دوم، مدیریت عواطف، احساسات و وارونگی افکار عمومی: عملکرد خاص در این مرحله به گونه ای است که افکار عمومی را در مقابل پیام اصلی تحت تأثیر قرار می دهند.
سپس از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یاد کرد و گفت: حاج قاسم ما نقش مهمی در امنیت و ایجاد آن داشت. البته هر کدام از خون شهدا مؤثر بود و جای خود را داشت. اما شهید سلیمانی دارای امتیازات خاصی بود که طبق روایات الهی از آن برخوردار بودند، سپس نعمت و برکت خاصی شد که حتی شهادت ایشان تشییع بی سابقه ای را رقم زد.
وی افزود: حاج قاسم مدرسه عملی ارائه کرد. ایشان با همین مکتب اسلام و مبانی و مبانی آن راه عملی را نشان دادند که مکتب علم آموزی محسوب می شد و باید ترویج شود. حاج قاسم به معنای نماد ارزش هاست. کسی که اصول عاقبت به خیر و ولایت فقیه را رعایت کند. من در سوریه شاهد بودم که در برخی جاها میتوانست دستور دهد که ما را شش ماه در جنگ با داعش پیش ببرند، اما همیشه مراقب بود که از دماغ یک بیگناه خون نگیرد. اکنون به سالگرد شهادت ایشان نزدیک می شویم و برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است. وزارت ارشاد هم امسال برنامه هایی دارد. ستاد ما مقر یک مردم است.
مقدم فر این جنگ را جنگ لجستیکی و شناختی دانست و افزود: یکی از حوزه های ما که ما را بسیار آسیب پذیر کرد این بود که از جنگ شناختی اطلاع نداشتیم. امروزه در تمام دنیا قضاوت درباره پدیده ها بر اساس تصاویری از واقعیت شکل می گیرد که در ذهن افراد نقش می بندد. در اینجا داستان اول مهم است، اما رسانه ها خود رویداد را ایجاد می کنند. روابط عمومی ها باید این حوزه را بشناسند وگرنه نمی توانند دفاع خوبی داشته باشند. جنگ فریب افکار عمومی است. یعنی تغییر ادراک و دانش. مثلا در مورد مهسا امینی زمان و فرصت داستان اول را از دست دادیم. حوزه های جهت گیری همه مربوط به ابعاد این جنگ است و اگر می خواهیم دفاع خوبی داشته باشیم باید این حوزه را به خوبی بشناسیم. روابط عمومی باید بداند برای چه چیزی باید ایستادگی کند.
وی در مسیری که ترسیم کرد، اعتمادسازی و رفع شبهات را وظیفه دولت دانست و گفت: اعتمادسازی و رفع شبهات یک رسالت بسیار راهبردی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته اند. من و شما مدام به یک برنامه مدیریت پیام نیاز داریم. شناخت مخاطب و زبان پیام ضروری است و اینها چیزهایی است که عوامل روابط عمومی باید بدانند.
به گزارش ای بی اس نیوز، این جملات بخشی از سخنان حمیدرضا مقدم فر، رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی است که در همایش سراسری تبیین سیاست های رسانه ای در حوزه فرهنگ و هنر سخنرانی کرد. صبح امروز سه شنبه 8 آذر در مجموعه باغ زیبا.
وی در ادامه به وظیفه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: در سنت ما روابط عمومی باید سپر و مدافع یک ساختار باشد. روابط عمومی باید مختص گروه باشد و در صورت بی انگیزگی باید پست خود را ترک کند. دوستان روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دفاع کنند، باید سپر باشند. خود روابط عمومی باید مسلط باشد.
اولاً تغییر نگرش جامعه هدف؛ کارهای ویژه ای که در اینجا انجام می شود نگرش جامعه هدف را تغییر می دهد که تحت فشار رسانه ها انجام می شود. آنها اذهان عمومی را دستکاری می کنند و مثلاً برجام را اینگونه توصیف می کنند. اگر تمام زندگی مردم به آن بستگی داشت.
ادامه بده
«جنگ فریب افکار عمومی است. یعنی تغییر ادراک و دانش. مثلاً در مورد مهسا امینی زمان و فرصت روایت اول را از دست دادیم. حوزه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه با ابعاد این جنگ مرتبط است و اگر می خواهیم دفاع خوبی داشته باشیم باید این حوزه را به خوبی بشناسیم.
خلجی در تشریح دوران معاصر گفت: ما در دوره ای قرار داریم که به آن دوران بشر معاصر می گویند و از این نظر با پدیده ارتباطات جمعی مواجه هستیم.
در ادامه این کنفرانس، سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت وی گفت: واقعیت این است که دولت بزرگترین تولید کننده اطلاعات در جریان رسانه ای کشور است. یک روز اگر از فرآیند پیام رسان دولت را هدف بگیریم، فکر می کنم چیزی در جریان اطلاعات باقی نمی ماند. این نشان می دهد که ما به عنوان دولت و دوستان در دولت نقش مهمی در تولید اطلاعات و انتشار پیام داریم.
مقدم فر افزود: او مخلص و صادق بود و به آنچه می دانست عمل می کرد. حاج قاسم فقط برای بزرگداشت شخصیتش نیست. به نظر من انسانیت در این زمان مدیون اوست. اگر داعش نابود نمی شد، بر آمریکایی ها و اروپایی ها تأثیر می گذاشت. باید کمک کنیم مکتب حاج قاسم در بین مردم ترویج شود.
وی با بیان اینکه با جنگ رسانه ای جهانی مواجه هستیم، گفت: در این جنگ یک طرف مسئله مردم و طرف دیگر بحث رسانه های ماهواره ای بود. وقتی شرایط را اینطور ترسیم می کنیم، یک فعال ارتباطی می شویم و آرایش رسانه ای هم شکل جدیدی به خود گرفته است. در این فضا ماموریت اصلی تبیین است و ما رزمندگان این جبهه هستیم که باید خط شکنی کنیم.
وی سپس خاطرنشان کرد: سال گذشته 25 هزار نفر برای تولد شهید سلیمانی به فرودگاه بغداد آمدند، یعنی غیرایرانی ها هم می دانند که او چه کار کرده است.
وی سپس با طرح این سوال که کار رسانه ای امروز در سطح ابزار قوی چه ویژگی دارد؟ او آن موارد را برشمرد.
وی با بیان اینکه چنین اتفاقی باید در ایران هم بیفتد، گفت: رسانه ها عامل هستند. هنر و بحث کتاب و هر چیزی که بتواند پیامی را منتقل کند بخشی از رسانه است. در یک مفهوم کلی، این وزارت ارشاد است که متولی این کار است و به نظر من، این وزارت ارشاد است که بیشترین آسیب را در این ماجرا دیده است. دشمن خسارات زیادی وارد کرد. بخش اول جنگ در حوزه وزارت ارشاد بود و نوک پیکان ساختار مسئول آن بود.
حمیدرضا مقدم فر رئیس ستاد بزرگداشت سوم شهادت سردار سلیمانی وی در نشست تخصصی مسئولان روابط عمومی وزارت ارشاد گفت: در دقایقی که دارم دو نکته را به اختصار بیان می کنم. یک سوال در مورد شهید سلیمانی است، اما قبل از آن می خواستم چیزی بگویم و آن اینکه در حوادث اخیر که یک جنگ بود، دو جنگ داشتیم. جنگ خیابانی بود و ما جنگ رسانه ای داشتیم که مهمتر بود. به عنوان مثال در سوریه ماجرای ایجاد شده توسط تکفیری ها در رسانه ها مطرح شده است. اول یک جنگ رسانه ای قوی شکل گرفت، بعد جنگ زمینی شد. چند سال طول کشید و همه چیز خراب شد تا اینکه مردم سوریه متوجه شدند که با جنگ روبرو هستند.
وی ارتقای مکتب سردار حاج قاسم سلیمانی را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: وزارت ارشاد امسال اقدامات زیادی انجام داده است. الحمدلله مقدمات برنامه ها آغاز شده و یکی از این برنامه ها از امروز آغاز شده است. انشاالله دوستان کمک کنند. ما برنامه های خرد و کلان داریم که وزارت ارشاد مسئول آن است. ترویج مدرسه حاج قاسم وظیفه عمومی این وزارتخانه است. حاج قاسم را باید ارتقا داد و از او آموخت. یک مسیر، یک مدرسه و یک مدرسه وجود دارد.
وی تمرکز بر نقاط امید را وظیفه افراد تولید کننده اطلاعات دانست و افزود: برای تولید قدرت باید ظرفیت به میدان بیاوریم. من یک ایده مرکزی برای روابط عمومی برای تولید پیام و بازگشت پیام دارم. باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و هم افزایی ایجاد کنیم.
در این مراسم که با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرشاد مهدی پور (معاون مطبوعاتی)، سردار مقدم فر (رئیس ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی) برگزار شد. سپهر خلجی (رئیس شورای اطلاع رسانی دولت) در این غرفه مطالبی درباره سیاست های رسانه ای در حوزه فرهنگ و هنر کشور بیان می شود.
وی شجاعت، قدرت و موقعیت شناسی را لازمه عبور از خط دانست و افزود: بدانیم آرایش رسانه ای دستخوش تغییرات اساسی شده است و امروز رسانه ها نقش مهمی دارند. در این اتفاقاتی که افتاد، اگرچه ما مبانی اجتماعی داشتیم، اما واقعیت این است که رسانه ها پیشگام این ماجرا بودند و تصورات را دستکاری کردند و البته جنبه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی هم داشت.
خلجی ادامه داد: ما کاملا با یک جنگ رسانه ای جهانی مواجه بودیم. من اسنادی از مقامات اروپایی و آمریکایی دارم که نشان می دهد آنها بر روی ارائه دسترسی نامحدود به اینترنت متمرکز بوده اند. در این فاجعه رسانه ای دولت و حتی سفرهای دولتی را نشانه گرفته اند که جای امیدواری است.
در مورد مهسا امینی زمان و فرصت داستان اول را از دست داده ایم
ما با یک جنگ رسانه ای جهانی روبرو هستیم
سوم، گسست عاطفی بین توده ها و نخبگان: در این پارادایم، وقتی نیروهای ویژه پیشرفت می کنند، باید از ایرانی بودن متنفر باشید. هدف ادامه مقایسه است. شما باید از دین و نهادهای مذهبی متنفر باشید. دین پیشرفت را محدود می کند و مانع پیشرفت می شود. در این پارادایم باید از مقامات خود نیز متنفر باشید. غرور ملی ایرانیان باید تضعیف و تحقیر شود. مثلاً آنچه در تاریخ فوتبال انجام شده است. مردم ایران باید همیشه عصبانی باشند و مردم احساس کنند که اوضاع عادی نیست. همه اینها با ابزار رسانه ای انجام می شود».
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز