قیمت ها در بازار خودرو اشتباه است/ واردات خودروهای فرسوده در دستور کار قرار دارد
وزیر صامت گرانی در بازار آزاد خودرو را ساختگی دانست و گفت: دو دلیل برای کاذب بودن قیمت ها یکی تقاضای ساختگی برای تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای و همچنین مافیایی که خواهان کاهش قیمت نیستند.
به گزارش ای بی اس نیوز، سید رضا فاطمی امین در گفت و گوی تلویزیونی گفت: علت اینکه رشد تولید در زندگی مردم احساس نمی شود نقص تولید است و راه حل آن تولید است. در دهه 1990 متوسط رشد اقتصادی کشور 1 درصد بود. در نتیجه، درآمد سرانه واقعی افزایش نیافته است. نکته دوم تورم بالاست که باعث کاهش قدرت خرید شده است. در این شرایط باید روی تولید تمرکز کنید. بنابراین درست است که مردم احساس می کنند معیشتشان ضعیف شده است و با آمار منافاتی ندارد. اما راه حل تولید است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش بی رویه قیمت خودرو در پایان سال گذشته گفت: در سال های اخیر تولید کمتر از یک میلیون دستگاه بوده و برخی از آنها ناقص بوده است. بنابراین درخواست انباشت وجود داشت. بنابراین یک مشکل کمبود عرضه است و دو مشکل همزمان وجود دارد که با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه قابل حل است. وقتی شکاف بین عرضه و تقاضا افزایش می یابد، خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل می شود و تقاضای کاذب ایجاد می کند. بحث مافیا هم در بازار مطرح است.
به گفته این مقام مسئول، برخی خودروسازان به ویژه مونتاژ کاری به شعله ور شدن بازار دامن می زنند. به عنوان مثال برخی از آنها بخشی از جایزه خود را به صورت سکه دریافت کردند و یا مبلغ بالایی را برای ثبت نام برای فرصت کم درخواست کردند که امکان پذیر نشد. بنابراین عدم شفافیت و کمبود عرضه وجود داشت.
واردات خودروهای فرسوده در دستور کار روز است
فاطمی امین در ادامه برنامه تولید خودروسازان در سال جاری را دو میلیون دستگاه و پیش بینی تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه و واردات نیز در دست اقدام است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت ها را در بازار اشتباه دانست و تصریح کرد: اکنون قیمت کارخانه خودروسازی شاهین کمتر از 400 میلیون و در بازار 700 میلیون تومان است. این در حالی است که با توجه به افزایش تولید این خودرو نسبت به سال قبل دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.
به گفته وی، بخشی از این وضعیت خودرو به مافیا مرتبط است. دو دلیل این قیمتهای کاذب، تقاضای کاذب ناشی از خودرویی است که به کالای سرمایهای تبدیل میشود و همچنین مافیایی که نمیخواهد قیمت را بشکند زیرا از این وضعیت سوء استفاده میکند. بنابراین قیمت گذاری صورت می گیرد و راه حل این مشکل افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.
فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر طول می کشد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است که با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها دیگر این مشکلات را نخواهیم داشت.
وی همچنین با بیان اینکه اکنون مکانیسم نوبت دهی با قرعه کشی جایگزین شده است، گفت: اطمینان می دهیم هرکس ثبت نام کند خودرو دریافت می کند. قبلا چندین میلیون نفر شرکت می کردند، اما 20000 خودرو ارائه شد. اما از پارسال نوبت به قرعه کشی جایگزین شده و از هفته آینده تحویل خودروها آغاز می شود. یک دوره دیگر در اردیبهشت ماه ثبت نام خواهد شد.
فاطمی امین در پاسخ به اینکه چه زمانی خودروها از این طریق تحویل می شود، گفت: برخی زودتر برخی دیرتر.
امکان فروش اقساطی خودرو از اواسط سال
وی همچنین از احتمال آغاز فروش اقساطی و اجاره خودرو از اواسط سال جاری خبر داد.
ما برای بازگرداندن پول بلوکه شده مذاکره می کنیم
فاطمی امین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صاحبان حساب های پروکسی باز هم نتوانسته اند پول خود را پس بگیرند، گفت: برخی بانک ها با وجود برداشت مشتریان، پول خود را پس ندادند. اما مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده که این بانک ها در دوره های بعدی اجازه حضور ندارند. برای خودروهای وارداتی مردم هنوز نتوانسته اند پول خود را پس بگیرند که از بانک مرکزی پیگیری می کنیم و امیدواریم بانک ها مشتری مدار باشند.
وی افزود: همچنین هفته آینده دعوتنامه برای ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی ارسال می شود. کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است قرارداد می بندند و کسانی که نوبتشان بعد از مهرماه است می توانند پول خود را از بلوک برداشت کنند اما نوبت آنها محفوظ است.
تولید 9 خودروی جدید در سال جاری
این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، گفت: من به عنوان وزیر منتقد شماره یک خودروسازان هستم اما این صنعت رو به بهبود است. امسال حساسیت های ویژه ای روی کیفیت و پس از فروش اعمال خواهد شد. خدمات و رضایت مشتری
وزیر صمت همچنین از تولید 9 خودروی جدید در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون 30 شرکت درخواست واردات داشته اند و 100 هزار خودرو نیز سفارش داده شده است. برخی از این شرکت ها شبکه ای از خدمات پس از فروش ندارند که ملزم به عقد قرارداد با شرکت های دارای خدمات هستند. طبق آیین نامه واردات خودرو یکی از شرایط واردات آیین نامه این است که خودرو باید دارای شبکه خدمات پس از فروش باشد.
انتهای پیام