اتوبوس پایه این پروژه نیز متعلق به شرکت زرین خودرو است که در حومه اصفهان تولید می شود.
دبیر ستاد توسعه فضا و فناوری حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مذاکره با شهرداری تهران برای توسعه و بهره برداری از فاز اول طرح جامع اتوبوس برقی خبر داد.
نیروی محرکه طراحی و ساخته شده توسط این شرکت بر روی یکی از اتوبوس ها پیاده سازی شد. در این پروژه 80-75 درصد نیروی محرکه برق بومی سازی شده است.
برای تولید باتری های این اتوبوس، با وجود اینکه سلول های خریداری شده از خارج از کشور استفاده شده است، بسته بندی، سیستم خنک کننده و سیستم حفاظتی آنها در داخل طراحی و ساخته شده است.
در همین راستا یکی از شرکت های فعال در این زمینه با توجه به تجربه خود در زمینه طراحی و نمونه سازی اتوبوس های برقی هیبریدی و فعالیت های دانش بنیان در زمینه توسعه تجهیزات خودروهای برقی از جمله طراحی و ساخت پک باتری، موتورهای کششی. ، مبدل های کمکی و واحدهای توزیع انرژی برق در سال های اخیر توسعه پیشرانه برقی اتوبوس های بین شهری را در دستور کار قرار داده است.
absnews
طرح توسعه اتوبوس های تمام برقی این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری یکی از واحدهای صنعتی و پژوهشگاه خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در اواسط سال گذشته آغاز شد. .
در اتوبوس برقی بیش از 60 درصد هزینه اتوبوس متعلق به نیروهای محرکه برق و مابقی مربوط به سازه و اتاق است. در مورد اتوبوس های احتراقی، نسبت هزینه معکوس است. بر این اساس، در صورت توسعه سیستم محرک الکتریکی در کشور، با توجه به تعداد زیاد شرکت های اتاق سازی، اتوبوس شهری تمام برقی در دسترس خواهد بود.
دکتر منوچهر منطقی در گفت وگو با ای بی اس نیوز وی با اشاره به ساخت اتوبوس های برقی در کشور افزود: در حال حاضر به دنبال انعقاد قرارداد با شهرداری هستیم و علاوه بر آن بخش خصوصی نیز اعلام کرده است که آماده استقرار نیروهای محرکه در اتوبوس های برقی است.
از جمله دستاوردهای طراحی اتوبوس برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
خط | دستاوردهای طرح جامع اتوبوس برقی |
1 | توسعه محصولات جدید با سطح داخلی سازی بالا (75%) بر اساس استانداردهای جدید |
۲ | طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران |
3 | طرح اجرا بر اساس سیستم گیت و اعتبار سنجی گام به گام بر اساس تست نمونه های مختلف |
4 | فاز 1، ارزیابی نمونه اولیه ارزیابی یک نمونه اولیه و ایجاد الزامات اساسی برای تولید انبوه در کمتر از یک سال |
5 | توسعه تجهیزات A-Sample در فاز اول با همکاری زنجیره تامین |
6 | انجام تست اعتبارسنجی طراحی نمونه های EP و تست تجهیزات و قطعات در مرحله اول |
هفت | طراحی و توسعه یک پلت فرم نوآورانه سبک وزن |
8 | از جمله زنجیره تولید و فعالیت های توسعه زنجیره تامین |
9 | رسیدن به رئیس تولید (SOP) اتوبوس های برقی در کمتر از دو سال و نیم |
ده | هزینه های سرمایه گذاری ثابت قابل قبول (کمتر از 150 میلیارد تومان)، نرخ بازده داخلی بالا (35%) و سرمایه گذاری کوتاه مدت (سه ساله) |
۱۱ | قیمت رقابتی نسبت به رقبای اروپایی و چینی |
وی تامین اعتبارات لازم را یکی از چالش های این پروژه عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر شهرداری تهران از این محصول استقبال کرده و برنامه ریزی هایی برای راه اندازی فاز اول این اتوبوس در تهران وجود دارد.
به گزارش ای بی اس نیوز، برقی شدن خودروها از چند جهت قابل تامل و بررسی است. در این راستا آلودگی هوا مهمترین عامل است زیرا بویژه در کلان شهرهایی مانند تهران آلودگی هوا عمدتاً از خودروها ناشی می شود و از سوی دیگر مطالعات نشان داده است که بین آلودگی هوا و ذرات 2.5 PPM رابطه بسیار نزدیک وجود دارد. با بیماری .
منطقی تاکید کرد: اما باید توجه داشت که بهره برداری از دستاوردهای این طرح بزرگ مستلزم انعقاد قراردادهاست.
وی ادامه داد: در زمینه ساخت اتوبوس های برقی به جایگاه نسبتا خوبی رسیده ایم، در ابتدای سال آینده می توانیم به طور دقیق تر بگوییم این اتوبوس ها چه زمانی به بهره برداری می رسند، اما به طور کلی بهره برداری از این محصول در سه ماه آینده انجام می شود. دومین یا سومین سال آینده خواهد بود.
از بسیاری جهات، اتوبوس شهری نقطه شروع عالی برای ورود به صنعت خودروهای برقی است. اتوبوس در بیشتر چرخه خود با سرعت کم کار می کند، شتاب متوسط، زمان بیکاری طولانی و توقف حرکت بالا دارد. همچنین زمان قابل توجهی را در ابتدا و انتهای خط متوقف می کند که برای شارژ باتری ها خوب است. همچنین ایجاد زیرساخت شارژ شبانه در انبار آسان است و همچنین فضای زیادی برای تجهیزات الکتریکی در جاده دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری های پیشرفته فضا و حمل و نقل تاکید کرد: روند انعقاد قراردادهای وی را پیگیری می کنیم تا در سال جاری منعقد شود.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز