حجم احکام لایحه 118 ماده ای دولت در برنامه هفتم توسعه تقریباً سه برابر شده است و نمی توان آن را لایحه دولت بررسی شده در مجلس دانست.
یک منبع آگاه از مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم مجلس شورای اسلامی در جلسات فشرده این طرح را بررسی کرد، اما گزارش یک شورا که از سوی کمیسیون منتشر شد منعکس کننده این موضوع نبود. نتایج جلسات برگزار شده و متاسفانه حجم مفاد لایحه 118 ماده ای دولت. تقریباً سه برابر شده است و نمی توان آن را لایحه اصلاح شده دولت در مجلس دانست.
وی ادامه داد: این روند در واقع منجر به تغییر ماهیت لایحه شد; لایحه قانون برنامه هفتم مشتمل بر 118 ماده (شامل 726 تصمیم) در تاریخ 28/3/1402 تقدیم شورای اسلامی شد که از این تعداد 106 مصوبه حذف، 243 تصمیم اصلاح شد، 377 تصمیم بدون تغییر و 991 مصوبه از این مجموعه حذف شد. توسط کمیسیون تلفیق شورای اسلامی. موارد جدید در قالب مواد مختلف اضافه شده است.
این منبع آگاه افزود: بر اساس بررسی های انجام شده برخی از 106 مصوبه حذف شده که موجب کاهش 3.429 میلیارد تومانی درآمد پیش بینی شده در طول برنامه می شود. همچنین 991 مصوبه الحاقی جدید، بار مالی 12.314 میلیارد تومانی و تعیین اهداف کمی غیر واقعی به مبلغ تقریبی 4.183 میلیارد تومان و (در مجموع 16.497 میلیارد تومان) و با احتساب کاهش 19.926 میلیارد تومانی درآمدها، مالیات مالی را تحمیل می کند. . بار بر دوش دولت
وی ادامه داد: همچنین بیش از 27 مورد ساختار جدید اداری و گسترش سازمان های دولتی در مصوبات منتسب و بیش از 17 مورد نظام ویژه و تبعیض حقوقی تشکیل شد. همچنین یکی از زیانبارترین الحاقات به متن لایحه، درخواست مشارکت موضوعی و نهادی به صورت درصدی از منابع عمومی، بنگاه های دولتی و منابع حاصل از صادرات نفت و گاز است که در تضاد با اصول است. بودجه بندی
وی افزود: مصوبات نهایی کمیسیون تلفیق برنامه بدون توجه به اهداف غیرواقعی و غیرقابل اجرا بسیاری از تصمیمات آن، شکاف منابع و مصارف دولت و کسری بودجه را تشدید می کند. این منابع نه تنها از ظرفیت بودجه سالانه کشور، بلکه از ظرفیت کل اقتصاد کشور نیز فراتر می رود.
به گفته این منبع آگاه، در خصوص موارد فوق الذکر و گزارش های قبلی، اکثر دستورات اضافه شده در کمیسیون خارج از چارچوب و محدوده سیاست های کلی برنامه هفتم بوده و با این وظایف، اهداف مندرج در کلیات (سیاست های برنامه ای ابلاغی مقام معظم رهبری) اجرا نمی شود.
وی افزود: روندی که در کمیسیون تلفیق طی شد در واقع منجر به تغییر ماهیت لایحه شد و برخلاف اینکه کلیات این لایحه ابتدا در کمیسیون تلفیق رای گیری و تصویب شد، مصوبه نهایی عملا تاثیری ندارد ارتباط معنی داری با کلیات رای. همچنین پس از پایان کار کمیسیون، در مغایرت آشکار با بند 9 سیاست های کلی تقنینی ابلاغی مقام معظم رهبری، 121 مصوبه الحاقی به طور همزمان بدون ورود به جزئیات و حتی بدون قرائت در جلسه تصویب و تصویب شد. .
وی تصریح کرد: ماهیت اصلاحات و الحاقات کمیسیون به این لایحه عمدتاً به گونه ای است که از یک سو به شدت به انتظارات اقشار مختلف جامعه دامن می زند و از سوی دیگر با توجه به بی سابقه بودن و بی سابقه بودن آن به شمار می رود. بار مالی ناپایدار (حداقل دو و نیم بار در سال نسبت به سقف بودجه سالانه جاری)، برآوردن این انتظارات ممکن نیست و این امر منجر به اختلاف بودجه، نارضایتی عمومی، تورم بالا، سلب اختیارات قانونی می شود. دولت طی دو سال گذشته و در نتیجه دستاوردهای نظام بی اثر بوده و امنیت کشور را تهدید می کند.
انتهای پیام