نماینده مردم لنگرود در شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت در نظر گرفته شده هیأت رقابت برای خودروها از نظر اکثر کارشناسان بر تورم اثر فزاینده ای خواهد داشت و از سوی دیگر با توجه به منویات مقام معظم رهبری مطابق با نیاز است. برای مهار تورم و وعده هیأت دولت در این زمینه دچار تعارض است.
پرویز محمدنژاد در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با تاکید بر لزوم بازنگری در شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای ملی، اظهار کرد: عوامل موثر بر تورم چند بخش است؛ در حالی که قیمت خودروهای ملی در حال بررسی است. یکی از این حوزه ها مسکن است که در تمام دنیا به عنوان عامل اصلی تورم یا کنترل تورم شناخته می شود. یکی دیگر از بخش هایی که مدتی است در کشور ما مطرح بوده، بخش خودرو است.
در تورمی بودن افزایش قیمت خودرو شکی نیست
وی با بیان این مطلب افزود: بدون شک تغییرات قیمت خودرو باعث تورم می شود. قیمتی که اخیرا شورای رقابت اعلام کرده با توجه به رشد مورد انتظار قیمت ها، قطعا تورم را افزایش خواهد داد. اگرچه عوامل این شورا اعلام کرده اند که با این اقدام تورم بین 20 تا 30 درصد کاهش می یابد، اما این کاهش تورم به صورت عقلانی، منطقی و اقتصادی امکان پذیر نیست.
هدف شورای رقابت از این اقدام چیست؟
نماینده مردم لنگرود در شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر از مقام معظم رهبری در سال جاری به عنوان مهار تورم و رشد تولید یاد شده است. این اقدام شورای رقابت مغایر با توصیه های راهنمای عالی و وعده دولت برای کاهش تورم است. از سوی دیگر، هر محصولی که تولید خواهیم کرد، قطعاً در مراحل تجهیز و تکمیل هزینه خواهد داشت، اما بر اساس تحقیقاتی که اکثر کارشناسان انجام داده اند، این قیمتی که شورای رقابت پیش بینی کرده، در قیمت تمام شده بسیار بالاتر است. دلیل ش چیه؟ آنها می خواهند به چه چیزی برسند؟ آیا آنها می خواهند تولید کننده را غنی کنند؟ اما این راه درستی نیست.
قیمت خودرو در چند سال گذشته در مسیر درستی قرار نگرفته است
این عضو کمیسیون انرژی شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: دومین عاملی که تصمیم شورای رقابت را سخت هضم می کند این است که خدمات باید به گونه ای به مردم ارائه شود که با قیمت و استاندارد مناسب باشد. درست است که تولید به هیچ وجه نباید برای تولیدکننده سودآور باشد، اما این روش جواب نمی دهد. قیمت گذاری خودرو در سال های اخیر چنین واکنشی نشان نداده است. در ابتدا پیشنهاد خودروها به صورت قرعه کشی ارائه می شد که نتیجه ای نداشت. بعد ماشین را بردند بورس که آن هم درست نشد. دوباره روش قیمت گذاری را تغییر داده اند، مطمئنا این سبک قیمت گذاری جوابگو نخواهد بود.
کاهش تورم با این تصمیم شورای رقابت منطقی نیست
محمدنژاد در ادامه خاطرنشان کرد: باید با همفکری دولت و هیئت رقابت های خودرویی برنامه مدون و حساب شده ای تدوین شود. افزایش قیمتی که اکنون شورای رقابت پیش بینی کرده است قطعا بازار را تنگ خواهد کرد. از سوی دیگر اعلام کردند با این اقدام میانجی گری در حوزه خودرو کاهش می یابد. هیچ دلیل منطقی و علمی پشت این موضوع وجود ندارد. در علم اقتصاد قاعده ای به نام چسبندگی قیمت داریم، مگر اینکه بتوان قیمت معاملاتی را که در کف بازار انجام شده تغییر داد.
وی افزود: بر اساس قاعده چسبندگی قیمت ها نمی توان با این روش ها قیمت محصولات را کاهش داد. وقتی همه این معادلات را کنار هم می گذاریم، هیچ کدام جمع نمی شوند. در مجموع شاهد حرکت های مختلفی در این راستا هستیم که قطعا نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه بازار را متشنج و سفته بازی خواهد کرد. مثل اتفاقی که در بورس افتاد.
وی گفت: با مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور صحبت کردم و آنها فکر می کردند اگر خودرو در بورس عرضه شود وضعیت بهتر می شود اما اینطور نیست. در همان زمان به دوستانمان گفتیم که با توجه به تنوع رفتارهایی که در بازار وجود دارد و تنوع رفتار معامله گران، امکان ندارد عرضه خودرو در بورس جواب مثبتی داشته باشد.
دولت باید نسبت به تجار بازار خودرو مزیت ایجاد کند
محمدنژاد در پایان تصریح کرد: دولت باید دستی بالاتر از دست دلالان ایجاد کند. دولت باید در حوزه تصمیمگیری، عملکرد و نظارت بر تجار قدرت ایجاد کند. متاسفانه قدرت دولت و کارگزاران مسئول به هر نحوی به مراتب کمتر از جامعه تجاری است. دولت باید بنشیند و برنامه قوی تری نسبت به برنامه تصمیم گیران خارج از دولت دنبال کند.
انتهای پیام