مالیات بر عایدی سرمایه برای خودروهای سیستم یکپارچه بله یا خیر؟
بحث مالیات بر خودروهای دارای سیستم یکپارچه مطرح است، در حالی که بر اساس طرح مالیات بر درآمد، فروش خودروهای کمتر از یک سال مشمول مالیات می شود. این در شرایطی است که فروش خودروهای دارای طرح سیستم یکپارچه برای کمتر از یک سال ممنوع بوده و در این مدت سند خودرو در رهن شرکت باقی می ماند. بنابراین باید دید این طرح برای خودروهای سیستم یکپارچه چگونه اجرا می شود.
به گزارش ای بی اس نیوز، در سال جدید دولت تصمیم گرفت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را تعریف کند تا دست دلالان را کوتاه کند و آنها را از بازار سرمایه مانند مسکن و البته خودرو دور کند.
هدف از اجرای این طرح جلوگیری از پولشویی، ایجاد نظم و قابلیت پیش بینی در بازار، کاهش نوسانات قیمت، کاهش نرخ تورم و کاهش فرار مالیاتی است.
در بخشنامه های طرح یکپارچه فروش خودرو زین خودروهای فروخته شده در سامانه بر اساس طرح مالیات بر درآمد خودرو در زمان خرید و فروش خودرو بخشی از درآمد ایجاد شده ذکر شده است. سود به عنوان مالیات بر سود فروش از فروشنده اخذ می شود.
گفتنی است از زمان فروش محصولات خودروسازان به صورت قرعه کشی در سال های اخیر تا کنون که فروش به صورت سامانه تخصیص یکپارچه و به صورت قرعه کشی انجام می شود، تفاوت قیمت کارخانه با بازار آزاد قیمت، انگیزه خرید از کارخانه و فروش در بازار آزاد و کسب سود تقویت شده و تبدیل به یک سرمایه گذاری هیجان انگیز شده است. تا جایی که دلالان را با در نظر گرفتن سهمی از این سود برای آنها تشویق به اجاره کارت ملی مردم می کند.
بنابراین همانطور که گفته شد، دولت طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو را تعیین کرده و حتی خودروهای فروخته شده در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیز مشمول این مالیات هستند.
البته به طور کلی و بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه (در صورت تصویب و تبدیل شدن طرح به قانون) مالیات بر عایدی سرمایه فقط در مورد فروش و واگذاری خودرو به منظور غیر مصرفی برای فروشنده اعمال می شود. بنابراین متقاضی خرید و نگهداری خودرو برای مصرف از این مالیات معاف خواهد بود.
بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، در طرح فروش تلفیقی به این صورت محاسبه می شود که اگر مشتری طرح خودروی خود را کمتر از سه سال پس از تحویل خودرو بفروشد و واگذار کند، بین 10 تا 30 درصد سود حاصل از فروش باید به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت شود. اما اگر خودرو بیش از سه سال نگهداری شود، مالیاتی بر آن تعلق نمی گیرد.
با توجه به اینکه سند خودرو طرح یکپارچه به مدت یک سال در رهن شرکت باقی می ماند و مشتری از نظر قانونی مجاز به فروش آن نیست (البته خرید و فروش تخفیف نیز غیر معمول نیست) بهره برداری از این طرح برای سال اول (به صورت قانونی) ) بی ربط است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص اعلام کرد: اطلاعات تمامی خریداران خودرو از سامانه یکپارچه برای برنامه ریزی مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیصلاح قرار می گیرد.
همچنین گفته می شود که اجرای قانون مبارزه با پولشویی و مالیات بر درآمد سرمایه به این ترتیب است که با استقرار یک سامانه متمرکز، امکان نظارت بر افرادی که طی چند سال گذشته به نام خود یا بستگان خود اقدام به خرید و فروش خودرو کرده اند، تضمین شده است.
در صورتی که شاکی امیدوار باشد از مابه التفاوت قیمت بازار و کارخانه استفاده کند و سود خود را جذب کند، مثلاً خودرویی را به قیمت 200 میلیون تومان از کارخانه خریداری کرده و در بازار آزاد به قیمت 500 میلیون تومان فروخته است. وی باید 30 درصد از درآمد حاصل از این عملیات را به عنوان مالیات پرداخت کند.
از سوی دیگر، شنیده ها حاکی از آن است که به زودی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (هنوز 9 درصد) برای خرید و فروش خودرو اعمال خواهد شد. قانون خواهد بود؛ به این ترتیب با راه اندازی سامانه مذکور تقریبا 50 درصد سود هر تراکنش خودرو به عنوان مالیات وصول می شود. در حقیقت خرید و فروش خودرو دیگر نمی تواند محل سود کلان باشد.
گفتنی است، ماده 12 طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جلسه 21 اردیبهشت ماه شورای اسلامی به تصویب رسید. این مواد چهار مورد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه تصریح می کند که رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی کشور نیز برای این مقاله توضیحاتی ارائه کرده است.
لازم به ذکر است مالیات بر عایدی سرمایه طرحی است که در مجلس در دست بررسی است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده و به قانون تبدیل نشده است. اما به محض تصویب در مجلس و انتشار، پس از انقضای مهلت قانونی، کلیه مفاد آن قابل اجراست.
انتهای پیام