امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در برنامه فوق گفت: من مخالف واردات خودرو نیستم اما واردات همه کالاها باید آزاد شود. واردات خودرو کار خوبی است و فقط به دلیل بی ارزی جلوی آن را گرفتند، البته به نظر من امسال هیچ تفاوتی با سال 1396 ندارد، واردات هر محصولی حتی مرغ و تخم مرغ 28500 تومان ارزانتر از تولید داخلی است.
وی افزود: آیا در 6 سال گذشته با قیمت گذاری دستوری وضعیت بهتر شده است؟ با توجه به شرایط ارزی، بازار، صنعت و نیروی کار کشور، واردات خودرو از این طریق اشتباه است. وارداتی که هم اکنون انجام می شود از خودروسازان معتبر نیست و گارانتی لازم را نیز ندارد. در شرایط فعلی آنچه به نام واردات اتفاق می افتد رقابت ایجاد نمی کند.
الکاکایی گفت: با اولین روزی که در مرداد 1395 واردات خودرو را ممنوع کردند مخالف بودم، اما مشکل اینجاست که در 3 سال گذشته وکلای مجلس تمام تلاش خود را برای تکمیل واردات و رفع موانع انجام داده اند. اما بالاخره در سال 1402 گفتند 10000 ماشین سوار نشدند. در حال حاضر 93 هزار خودرو ثبت نام و سفارش داده شده است. روزی که این طرح را تصویب کردند، وکلای مجلس گفتند که به دنبال واردات خودروی 5000 دلاری هستند، اما اکنون بیش از این رقم است و کار به جایی رسیده است که وکلای تصویب کننده این قانون به خودروسازان افتخار می کنند. . حالا با یک سری امتیازاتی که داده اند می خواهند بین 35 تا 40 هزار دستگاه وارد کنند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: مشکل اصلی این است که صنعت خودرو را نابود کرده ایم. در دهه های 1980 و 1990 آنها صنعت خودرو را نابود کردند و باعث شدند واردات خودرو در سال بعد به دست چینی ها بیفتد.
کاکایی گفت: اگر بخواهیم موضوع خودروهای وارداتی را بررسی کنیم، قیمت هر خودرو باید بین 200 تا 300 میلیون تومان باشد. اگر واقعاً مالیات و مالیات را کاهش دهیم یعنی قیمت آن خودرو حدود 150 میلیون تومان می شود. این یعنی 3000 دلار، اما ما یک خودروی استاندارد به ارزش 3000 دلار در دنیا نداریم.
وی بیان کرد: خودروی به اصطلاح اقتصادی در دنیا حدود 6.7 هزار دلار قیمت پایه دارد. حال اگر به طور خودکار هزینه حمل و نقل، تعرفه، مالیات و شماره گذاری را اضافه کنید، کمترین قیمت برای این خودرو 10000 دلار خواهد بود. یعنی با 50 هزار تومان این خودرو 500 میلیون تومان قیمت دارد.
در ادامه برنامه مانی حدادی کارشناس صنعت خودرو گفت: چه ترسی برای بازار خودرو دارد که آن را وارد کند. خودروسازان از واردات خودرو چه می ترسند؟ برندهایی که وارد می شوند یک چالش هستند. اما این حمله به واردات چیست؟ در سال هایی که واردات آزاد بود، حداکثر 800 هزار دستگاه وارد می شد. اینکه واردکنندگان ارز را بگیرند و به بازار ضربه بزنند و اصلا این مخالفت را نداشتند.
وی افزود: وضعیت صنعت خودرو در زمانی که خودرو وارد نمی شد چگونه بود؟ وقتی واردات اجرا نشد، تولید خودرو سالانه کاهش یافت. واردات خودرو یک موضوع کاملا مستقل است و این یک توهم است که واردات خودرو بخشی از بحث تولید داخلی است، آیا با توقف واردات فضای انحصاری برای تولید داخلی ایجاد کرده ایم؟ واردات خودرو کاملاً راکد مانده است و جای تعجب است که پس از گذشت بیش از 40 سال، خودروسازان بزرگترین بدهکار به بانک ها هستند. اگر واردات انجام شود ضرری به تولید وارد نمی شود و اگر به درستی انجام شود تعدیل قیمت را به دنبال دارد.
الحدادی گفت: به طور کلی هر سال به یک میلیون و 500 هزار خودرو نیاز داریم در حالی که مجموع تولید انواع خودرو در سال جاری بالغ بر یک میلیون و 400 هزار خودرو است. اگر خودروهای فرسوده به درستی وارد شوند، در میان مدت موفق خواهیم شد. همانطور که پس از تصویب لایحه واردات خودروهای فرسوده در مجلس اتفاق افتاد، اتفاق خوبی در بازار افتاد.
خسروانی کارشناس خودرو آنلاین گفت: اگر واردات خودرو اجرا نشود کدام شخص حقوقی مشروعیت پیدا می کند؟ بنابراین قانونی که تصویب شده و تمامی مصوبات را کسب کرده باشد معتبر تلقی می شود. آیا با ممنوعیت واردات خودرو، قیمت ارز بهتر شد، کیفیت بهتری داشت و حقوق مصرف کننده رعایت شد؟
وی گفت: جلوگیری از واردات خودرو بلایی را برای ما به ارمغان آورد که اکنون شاهد آن هستیم. عجیب است که به فکر دریافت خدمات برای خودروهای وارداتی باکیفیت هستیم که چندین سال است که نیازی به سرویس منظم ندارند. اما ما نگران خودروهای دست دوم خود نیستیم. ما برنج، چای و گوشت تولید نمی کنیم، پس چرا باید آنها را وارد کنیم؟ واردات تنظیم و سازماندهی بازار است. مرغ و گوشت در حال حاضر با دلار آزاد قابل واردات است که ارزانتر از قیمت داخلی است. واردات خودرو سهم کمی از ارز دارد اما در تعدیل قیمت ها تاثیر دارد و آثار مثبت این موضوع به همه اقشار جامعه می رسد. وقتی رأس هرم را اصلاح می کنیم، نباید فکر کنیم که واردات خودرو فقط به نفع قشر ثروتمند جامعه است.
خسروانی گفت: اگر فضای رقابتی بود، قیمت گذاری نمی خواستیم. اگر می خواهید قیمت اجباری را بالا ببرید باید بازار را از انحصار خارج کنید واردات خودروهای دست دوم در شرایط فعلی به 3 دلیل خوب است. در وهله اول واردکنندگان به سبد بزرگتری دسترسی خواهند داشت و از سوی دیگر با واردات خودروهای فرسوده با هزینه کمتر، خودروهای بیشتری وارد می شود و همواره دهک های بیشتری از جامعه به خودروهای وارداتی دسترسی خواهند داشت.