سید علی امامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه بازرگانی خارجی خبرگزاری صدا و سیما، درباره توانمندی های ترانزیت خارجی ایران گفت: رشد 50 درصدی ترانزیت خارجی در نیمه اول امسال اتفاق ارزشمندی است اما با توجه به توانمندی های کشور ما این میزان رشد برای اهداف سال های اخیر ماست. البته ما منابع و قابلیت های زیادی داریم اما چون برنامه نداریم نمی توانیم از این قابلیت ها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی انجام شده توسط سازمان توسعه تجارت، حدود 8 میلیون تن کالا در کشورهای آسیای میانه و روسیه وجود دارد. یعنی بارگیری غلاتی که می تواند از ایران عبور کند اما به دلیل نبود زیرساخت ها این اتفاق نیفتاده است.
امامی تصریح کرد: ایران از نظر جغرافیایی فرصت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به هاب لجستیکی و ترانزیتی دارد. هند، چین و روسیه به عنوان کشورهای آینده دار اقتصادی دلایل زیادی برای استفاده از مسیر امن ایران برای عبور محصولات خود دارند. همچنین می توانیم از این فرصت برای تبدیل ایران به یک قطب لجستیکی استفاده کنیم.
معاون خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به راهکارهای افزایش ترانزیت در کشور افزود: در حال حاضر سکوی امن و منظمی در کشور وجود دارد، اما نیازمند ایجاد خطوط ریلی و دریایی منظم هستیم تا مالکان از این سکو استفاده کنند. این کالا می تواند در تاریخ های مشخصی از ایران عبور کند. علاوه بر این، تبدیل شرکتهای بینالمللی به سرمایهگذاریهای مشترک فراملیتی جدیترین مشکلی است که مطالعه میکنیم. یعنی اگر قرار باشد از چین کالا به ترکیه و اروپا ارسال شود، همه کشورها سود و منفعت مالی خواهند داشت.
وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در تلاش است تا با همکاری وزارت راه و گمرک و همچنین سرمایه گذاری های مشترک بین المللی خطوط ریلی و دریایی منظم ایجاد کند و در نهایت وظیفه اصلی سازمان توسعه تجارت در این حوزه است. برای تشویق صاحبان کالا به عبور از این خطوط منظم.
امامی درباره کریدورهای رقیب ایران نیز گفت: اگرچه عراق با سرمایه گذاری های جدید می خواهد در تجارت خارجی با ایران رقابت کند و حتی چین نیز خواهان ایجاد کریدور جدید از طریق پاکستان و افغانستان است، اما ایران از نظر زیرساخت ها و وجود شمال-جنوب و شرق- کریدورهای غرب قویتر از کشورهای همسایه هستند. سوخت ارزان و ارزش افزوده در لجستیک از نکاتی است که کشور ما را نسبت به سایر کشورها بهتر می کند. اما این کافی نیست: ما باید با کشورهای بین المللی از جمله چین و هند موافقت نامه های آزمایشی ایجاد کنیم.
معاون خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه هفتم توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور تاکید کرد: برای تقویت کریدورهای برنامه هفتم ستادی پیش بینی شد که هدف آن هماهنگی دستگاه ها برای جلوگیری از جزایر است. تصمیماتی مانند گمرک، وزارت راه و وزارت صمت برای حل مشکلات از طریق همگرایی. سازمان توسعه تجارت این ستاد که به زودی زیر نظر رئیس جمهور تشکیل می شود، وظیفه آگاهی بخشی و اطلاع صاحبان کالا از تسهیلات و انتقال مشکلات صادرکنندگان را به دستگاه های ذیربط دارد. .
وی ادامه داد: وظایف متعددی بر عهده سازمان توسعه تجارت است که مشوق صادرات از جمله آنهاست. ما برای کاهش هزینه های شرکت های حمل و نقل، پشتیبانی تجاری ارائه می دهیم. بخشی از هزینه های کارگاه های هوایی را ما تامین می کنیم. همچنین تسهیلاتی برای تقویت ناوگان دریایی در نظر گرفته ایم که با همکاری صندوق توسعه ملی انجام می شود تا شرکت ها از طریق وام اقدام به خرید ناوگان جدید کنند.
امامی درباره مسیرهای ترانزیتی پرتردد نیز بیان کرد: در مسیر دریایی جنوب، بندر امام و بندرعباس، شمال بندر امیرآباد بیشترین صادرات و واردات انجام می شود. در مسیر زمینی، مرز پرویزخان مهمترین مرز صادراتی و ترانزیتی است. همچنین مرز دوغارون صادراتی و ترانزیت و مرز بازرگان از مهمترین مرزهای کالاهای وردهی است. سرخس همچنین مهمترین مرز ریلی ما است که بارگیری واردات و صادرات در این مسیر انجام می شود. در حال حاضر ایران مرکز ترانزیت کالا از روسیه، اربیل، عراق، افغانستان، آسیای میانه و قزاقستان است.