قیمت بنزین در سال 1402 افزایش نمی یابد/برخی هر روز بر طبل شایعات می کوبند.
بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اخبار مرتبط با بنزین در کشور همواره با حساسیتی بسیار بالاتر از سایر موضوعات از سوی جامعه و افکار عمومی دنبال می شود. از آنجایی که حتی هر شایعه ای که در فضای مجازی منتشر می شود چند روزی با واکنش های زیادی روبرو می شود، بنابراین هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد و چه استاندارد بنزین، به شایعات این سوخت در فضا بستگی دارد. ، مجازی است
به گزارش ای بی اس نیوز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد برخی رسانه ها برای دوری از بازار داغ شایعات بنزین، هر روز به بهانه تایید و تکذیب این شایعات بر طبل این شایعات می کوبند. در حالی که دولت همواره تاکید کرده است که قیمت بنزین در سال 1402 افزایش نخواهد یافت.
البته شایعات بنزین فقط در مورد قیمت نیست و هر زمان که افزایش قیمت بنزین تکذیب می شود، بلافاصله اخبار مربوط به کیفیت بنزین به تیتر اخبار می رسد.
البته مشکل کیفیت بنزین آنقدر داغ است که حتی به دریای کارائیب هم کشیده شده است و رسانه های خارجی دلیل آتش گرفتن برخی خودروها در ونزوئلا را بی کیفیتی بنزین صادراتی ایران می دانند و بر آن تاکید می کنند. در شرایطی است که طی ماه های اخیر به دلیل تعادل مصرف و تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین عملا متوقف شده و هیچ محموله ای از بنزین صادراتی از ایران به ونزوئلا یا هیچ کشور دیگری صادر نشده است.
همانطور که علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اشاره و اعلام کرده است، تامین سوخت مورد نیاز کشور اولویت اصلی است و با توجه به میانگین مصرف بیش از 110 میلیون بشکه در روز در کشور، امکان صادرات این سوخت وجود ندارد. پیش از این گزارش شده بود که ایران مدت ها نه تنها به ونزوئلا بلکه به هیچ کجا بنزین صادر نمی کرد زیرا روزهایی بود که مصرف بنزین بسیار بیشتر از تولید بود و حتی این روزها از ذخایر کشور برای تامین بنزین استفاده کرده ایم.
البته ایران برای توسعه پالایشگاههای فراساحلی، بازسازی پالایشگاههای ونزوئلا را در دستور کار دارد و حتی با بازسازی این پالایشگاهها، صادرات نفت و میعانات گازی به این کشور از زمان ایران ادامه دارد و در این پالایشگاهها سوخت مورد نیاز است. برای این کشور تولید می شود. بنابراین اگر مشکلی برای سوخت ونزوئلا وجود دارد، ربطی به بنزین ایران ندارد، زیرا ایران در حال حاضر بنزینی به آن کشور صادر نمی کند.
در مورد اتهام بی کیفیتی بنزین صادراتی، موارد دیگری از جمله بازگشت محموله بنزین صادراتی به افغانستان به بهانه بی کیفیتی که سال گذشته مطرح شد، مطرح است. مشکلی که بعدا مشخص شد این بود که این محموله اصلا ایرانی نبوده و فقط از طریق ایران به افغانستان ترانزیت کرده است.
بنزین داخلی معمولا کیفیت یورو 4 دارد و مناسب است. اما با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور مقداری از آن بنزین اکتان کمتر است که از نظر کارکرد خودرو مشکلی ندارد و استاندارد ملی را دارد. این در حالی است که پالایشگاه های ایران ظرفیت تولید روزانه 75 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 را دارند که نشان می دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود 70 درصد کل ظرفیت است.
بنابراین برخی ادعاها مبنی بر استاندارد بودن تنها 38 درصد بنزین تولیدی کشور صحت ندارد. آمار تولید 10 پالایشگاه در سراسر کشور و نمونه برداری از بنزین تولید و توزیع شده در کشور توسط سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست نیز این ادعا را تکذیب می کند.
همچنین در پالایشگاه های کشور نیز طرح هایی برای بهینه سازی و ارتقای کیفیت فرآورده های نفتی در حال اجراست. در آخرین مورد در آخرین روز سال 1401 طرح توسعه پالایشگاه آبادان توسط رئیس جمهور اجرا شد که علاوه بر ارتقای کیفیت تولید بنزین باعث افزایش حجم تولید نیز شد و کمک کرد که در ایام نوروز که رکورد مصرف بنزین چندین بار شکسته شد، مشکلی برای تامین این سوخت به هیچ نقطه ای از کشور وجود نخواهد داشت.
اگرچه بحث کیفیت بنزین یکی از مواردی است که شایعات زیادی درباره آن به گوش می رسد، اما شایعه اصلی در حوزه بنزین مربوط به شایعه پراکنی آن است. به طوری که در روزهای خاصی همزمان چند روزنامه تیترهای خود را به گرانی بنزین و شایعات مرتبط با آن اختصاص می دهند.
این شایعات همزمان با تصویب قانون بودجه و باز هم به بهانه ورود به سال جدید مطرح می شود. گاهی صحبت از مصرف بالای سوخت و لزوم توجه به بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای داغ شدن تنور شایعات بنزین می شود و در حالت دوم، چیدمان نقشه جایگاه داران، گرانی بنزین را به همراه دارد. بازگشت به سرفصل ها
این در شرایطی است که دولت سیزدهم همواره اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین در دستور کار قرار نگرفته و حتی به این موضوع اشاره شده است که بر اساس قانون دارایی سال 1402، قیمت اسانس بنزین تغییر نخواهد کرد. امسال استفاده از کارت سوخت شخصی به 90 درصد می رسد و در این راستا پس از پایان تعطیلات نوروزی، دولت با هدف نظارت بر مصرف سوخت و کاهش قاچاق سوخت، کارت سوخت را برای رانندگان ساماندهی می کند. همچنین اجرای طرح کدگذاری در استان های مرزی مانند استان سیستان و بلوچستان.
البته همزمان با اجرای این طرح اشاره شد که کارت های ایستگاه به طور کامل جمع آوری نمی شود و در هر ایستگاه تعدادی کارت بر حسب نیاز باقی می ماند.
بررسی های میدانی در هفته های اخیر نیز نشان می دهد که با تنظیم کارت پارک، مشکلی در توزیع سوخت وجود ندارد و تغییری در روند سوخت گیری ایجاد نشده است. همچنین آمارها نشان می دهد که دریافت اسانس 3000 تومانی با کارت پرسنلی که قبل از اجرای این طرح کمتر از 1 درصد بود، اکنون به حدود 35 درصد رسیده است. بنابراین، این طرح دولت به شرط عدم اجرای اصلاح سیاست های قیمت گذاری در سیستم سوخت کشور، موفقیت آمیز بود که مصرف بنزین را تا حد زیادی تحت کنترل قرار داده است.
در واقع دولت با افزایش قیمت سوخت تلاش کرده مصرف بنزین را بدون فشار مضاعف به معیشت مردم کنترل کند و علاوه بر اجرای صریح قانون استفاده از کارت سوخت شخصی، گام مهمی در کنترل گاز نیز برداشت. مسافت پیموده شده با توجه به این موارد مشخص نیست چرا برخی رسانه های رسمی و غیر رسمی با وجود تاکید مکرر دولت مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین همچنان به شایعه سازی بنزین ادامه می دهند!
انتهای پیام