شورای رقابت در اطلاعیه ای ضمن تشریح عوامل موثر در تعیین قیمت کارخانه ای خودروها، اعلام کرد که قیمت خودروهای مونتاژی (CKD) نیز پس از طی مراحلی متعاقبا اعلام خواهد شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، در چهارمین بیانیه شورای رقابت در خصوص بازار خودرو آمده است:
بازار خودرو متاثر از عوامل اقتصادی و سیاسی بسیاری از جمله تحریم ها، نوسانات ارز، تورم داخلی و قوانین خاصی مانند قانون حمایت از خانواده و جوانان، قانون ساماندهی بازار خودرو، قانون بودجه سنواتی و … است. و سایر بخش های اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در میان صنایع پایین دستی مانند قطعه سازی، صنایع پتروشیمی و معدنی و همچنین اشتغال در این زنجیره موثر است. در تنظیم این بازار باید سعی شود تمامی نکات ذکر شده در نظر گرفته شود که در تهیه دستورالعمل تنظیم بازار خودرو مصوب این شورا در جلسه 543 11 بهمن 1401. اما چالش های زیادی در این مسیر وجود دارد، از جمله:
الف- در سمت تقاضا: شرایط تورمی کشور باعث شده مردم برای حفظ ارزش دارایی های خود بخواهند پول خود را به کالاهای بادوام از جمله خودرو تبدیل کنند. اگرچه تحقیقات نشان می دهد که میزان تقاضای واقعی خودرو در کشور از کل ظرفیت تولید خودرو اعم از تولید و مونتاژ داخلی بیشتر است. از سوی دیگر، با قانون جمعیت جوان که 50 درصد خودروها را به مدعیان خاص اختصاص داد و آنها را از محدوده مدعیان عمومی خارج کرد، شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شد. در چنین شرایطی و برای جلوگیری از افزایش قیمت ها و تضییع حقوق مصرف کنندگان واقعی، باید سیاست اعمال سقف قیمت را در پیش گرفت. البته باید تا حد امکان از سوء استفاده واسطه ها در این شرایط پرهیز کرد و این امر به دو صورت انجام می شود: اول اینکه واقعی شدن قیمت خودرو با توجه به قیمت تمام شده آن، بخشی از سود مورد انتظار از خرید است. یک ماشین از کارخانه و انگیزه حضور واسطه ها. دوم، ایجاد شرایطی که به متقاضیان امکان می دهد اطمینان نسبی به دست آورند که خودرو به دست مصرف کننده واقعی می رسد، حضور واسطه ها را محدود می کند. همه این موارد در دستورالعمل های فوق در نظر گرفته شده است.
ب- در سمت عرضه: با توجه به اینکه یک سال و نیم است که قیمت کارخانه ایران خودرو و سایپا تغییر نکرده است و آخرین بار در پاییز 1400 بر اساس تورم جزئی 6 ماهه اول سال 96 محاسبه و به روز رسانی شده است. 1400. این دو شرکت در این مدت با وجود ضرر و زیان باز هم سعی در افزایش تولید داشتند که به دلیل عدم پوشش کامل هزینه های تولید، افزایش تولید به معنای زیان بیشتر برای آنها بود. این امر از یک سو به ضرر سهامداران خودروسازان منجر شد و از سوی دیگر بر بازار سرمایه اثر منفی گذاشت. علاوه بر این، انگیزه خودروساز برای افزایش تولید کاهش یافت، در حالی که برای افزایش بهره وری و کیفیت، هزینه های تحقیق و توسعه مورد نیاز بود که در این مدت مورد غفلت قرار گرفت. لازم به ذکر است که خودروسازان در سال های اخیر مجبور به تحمل هزینه های تعمیر و یا به روز رسانی تجهیزات نبوده اند که این زیرساخت های نامناسب و قدیمی و فرسوده می تواند منجر به افت تولید و یا افت کیفیت محصولات آنها شود. سال های آینده ، و به این ترتیب مشکل ناهماهنگی بازار خودرو تشدید خواهد شد. بنابراین به روز رسانی قیمت خودرو با توجه به هزینه تولید آن غیرقابل انکار است.
ج- در مورد قیمت: ملاک محاسبه قیمت در دستورالعمل ذکر شده ضوابط قیمت مصوب شورای تعیین و تثبیت قیمت است که توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده محاسبه شده است. این آیین نامه بر اساس هزینه هایی است که تولیدکنندگان انجام می دهند و ثانیاً در خصوص هزینه های خاص مانند هزینه های مالی و اداری، فروش و سربار، درصدی از آنها بررسی و محاسبه می شود، بنابراین در محاسبه قیمت بر اساس معیارهای ذکر شده ، سعی شده است تا حد امکان امکان کاهش هزینه های اضافی یا نامربوط کاهش یافته و قیمت واقعی استخراج شود. در کنار این مشکل باید به این نکته اشاره کرد که نرخ تورم در مدت یاد شده (یک سال و نیم) رقم مهمی است که بی توجهی به آن زیان های جبران ناپذیری را برای خودروسازان به همراه خواهد داشت.
قیمت های پیشنهادی سازمان حمایت برای شرکت های ایران خودرو و سایپا بر اساس صورت های مالی نیمه اول سال 1401 این دو شرکت بوده است. این در حالی است که اگر صورت های مالی کل سال 1401 مبنای محاسبه قرار می گرفت، این ارقام باید بیشتر می شد، اما به دلیل اینکه فرآیند حسابرسی صورت های مالی نیمه دوم سال 1401 انجام شده است. هنوز تکمیل نشده است، امکان در نظر گرفتن آنها وجود نداشت. در هر صورت رشد قیمت های پیشنهادی سازمان برای حمایت از نرخ تورم در مدت مذکور بیشتر نبود.
در مجموع و با توجه به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در نامگذاری سال 1402 تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید، هر دو هدف در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو دیده شد. از یک سو با اصلاح قیمتها و واقعیسازی آنها سعی شده رشد تولید به خطر نیفتد زیرا از نظر اقتصادی کاهش یا توقف تولید موجب افزایش تورم و اثرات منفی بر اشتغال و اقتصاد میشود. وضعیت. رشد در عین حال برای حفظ منافع و حقوق مصرف کنندگان خودرو از افزایش غیرعادی قیمت جلوگیری شد. از این رو فرآیندهای اصلاحی مانند واقعی سازی قیمت ها با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی و سایر چالش های اقتصادی – سیاسی کشور می تواند باعث تسهیل در افزایش تولید شود که به کاهش واسطه گری در بازار خودرو کمک کرده و از سوی دیگر منجر به افزایش تولید می شود. به منظور بهبود سهم خودروسازان، افزایش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به منظور به روز رسانی محصولات برای رقابت در سراسر جهان و افزایش کیفیت محصول امکان پذیر خواهد بود.
قیمت CKD نیز پس از طی مراحل مشابه متعاقبا اعلام خواهد شد.
انتهای پیام