یک کارشناس اقتصادی وضع مالیات بر سفته بازی را اقدامی ضروری برای ایجاد عدالت و جلوگیری از فرار مالیاتی دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شادا کارشناس اقتصادی وی گفت: اگر دو بستر شبکه بانکی کشور و نظارت بر تراکنش های بانکی و صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی تضمین شود، اقتصاد ما شفاف می شود و می توانیم قانون مالیات را بر عایدی سرمایه به درستی اعمال کنیم.
جواد اسکندری برقراری مالیات مشاغل را اقدامی ضروری برای ایجاد عدالت و جلوگیری از فرار مالیاتی دانست و گفت: اگر دو بستر شبکه بانکی کشور و نظارت بر تراکنش های بانکی و صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی تضمین شود، اقتصاد ما تضمین می شود. شفاف خواهد شد و ما قادر خواهیم بود قانون مالیات شرکت ها را به درستی اجرا کنیم.
جواد اسکندری در ارزیابی رویکرد اصلاح نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و احتکار مالیاتی گفت: مودیان یا کالا و خدمات تولید می کنند یا تولیدکننده نیستند، اما واسطه هستند تا به دست مصرف کننده نهایی برسند و در که شکل زنجیره تولید تا زمان توزیع کالا تکمیل می شود، بنابراین نمی توان واسطه تکمیل این زنجیره را احتکار و احتکار تلقی کرد. علاوه بر این، این مشاغل و فعالیت ها مالیات نیز پرداخت می کنند.
این کارشناس مالیاتی با اشاره به فرار مالیاتی دلالان خودرو افزود: اما تاجری که در بازار خودرو فعالیت می کند، کالا را خریداری می کند، آن را نگه می دارد، آن را به قیمت بالاتری می فروشد و از رسیدن خودرو با قیمت مشخص به دست مصرف کننده نهایی جلوگیری می کند. در بازار اختلال ایجاد کرد، مالیات نداد.
وی عدم اخذ مالیات از دلالان، دلالان و دلالان را مغایر با اصول بنیادین علم اقتصاد مبنی بر برقراری عدالت و انصاف در سازمان مالیاتی دانست و اظهار داشت: چرا کارگران، کارمندان، معلمان، پرستاران و …. آیا باید مالیات پرداخت کنم؟ اما آیا کسی که کارش خرید و فروش خودرو است و گاهی اوقات به اقتصاد آسیب می رساند نباید مالیات بدهد؟
اسکندری با اشاره به اینکه مالیات بر سفته بازی درصد بسیار کمی از جامعه را هدف گرفته است، تصریح کرد: برای مالیات سفته بازی معافیت های بسیار گسترده ای در نظر گرفته شده تا مردم عادی در این موضوع دخالت نکنند.
وی ادامه داد: به نظر می رسد در صورت عدم تغییر رفتار و ادامه فعالیت های سفته بازی، حدود 3 تا 5 درصد افراد مشمول مالیات سفته بازی شوند. مثلا در مورد خودروها آماری که داشتیم این بود که 50 درصد خانوارها اصلا خودرو ندارند و عملا مشمول این مالیات نمی شوند.
اسکندری خاطرنشان کرد: بنابراین عدالت مالیاتی این نیست که از کارگران، کارمندان، پرستاران، معلمان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و… مالیات بگیرند، بلکه می گویند از شخصی که خودرو، مسکن یا ارز خرید و فروش می کند مالیات نگیرد. ; هیچ توجیهی برای این وجود ندارد.
این کارشناس اقتصادی افزود: اگر بر مبنای مالیات باشد، همه فعالان اقتصادی و همه شرکت ها باید مالیات بپردازند. اینطور نیست که بگوییم اگر شخصی معامله کند، ما از او مالیات می گیریم. اما اگر شخصی در بازار آزاد ارز خرید و فروش کند، هیچ مالیاتی از او اخذ نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت وجود تبعیض، مشوق های فرار مالیاتی افزایش می یابد. چون مردم می گویند چرا ما باید شفاف عمل کنیم و در نهایت مالیات بپردازیم، اگر در حالت کدورت کار کنیم می توانیم بدون پرداخت مالیات فعالیت کنیم.
این کارشناس مالیاتی گفت: با وضع مالیات بر سفته بازی میتوان در آینده نرخ مالیات را بهویژه برای بخش تولید کاهش داد و یا مانند بسیاری از کشورها مزایای دیگری را اضافه کرد و هزینههایی مانند هزینههای درمانی و درمانی و غیره را نیز به آن اضافه کرد. از مالیات بر درآمد شخصی کسر شود که در طرح اصلاح مالیات مستقیم نیز ذکر شده است.
اسکندری اجرای مالیات بر مشاغل را مستلزم ایجاد بستر اجرایی گسترده در کشور دانست و افزود: یکی از چالش های اساسی پیش روی تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه که طی یک دهه گذشته با آن روبرو بوده است، عدم اجرای آن بوده است. زیرساخت لازم برای اجرای این قانون را داشته باشد. در این زمینه وزیر اقتصاد و دارایی نظارت مستمر را تضمین کرده است تا زیرساخت های لازم برای اجرای آن قبل از تصویب قانون فراهم شود.
وی با بیان اینکه یکی از زیرساخت های حیاتی مرتبط با شبکه بانکی است که تراکنش های بانکی کشور را رصد می کند، گفت: همه تراکنش ها باید کد یکتا اختصاص داده شود، حساب های بانکی تجاری و غیرتجاری تفکیک و اطلاعات حساب های غیرتجاری باید مشخص شود. تجمیع شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: از سوی دیگر در قبال این معاملات باید مشخص شود که چه معاملاتی انجام شده است، مثلاً اگر فردی به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند و در آنجا معامله انجام دهد، الکترونیکی شود. فاکتور و اطلاعات کامل و دقیق برای ساماندهی مشاغل برای وی صادر شود مالیات ارسال شود. این ارسال اطلاعات صورتحساب با شبکه بانکی باید مشترک و متناظر باشد. همینطور در مورد صورتحساب الکترونیکی املاک، طلا و ارز و غیره، این فاکتورهای الکترونیکی در واقع همان فاکتورهای قدیمی هستند که به صورت پیشرفته و بر اساس تجربه سایر کشورهای پیشرو طراحی شده اند.
اسکندری تصریح کرد: عدم تولید اطلاعات استاندارد معاملات (رویداد مالی)، عدم تولید اطلاعات استاندارد تراکنش های مرتبط با تراکنش ها (سامانه پرداخت) و فرآیند راستی آزمایی اطلاعات و اظهارنامه های مالیاتی با عوامل انسانی از مهمترین نقاط ضعف در این زمینه است. زیرساخت های اجرای نظام مالیاتی کشور
وی با تاکید بر اینکه شناسایی درآمد پیش نیاز اعمال هرگونه مالیات بر درآمد از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد کل است، ادامه داد: پوشش کامل معاملات از طریق تکمیل قانون پایانههای مغازه و سامانه مودیان و با فراهم کردن امکان تهیه اظهارنامه های نکول و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد کل درآمد از مهم ترین اقداماتی است که برای تکمیل زیرساخت ها باید انجام شود.
اسکندری گفت: در قوانین کشورهای مختلف از جمله ایران به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش انگیزه دریافت درآمدهای غیرشفاف، مالیاتی تحت عنوان مالیات بر درآمد جانبی یا مالیات هدیه وضع می شود. علاوه بر مالیات بر درآمد جانبی، استفاده از ظرفیت تراکنش های بانکی برای اطمینان از صحت اطلاعات گزارش شده توسط مودیان نقش مهمی در کاهش فرار مالیاتی خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر دو بستر شبکه بانکی کشور و نظارت بر تراکنش های بانکی و صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی تضمین شود، اقتصاد ما شفاف می شود و پس از آن می توانیم قانون را به درستی اجرا کنیم. مالیات بر عایدی سرمایه
اسکندری در خصوص اقداماتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در برخی مشاغل که حتی از کارتخوان استفاده نمی کنند، گفت: با فراهم کردن بستر اجرایی که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه دیده ام، همه اینها حل می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم قانون پایانه های مغازه و سامانه مودیان را به طور کامل اجرا کنیم تا حد زیادی می توانیم از طرق مختلف جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.