دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با بیان اینکه باید تعادل بین فناوری های سخت و نرم ایجاد شود، گفت: دستیابی به تعادل بدون هم افزایی کارگروه ها امکان پذیر نخواهد بود و در این راستا استفاده می کنیم. مدل پایه فکری; یعنی تلاش می کنیم در زمینه فناوری های نرم به اجماع بین فعالان و نخبگان دست پیدا کنیم تا مباحث کرسی توسعه فرهنگی و فناوری های نرم تدوین شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، مسعود حسنلو در سومین نشست دبیران کارگروههای ستاد توسعه فناوریهای نرم و فرهنگی در محل ستاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد. وی با بیان اینکه چشم انداز ما دستیابی به رشد متوازن بین فناوری های نرم و سخت است، گفت: چشم انداز ما در این کارگروه ها تلاش برای ایجاد تعادل بین رشد فناوری ها و صنایع سخت در مقابل نرم تا ظرفیت نخبگان کارگروه ها است. ; تعادلی که در حال حاضر برقرار نیست و گواه این گفته تعداد دفاتر مرکزی است که در این دو حوزه فعالیت می کنند. در حوزه فناوری های سخت حدود 17 تا 18 دفتر مرکزی داریم در حالی که تنها یک ستاد در حوزه فناوری های نرم فعال است.
وی ادامه داد: دستیابی به تعادل بدون هم افزایی کارگروه ها امکان پذیر نخواهد بود و در این راستا از الگوی هسته فکری استفاده می کنیم. یعنی تلاش می کنیم در زمینه فناوری های نرم به اجماع بین فعالان و نخبگان دست پیدا کنیم تا مباحث کرسی توسعه فرهنگی و فناوری های نرم تدوین شود.
نکته دیگری که حسنلو بر آن تاکید کرد ضعف زیرساخت های آماری در حوزه صنایع خلاق است و تاکید کرد: باید با حمایت کارگروه به ثروت کافی در این بخش برسیم.
وی تصریح کرد: در ستاد فناوری نرم باید به توسعه سرگرمی ها توجه ویژه شود و با همکاری سه اداره بازی های محیطی، بازی های رایانه ای و اسباب بازی در این حوزه (توسعه سرگرمی ها) جریانی منسجم برقرار کنیم.
در این جلسه کارگروه هایی که کار خاص خود را با موفقیت به پایان رساندند به تشریح برنامه خود از جمله موضوعات کلیدی طرح، راهکارهای مربوط به سیستم مشکل دار پرداختند و در نهایت برنامه های پیشرانه خود را ارائه کردند.
“Impact Lab” ابزاری برای ارزیابی بهینه بودن طرح ها
امیر عسگری دبیر کارگروه نوآوری اجتماعی با طرح این سوال که چگونه بفهمیم پروژه ای تاثیر لازم را دارد؟ وی بیان کرد: یکی از دلایلی که برخی پروژه ها به نتایج مورد انتظار نمی رسند و اثربخشی لازم را ندارند، نبود سیستم ارزیابی پروژه است که به طور مستمر یک پروژه را در مراحل قبلی، همزمان و بعدی بررسی می کند و شاید اگر چنین باشد. سیستم سیستم همانطور که قبلا طراحی می کردیم، مسیر بسیاری از برنامه ها، سیاست ها و اقدامات به نحو مطلوب تری باز می شد.
وی با اشاره به پروژه پیشران کارگروه متبوع خود با عنوان “آزمایشگاه تصویر” افزود: پروژه های سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، طرح های توسعه کشور و پروژه های فرهنگی و ناملموس از مهمترین پروژه های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان است. مهم. نمونه هایی از این آزمایشگاه
تشکیل کنسرسیوم صادراتی در صنعت اسباب بازی
حسین نخچی دبیر کارگروه اسباب بازی تشکیل کنسرسیومی در صنعت اسباب بازی را طرح کارگروه خود اعلام کرد و گفت: در صنعت اسباب بازی نیاز به شکل قانونی اقتصادی داریم تا بتوانیم صادرات ایجاد کنیم. کنسرسیومی که همه تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی در آن سهیم هستند.
وی ادامه داد: برای تحقق کنسرسیوم صادراتی، تحلیل بازار کشورهایی مانند روسیه، عراق، ارمنستان و ازبکستان انجام شد.
هدف اصلی تولید فرهنگی انیمیشن است
محمدامین علی اکبر دبیر کارگروه پویانمایی ستاد، کارخانه هم افزایی و هم افزایی انیمیشن را برنامه اصلی کارگروه انیمیشن معرفی کرد که شامل تمامی مراحل تولید انیمیشن از تحلیل محتوا و تهیه محتوا تا تدوین، توزیع است. ، فروش، بازاریابی و توسعه اکوسیستم این صنعت. و می فهمد…
به گفته وی، محور اصلی تولیدات فرهنگی، انیمیشن است، زیرا از طریق آن می توان یک شخصیت خلق کرد و آن را به سایر حوزه های صنایع فرهنگی و خلاقیت از جمله اسباب بازی، لوازم التحریر و بازی های رایانه ای تعمیم داد. گواه این گفته تجربه موفقی است که در ساخت بچه زرنگ، لوپتو و بوی دلفینی به دست آوردیم.
در همین راستا دبیر معاونت فرهنگی و توسعه فناوری های نرم با تایید سخنان علی اکبر افزود: پروژه کارخانه انیمیشن را می توان به عنوان یک تیزر تبلیغاتی طولانی برای صنایع خلاق در نظر گرفت.
نیاز به شبکه سازی ذینفعان در صنایع آموزش و توانمندسازی از منظر نوآورانه و فناوری
در ادامه، یاسر کرایی، دبیر کارگروه آموزش و یادگیری ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، ضمن تاکید بر نقش اصلی لایه حاکمیتی در صنعت آموزش کشور، تحقق اقتصاد خلاق و چشم انداز نوآورانه را مورد تاکید قرار داد. در زمینه آموزش و یادگیری و ارائه آن به نهادهای متولی آموزش که مصرف کننده غالب هستند. در این حوزه با مشارکت دست اندرکاران اکوسیستم این اقتصاد، طرح نوآوری ها و فناوری های آموزشی همراسان به عنوان طرح جامع مورد توافق دست اندرکاران اقتصاد خلاق در حوزه آموزش، یادگیری و توانمندسازی پیشنهاد می شود. توسط کلیه کارگروه ها جهت نیازسنجی و ارائه توانمندی های خود در حوزه آموزشی دعوت شد.
با ایجاد فضایی ویژه برای صنایع دستی، پیوند چرخه تولید و بازاریابی
خاکی نماینده دبیر کارگروه صنایع دستی با بیان اینکه هنر عامیانه ظرفیت بالایی دارد و می تواند در عرصه های دیگر نفوذ کند، گفت: صنایع دستی از طریق شخصیت سازی وارد سایر حوزه های صنایع فرهنگی می شود و در عین حال این امکان را نیز دارد. بازارپسندی بالقوه
به همین دلیل پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه صنایع دستی در تهران مانند منطقه میدان نقش جهان اصفهان را داد تا چرخه تولید و بازاریابی با تاکید بر صنایع دستی مرتبط شود.
به گفته وی، نداشتن این حوزه هنری یکی از معایب امروزی در بحث صنایع فرهنگی در حوزه عمومی است.
به گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری، آهنگربیک معاون و رئیس کارگروه های ستاد توسعه فرهنگی و فناوری نرم در پایان گفت: قرار است کارگروه های ستاد توسعه فناوری های نرم فرهنگی و نرم با تمرکز بر اساتید خود، ضمن ادامه اقدامات خود برای ارزیابی سیستم مشکلات، پیشنهاد راه حل هایی برای کمک به حل مشکلات اکولوژیکی فعالیت های خود با تاکید بر اقتصاد خلاق، پیگیری درخواست ستاد برای ارائه، تدوین و تنظیم برنامه های سیستم محور برای مسائل خود. به منظور ارائه و عملیاتی کردن آنها.
انتهای پیام