در این بررسی عنوان شد که در حالی که بزرگترین خریداران دارو شرکت های دارویی، دولت و سازمان های حمایتی مرتبط هستند، تعیین کننده قیمت داروها نیز نماینده دولت یعنی وزارت بهداشت است. بنابراین طبیعتاً دولت برای کاهش هزینه های خود تمایل به تهیه داروهای ارزان تری دارد. این موضوع انگیزه تولیدکنندگان دارو را برای دستکاری صورت های مالی شرکت های دارویی افزایش می دهد. از دیگر تخلفات صنعت دارو می توان به عدم آشنایی مدیران بالادستی حوزه سلامت کشور با مفاهیم اقتصادی اشاره کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، در بخشی از این پژوهش، محققان به بررسی اثرات و پیامدهای قیمت گذاری تجویزی در صنعت داروسازی پرداختند. بر اساس این مطالعه، برای محاسبه قیمتهای منصفانه در صنعت داروسازی، روشهای مختلفی اجرا میشود که مهمترین آنها در کشور ما محاسبه بر اساس بهای تمام شده است. در این روش میانگین سود در نظر گرفته شده برای داروها 25 درصد بهای تمام شده دارو است که بسیاری از تولیدکنندگان دارو را با مشکل مواجه کرده است.
تغییر ترکیب کمیسیون تعرفه نیز از آن دست راهکارهایی است که از سوی محققان این پژوهش ارائه شده است که بر این اساس در ترکیب اعضای این کمیسیون باید صاحب نظران اقتصاد و مدیریت حضور داشته باشند.
با این حال، محققان در این مطالعه همچنین راهحلهایی برای غلبه بر مضرات قیمتگذاری نسخهای در صنعت داروسازی پیدا کردند. آنها معتقدند برای رفع اجباری قیمت گذاری در این بخش باید به دو حوزه روش قیمت گذاری و تهیه فهرست داروهای مشمول قیمت گذاری به تفکیک پرداخت.
در بررسی و بررسی اتاق تهران و اندیشکده بازرگانی شریف به برخی از پیامدهای قیمتگذاری در صنعت داروسازی کشور نیز اشاره شده است، از جمله اینکه سیاستهای فعلی به کمبود دارو دامن زده است و سرمایهگذاریهای جدید در صنعت داروسازی صورت گرفته است. جای کمتر قاچاق معکوس دارو، افزایش سرانه مصرف دارو، تخصیص نامناسب یارانه دارو، تحقیق و توسعه بی سود و عدم رقابت از جمله آنهاست.
در این تحقیق بیان شده است که در سالهای اخیر برخی از داروهای بیوتکنولوژیکی بر اساس روش مقایسه ای با قیمت داروها در کشورهای مشابه از نظر درآمدی مانند ترکیه و یونان قیمت گذاری می شوند که موفقیت هایی را تجربه کرده و منجر شده است. به رشد این بخش از صنعت داروسازی. با این حال، چند داروی تولید داخل نیز با استفاده از روش ارزش درک شده مشتری قیمت گذاری می شوند.
روش پیشنهادی استفاده از مزایده با حضور شرکت های بیمه می باشد. به این ترتیب شرکت های بیمه به عنوان نماینده تقاضا با تولیدکنندگان محصولات دارویی وارد مذاکره می شوند. همچنین علاوه بر این روش، بازنگری در فهرست داروهای مشمول تعرفه گذاری ضروری است و تنها داروهای اساسی مورد نیاز جامعه در صورت نیاز به صورت عملی و مناسب قیمت گذاری شود و مابقی داروها نیز قیمت گذاری شوند. بسته به تقاضای بازار و میزان عرضه دارو توسط بازار. .
اتاق بازرگانی تهران در ادامه تحقیقات مشترک خود با دانشگاه شریف به بررسی ابعاد مختلف قیمت گذاری دارو در ایران و پیامدهای آن پرداخت.
انتهای پیام