ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مصوب 17/3/1396 هیأت وزیران با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، در جریان این پرونده خاطرنشان می شود که شاکی درخواست لغو ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مورخ 17/3/1396 هیئت وزیران و به منظور لغو آن را داشته است. وی برای شفاف سازی این درخواست اعلام کرد:
به اطلاع می رساند در سال 1398 اداره امور مالیاتی در خصوص تخریب یک واحد کلنگی و بازسازی ساختمان مورد نظر (3 واحد 80 متری) در شهرستان اسلامشهر به منظور احتساب ساخت و ساز و مالیات بر فروش با اعمال ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1393 (مسئله تشخیص و تعیین مالیات املاک) مستقل از محل ملک، قدمت و ارزش آن که موجب ایجاد حق اختصاصی شده است. برای من ارزش ملک مورد نظر (به عبارت دیگر قیمت فعلی ساختمان فوق 200 میلیون تومان است) در حالی که قیمت عرصه حداقل 50 درصد قیمت ساختمان جدید است و قیمت ساختمان حاصل از ساخت بنده توسط سازمان مالیاتی 3 میلیارد تومان ارزش گذاری شد و مابه التفاوت قیمت فعلی عرصه و ساختمان جدید مشمول مالیات شد که این تصمیم خلاف قوانین عادی و شرع است. برخی از احکام قانون اساسی (مسئله حقوق مکتسبه) و نوع رجحان قطعی نیست و در واقع با توجه به ارزش بنای مسکونی به قیمت روز مغایر اصل 40 قانون اساسی است. بنابراین، لغو تصویب ماده 12 آیین نامه موجه است.
با بیان اینکه آنچه در روال عادی بدیهی و بدیهی بود، عدم صحت مبنای مفاد ماده 12 آیین نامه اجرایی متأسفانه مورد اعتراض مرجع ذی صلاح و لذا تصمیم گیری نامناسب و مخالف مقررات، که نشان دهنده تحقیر است. اعضای تحقیق با اخذ حقایق بدیهی و قانونی، دلایلی را برای تضییع حقوق بنده ایجاد کردند.
بنابراین با توجه به مطالب فوق همه این موارد حاکی از مغایرت ماده 12 آیین نامه اجرایی با قانون است، بنابراین به دلیل نقض آشکار مفهوم حدیث نبوی «سباب المؤمنین فصق… و حُرمه». ماله کهورماه دامه» یا قاعده پرهیز و عدم توجه به نقض حقوق بشر. حداقل با استناد به شرح فوق تقاضا دارم در صورت داشتن صلاحدید و کسب رضایت وجدانی، در تجویز و اعمال مفاد مواد 10-11 دیوان عدالت اداری، امکان تخلف و ابطال ماده را فراهم نمایند. 12 آیین نامه اجرایی معترض.
متن شکایت به شرح زیر است:
آیین نامه اجرایی ماده (77) اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب هیات وزیران.
آیین نامه اجرای ماده (77) اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب 1393 در خصوص مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان و همچنین واگذاری ساختمان. در حال ساخت و ناتمام (مصوب شماره 31470/ت 52966/ح مورخ 1395/03/20 هیات وزیران)
هیأت وزیران در جلسه 17/3/1396 با پیشنهاد شماره 238332/23650/200 مورخ 15/12/1394 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (5) ماده (77). ) اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم – مصوب 1394 – آیین نامه اجرایی ماده مذکور به شرح زیر تصویب شد:
…………………………..
ماده 12- ارزش روز زمین در زمان فروش ملک که بر اساس مفاد ماده (64) قانون تعیین میشود و یا ارزش خرید هر زمین در حساب مذکور منظور خواهد شد. محاسبه و تعیین از درآمد مشمول مالیات
تبصره – در صورت تعیین ضرایب مالیاتی برای تعیین درآمد موضوع ساخت و مالیات بر فروش موضوع تنظیم توسط کمیسیون موضوع ماده (154) قانون، ضرایب ساخت و فروش در مورد پارچههای پوشیده طبق مقررات اعمال خواهد شد. قوانین مربوط به شصت درصد (60%) ضرایب مربوطه.
……… معاون اول رئیس جمهور
در پاسخ به شکایت مذکور معاونت حقوقی دولت (معاون حقوقی رئیس جمهور) به موجب لایحه قانون شماره ۲۱۸۰۳۹/۵۳۲۰۶ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۰۲ با ارسال نامه شماره ۲۱۰/۹۶۳/ص. . 27/10/1402 به سازمان امور مالیاتی کشور و نامه شماره 730/198147 مورخ 1/11/1402 وزارت راه و شهرسازی به اختصار به شرح زیر توضیح می دهد:
1- بر اساس ماده (77) قانون مالیاتهای مستقیم مقرر میدارد: «درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، حسب مورد مشمول مالیات خواهد بود. مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصل چهارم و پنجم از فصل سوم این قانون. قانونگذار در این خصوص در تبصره (1) ماده فوق تصریح کرد: اولین نقل و انتقال ساختمانهای مذکور علاوه بر حق قطعی نقل و انتقالات ماده (59) این قانون مشمول مالیات مقطوع می باشد. نرخ ده درصد (10%) در منبع، ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است. مالیات قطعی موضوع این ماده طبق مقررات جاری تعیین می شود.
بر اساس مفاد تبصره (5) ماده فوق، هیأت وزیران به عنوان مرجع تنظیم مقررات مربوط به تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان موضوع این ماده و شرایط تسویه حساب تعیین می شود. مالیات. . شکایت کرد
2- در ماده (12) آیین نامه مورد اعتراض مقرر می دارد: «ارزش روز زمین در زمان فروش ملک که در اجرای مقررات ماده (64) قانون یا تعیین می شود. ارزش خرید هر زمین در محاسبه و تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ خواهد شد.» طبق ماده (64) قانون مذکور در ماده (12) آیین نامه، کمیسیون تقویم املاک و مستغلات در با محاسبه ارزش روز زمین در زمان فروش ملک، میانگین قیمت روز منطقه را بر حسب قیمت زمین با توجه به نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی تعیین می کند و با توجه به اینکه ممکن است ارزش خرید عرصه بیشتر باشد بیش از ارزش روز آن که به موجب ماده (64) قانون مالیات های مستقیم تعیین می شود، دولت در ماده (12) مصوبه مورد اعتراض، به منظور رعایت حقوق مؤدیان مالیاتی در نظر گرفت که «در صورتی که بالاتر، در محاسبه و تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ خواهد شد.
3- با رعایت مفاد ماده (12) آیین نامه اعتراضی، در صورتی که ملاک «ارزش روز میدان» باشد، طبق مصوبه قانونگذار در ماده (64) قانون مالیات های مستقیم، روزانه. میانگین قیمت متراژ نسبت به قیمت زمین با توجه به «نوع کاربری» و «موقعیت جغرافیایی» و به عبارت دیگر به ادعای متقاضی «موقعیت ملک» مبنای اقدام قرار گیرد. برای تعیین آن و ضوابط «قدیمی» و معمول آن به ادعای متقاضی از قبیل «قیمت زمین حداقل 50 درصد» «قیمت بهای نوساز» نمیتواند ملاک عمل باشد.
4- ماده (12) آییننامه حاکم بر این موضوع مقرر میدارد در صورتی که «ارزش خرید عرصه» از «ارزش روز عرصه» بیشتر باشد، باید ارزش خرید عرصه در محاسبه و تعیین منظور شود. از درآمد مشمول مالیات، به طوری که از این طریق مالیات اضافی از مؤدی اخذ نگردد و حقوق مردم در این خصوص تضییع نشود. لذا چنانچه متقاضی ارزش خرید زمین را بیش از ارزش فعلی آن بداند و مأموران مالیاتی در اجرای ماده (12) آیین نامه سهل انگاری و تقصیر داشته باشند، می توانند اعتراض خود را به کمیسیون های موضوع بندهای (244) اعلام کنند. ، (247)، (216)، (251) و (251) قانون مالیات های مستقیم، حسب مورد مکرراً مطرح و پیگیری شده است. با توجه به مراتب فوق و با تاکید بر اینکه شکایت فاقد ادله کافی مبنی بر تخلف از مقررات مربوط به شکایت مندرج در بند (9) اصل 3 و اصل 40 قانون اساسی است، تقاضای اتخاذ تصمیم صالح مبنی بر رد شکایت را دارم.
شورای عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 7/3/1303 با حضور رئیس و نایب رئیس دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران اتاقهای دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا تصمیم به اتخاذ تصمیم به شرح زیر گرفت.
رای شورای عمومی
با توجه به اینکه در حکم مورد اعتراض برخلاف مفاد قانون و بدون توجیه قانونی یا مستندات قانونی، ارزش گذاری اموال غیرمنقول به موجب مفاد ماده 64 قانون مالیات های مستقیم ارزش قابل قبول تلقی شده است. در محاسبه مالیات بر اساس ماده 77 قانون مالیات های مستقیم و مصوبه ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مغایر با اصول و کلیات قانون مالیات های مستقیم است. مفاد ماده 77 قانون مذکور و موجب تضییع حقوق فعالان اقتصادی در حوزه ساخت و ساز مسکن می شود، لذا ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1396/17/3 شورا. وزیران به دلیل تخلف از قانون مندرج در بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1392 از تاریخ تصویب ابطال می گردد.این رأی به استناد ماده 93 قانون مربوط دادگاه اداری (اصلاحی مصوب 10/2/1402) در تشریفات و تصمیمات مراجع قضایی و اداری ملاک عمل معتبر می باشد.
رئیس شورای عمومی دیوان عدالت اداری – احمدرضا عابدی
انتهای پیام
ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مصوب 17/3/1396 هیأت وزیران با رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، در جریان این پرونده خاطرنشان می شود که شاکی درخواست لغو ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مورخ 17/3/1396 هیئت وزیران و به منظور لغو آن را داشته است. وی برای شفاف سازی این درخواست اعلام کرد:
به اطلاع می رساند در سال 1398 اداره امور مالیاتی در خصوص تخریب یک واحد کلنگی و بازسازی ساختمان مورد نظر (3 واحد 80 متری) در شهرستان اسلامشهر به منظور احتساب ساخت و ساز و مالیات بر فروش با اعمال ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم مصوب 1393 (مسئله تشخیص و تعیین مالیات املاک) مستقل از محل ملک، قدمت و ارزش آن که موجب ایجاد حق اختصاصی شده است. برای من ارزش ملک مورد نظر (به عبارت دیگر قیمت فعلی ساختمان فوق 200 میلیون تومان است) در حالی که قیمت عرصه حداقل 50 درصد قیمت ساختمان جدید است و قیمت ساختمان حاصل از ساخت بنده توسط سازمان مالیاتی 3 میلیارد تومان ارزش گذاری شد و مابه التفاوت قیمت فعلی عرصه و ساختمان جدید مشمول مالیات شد که این تصمیم خلاف قوانین عادی و شرع است. برخی از احکام قانون اساسی (مسئله حقوق مکتسبه) و نوع رجحان قطعی نیست و در واقع با توجه به ارزش بنای مسکونی به قیمت روز مغایر اصل 40 قانون اساسی است. بنابراین، لغو تصویب ماده 12 آیین نامه موجه است.
با بیان اینکه آنچه در روال عادی بدیهی و بدیهی بود، عدم صحت مبنای مفاد ماده 12 آیین نامه اجرایی متأسفانه مورد اعتراض مرجع ذی صلاح و لذا تصمیم گیری نامناسب و مخالف مقررات، که نشان دهنده تحقیر است. اعضای تحقیق با اخذ حقایق بدیهی و قانونی، دلایلی را برای تضییع حقوق بنده ایجاد کردند.
بنابراین با توجه به مطالب فوق همه این موارد حاکی از مغایرت ماده 12 آیین نامه اجرایی با قانون است، بنابراین به دلیل نقض آشکار مفهوم حدیث نبوی «سباب المؤمنین فصق… و حُرمه». ماله کهورماه دامه» یا قاعده پرهیز و عدم توجه به نقض حقوق بشر. حداقل با استناد به شرح فوق تقاضا دارم در صورت داشتن صلاحدید و کسب رضایت وجدانی، در تجویز و اعمال مفاد مواد 10-11 دیوان عدالت اداری، امکان تخلف و ابطال ماده را فراهم نمایند. 12 آیین نامه اجرایی معترض.
متن شکایت به شرح زیر است:
آیین نامه اجرایی ماده (77) اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب هیات وزیران.
آیین نامه اجرای ماده (77) اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب 1393 در خصوص مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان و همچنین واگذاری ساختمان. در حال ساخت و ناتمام (مصوب شماره 31470/ت 52966/ح مورخ 1395/03/20 هیات وزیران)
هیأت وزیران در جلسه 17/3/1396 با پیشنهاد شماره 238332/23650/200 مورخ 15/12/1394 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (5) ماده (77). ) اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم – مصوب 1394 – آیین نامه اجرایی ماده مذکور به شرح زیر تصویب شد:
…………………………..
ماده 12- ارزش روز زمین در زمان فروش ملک که بر اساس مفاد ماده (64) قانون تعیین میشود و یا ارزش خرید هر زمین در حساب مذکور منظور خواهد شد. محاسبه و تعیین از درآمد مشمول مالیات
تبصره – در صورت تعیین ضرایب مالیاتی برای تعیین درآمد موضوع ساخت و مالیات بر فروش موضوع تنظیم توسط کمیسیون موضوع ماده (154) قانون، ضرایب ساخت و فروش در مورد پارچههای پوشیده طبق مقررات اعمال خواهد شد. قوانین مربوط به شصت درصد (60%) ضرایب مربوطه.
……… معاون اول رئیس جمهور
در پاسخ به شکایت مذکور معاونت حقوقی دولت (معاون حقوقی رئیس جمهور) به موجب لایحه قانون شماره ۲۱۸۰۳۹/۵۳۲۰۶ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۰۲ با ارسال نامه شماره ۲۱۰/۹۶۳/ص. . 27/10/1402 به سازمان امور مالیاتی کشور و نامه شماره 730/198147 مورخ 1/11/1402 وزارت راه و شهرسازی به اختصار به شرح زیر توضیح می دهد:
1- بر اساس ماده (77) قانون مالیاتهای مستقیم مقرر میدارد: «درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، حسب مورد مشمول مالیات خواهد بود. مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصل چهارم و پنجم از فصل سوم این قانون. قانونگذار در این خصوص در تبصره (1) ماده فوق تصریح کرد: اولین نقل و انتقال ساختمانهای مذکور علاوه بر حق قطعی نقل و انتقالات ماده (59) این قانون مشمول مالیات مقطوع می باشد. نرخ ده درصد (10%) در منبع، ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است. مالیات قطعی موضوع این ماده طبق مقررات جاری تعیین می شود.
بر اساس مفاد تبصره (5) ماده فوق، هیأت وزیران به عنوان مرجع تنظیم مقررات مربوط به تعیین درآمد مشمول مالیات مؤدیان موضوع این ماده و شرایط تسویه حساب تعیین می شود. مالیات. . شکایت کرد
2- در ماده (12) آیین نامه مورد اعتراض مقرر می دارد: «ارزش روز زمین در زمان فروش ملک که در اجرای مقررات ماده (64) قانون یا تعیین می شود. ارزش خرید هر زمین در محاسبه و تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ خواهد شد.» طبق ماده (64) قانون مذکور در ماده (12) آیین نامه، کمیسیون تقویم املاک و مستغلات در با محاسبه ارزش روز زمین در زمان فروش ملک، میانگین قیمت روز منطقه را بر حسب قیمت زمین با توجه به نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی تعیین می کند و با توجه به اینکه ممکن است ارزش خرید عرصه بیشتر باشد بیش از ارزش روز آن که به موجب ماده (64) قانون مالیات های مستقیم تعیین می شود، دولت در ماده (12) مصوبه مورد اعتراض، به منظور رعایت حقوق مؤدیان مالیاتی در نظر گرفت که «در صورتی که بالاتر، در محاسبه و تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ خواهد شد.
3- با رعایت مفاد ماده (12) آیین نامه اعتراضی، در صورتی که ملاک «ارزش روز میدان» باشد، طبق مصوبه قانونگذار در ماده (64) قانون مالیات های مستقیم، روزانه. میانگین قیمت متراژ نسبت به قیمت زمین با توجه به «نوع کاربری» و «موقعیت جغرافیایی» و به عبارت دیگر به ادعای متقاضی «موقعیت ملک» مبنای اقدام قرار گیرد. برای تعیین آن و ضوابط «قدیمی» و معمول آن به ادعای متقاضی از قبیل «قیمت زمین حداقل 50 درصد» «قیمت بهای نوساز» نمیتواند ملاک عمل باشد.
4- ماده (12) آییننامه حاکم بر این موضوع مقرر میدارد در صورتی که «ارزش خرید عرصه» از «ارزش روز عرصه» بیشتر باشد، باید ارزش خرید عرصه در محاسبه و تعیین منظور شود. از درآمد مشمول مالیات، به طوری که از این طریق مالیات اضافی از مؤدی اخذ نگردد و حقوق مردم در این خصوص تضییع نشود. لذا چنانچه متقاضی ارزش خرید زمین را بیش از ارزش فعلی آن بداند و مأموران مالیاتی در اجرای ماده (12) آیین نامه سهل انگاری و تقصیر داشته باشند، می توانند اعتراض خود را به کمیسیون های موضوع بندهای (244) اعلام کنند. ، (247)، (216)، (251) و (251) قانون مالیات های مستقیم، حسب مورد مکرراً مطرح و پیگیری شده است. با توجه به مراتب فوق و با تاکید بر اینکه شکایت فاقد ادله کافی مبنی بر تخلف از مقررات مربوط به شکایت مندرج در بند (9) اصل 3 و اصل 40 قانون اساسی است، تقاضای اتخاذ تصمیم صالح مبنی بر رد شکایت را دارم.
شورای عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 7/3/1303 با حضور رئیس و نایب رئیس دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران اتاقهای دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا تصمیم به اتخاذ تصمیم به شرح زیر گرفت.
رای شورای عمومی
با توجه به اینکه در حکم مورد اعتراض برخلاف مفاد قانون و بدون توجیه قانونی یا مستندات قانونی، ارزش گذاری اموال غیرمنقول به موجب مفاد ماده 64 قانون مالیات های مستقیم ارزش قابل قبول تلقی شده است. در محاسبه مالیات بر اساس ماده 77 قانون مالیات های مستقیم و مصوبه ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مغایر با اصول و کلیات قانون مالیات های مستقیم است. مفاد ماده 77 قانون مذکور و موجب تضییع حقوق فعالان اقتصادی در حوزه ساخت و ساز مسکن می شود، لذا ماده 12 آیین نامه اجرایی ماده 77 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1396/17/3 شورا. وزیران به دلیل تخلف از قانون مندرج در بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1392 از تاریخ تصویب ابطال می گردد.این رأی به استناد ماده 93 قانون مربوط دادگاه اداری (اصلاحی مصوب 10/2/1402) در تشریفات و تصمیمات مراجع قضایی و اداری ملاک عمل معتبر می باشد.
رئیس شورای عمومی دیوان عدالت اداری – احمدرضا عابدی
انتهای پیام