بزرگراه خواهیم داشت. این مسیر در آینده به جاده چالوس متصل شده و پس از عبور از سیابیشه و هزارچم، مجددا وارد محدوده بزرگراه تهران – چهار شمالی خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران – شمال با بیان اینکه تکمیل محدوده دو آزادراه تهران – شمال طول مسیر موجود را پنج کیلومتر کاهش می دهد، گفت: اگر کاهش تصادفات جاده ای را در نظر بگیریم، کاهش مصرف سوخت و کاهش را در نظر بگیریم. زمان سفر، عبور از بزرگراه برای مردم بسیار مقرون به صرفه است.
شهسواری درباره سهم دولت در ساخت این بزرگراه توضیح داد: 60 درصد سرمایه گذاری بنیاد از زمین های دولتی بوده که قرار بود در اختیار بنیاد قرار گیرد اما تا امروز تنها یک ریال از این زمین ها و تمام اراضی اهدایی نگرفته ایم. مشکل داریم، مثلاً مسکن مهر در زمینی که پردیس در اختیار ما گذاشته شده ساخته شده است. یا مقداری زمین دشت و جنگل است و قرار بود در ازای آن زمین بدهند اما پنج سال است که به جایی نمی رسند.