مدیر روابط عمومی شورای رقابت با اشاره به اینکه گزارش تخلف برخی مونتاژکاران بزرگ در دست بررسی است، گفت: ایران خودرو موظف است دناپلاس را بر اساس قیمت شورای رقابت محاسبه و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند.
سپهر دادجوی توکلی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به اینکه تمامی تولیدات و تعهدات خودروسازان مونتاژی باید تا تصویب 584 (27 تیرماه) با قیمت های قبلی ارائه شود، اظهار کرد: دستگاه های نظارتی با حساسیت بر این موضوع نظارت دارند و تخلفات را گزارش می دهند. توسط برخی از مونتاژکاران بزرگ در حال بررسی است و افراد می توانند شکایات خود را در این زمینه به سازمان پشتیبانی ثبت کنند.
وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبت نام کرده و نوبت دریافت کرده باشد در این شرایط قیمت های قبلی لحاظ می شود. تا 23 تیرماه قیمت های 26 اردیبهشت ملاک است. بنابراین هیچ گونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی خودروسازان پذیرفته نمی شود. گاهی بحث اعتراض خودروساز به این پیشنهاد مطرح می شود که توسط هیئت رقابت رد می شود و باید طبق قیمت های قبلی فروخته شود.
اضافه شدن هزینه های اضافی به قیمت پایه طبق قانون
روابط عمومی شورای رقابت قیمت های اعلامی شورای رقابت را پایه ای دانست و توضیح داد: بنابراین هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گیری، هزینه بیمه و … است. به این قیمت ها اضافه می شود؛ به طور کلی طبق قانون بین 13 تا در برخی موارد نادر تا 16 درصد به قیمت پایه اضافه می شود.
توکلی با اشاره به قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شده از سوی شورای رقابت گفت: قیمت های اعلام شده از سوی شورا نسبت به قیمت کارخانه ای انواع محصولات بین 1 تا 30 درصد کاهش داشته است، هیچ قیمت جدید خودروهای مونتاژی از قیمت افزایش نمی یابد. کارخانه شامل نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه قیمت ها رقابتی است، تصریح کرد: اینکه قیمت ها با همین خودرو در خارج از کشور محاسبه شده صحت ندارد. اکثر خودروهای مونتاژ شده در رده G تحت برچسب رقابتی شورای رقابت قرار گرفته اند که با تایید خودروسازان موظف به اصلاح این رویه در غیر این صورت مجاز به افزایش قیمت نخواهند بود.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی وجود دارد به دلیل هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینه های ذکر شده در هر اتاق متفاوت است.
توکلی با اشاره به اینکه درجه G کمترین میزان رقابت پذیری را دارد، گفت: دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با همکاری وزارت حمل و نقل این موضوع را بررسی و اعلام کرد.
قیمت دنا پلاس در دست بررسی است
وی با اشاره به خودروی دنا پلاس گفت: ایران خودرو قیمتی را اعلام کرد که مرکز ملی رقابت آن را اشتباه مصوبه هیات تشخیص داد و به آن اعتراض کرد، قیمت به ایران خودرو تعدیل شد و این شرکت مدارک جدیدی ارائه کرده است. . این اسناد در سازمان حمایت در حال بررسی است و به محض بررسی جزئیات قیمت گذاری بر اساس تغییراتی که خودروساز در سازمان حمایت اعمال کرده است به تایید کار خودرویی شورای رقابت می رسد و عوارض آن خواهد بود. در شورا مطرح می شود و قیمت آن اعلام می شود.
تفاوت قیمت دانا پلاس با عموم محاسبه می شود
مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت افزود: بنابراین ایران خودرو موظف است دناپلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند. این خودرو با این کد از زمانی که اعلام شده باید به ازای تایید هیئت مدیره فروخته شده و رفته باشد. وقتی قیمت در سازمان پشتیبانی بررسی شد و تفاوت آپشن خودرو تایید شد، عدد نهایی ملاک است؛ تعداد مصوب شورای رقابت ملاک است. اگر شخصی خودرو را به هر قیمتی خریداری کرده باشد، قیمت تابلوی مسابقه ملاک است. خودروساز از این مشکل آگاه است و مشکلی وجود ندارد.
تصمیمات شورای رقابت فردی نیست
توکلی با تشریح جزئیات بیشتر روال بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت گفت: کارشناسان و ذینفعان به کارگروه خودرو دعوت شدند و صحبت های ذینفعان و تولیدکنندگان را شنیدند n دلیلی برای لابی نیست. تصمیمات شورا شهری است و فردی نیست. کارگروه شورا فقط مشاوره تخصصی می دهد.
وی ادامه داد: قیمت هایی که در 26 اردیبهشت ماه اعلام شد بر اساس اطلاعات خودروسازان بوده و خودروسازان پس از مواجهه با مقاومت نهادهای نظارتی، اطلاعات قدیمی خود را ارائه کرده و حضور شورای رقابت را جدی نگرفته اند. اطلاعات دقیق تری ارائه کردند و قیمت خودرو را اعلام کردند. قیمت های جدید سایر خودروها نیز بررسی و اعلام شد.
سیر تحول بازار خودرو به سمت شفافیت
مدیر روابط عمومی شورای رقابت با اشاره به اینکه نتایج شورا و نهادهای ذیربط بازار خودرو را به سمت شفافیت سوق داده است، گفت: زمانی که قیمت های بازار با قیمت های کارخانه با نظارت نهادهای نظارتی واقعی شود. ، می بینیم که بسیاری از نامزدهای جعلی از بازار ناپدید می شوند.” و مصرف کننده واقعی باقی می ماند. تعداد افرادی که به دلیل تفاوت قیمت های بازار و کارخانه ثبت نام کرده اند در حال کاهش است، البته در این روند خلأ وجود دارد که برای شفاف سازی فرآیند در حال رفع است.
توکلی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از حلقه های مفقوده برای ایجاد تعادل در بازار و رقابتی شدن آن واردات است. این موضوع مغفول مانده و واردات باید طبق وعده های وزیر سابق صمت انجام شود. برای این منظور شورا پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد کرد.
انتهای پیام