قوانین هوش مصنوعی در چین چیست؟
ای بی اس نیوز/ خراسان رضوی در 11 آوریل 2023، پیشرفت بزرگی در فضای هوش مصنوعی در چین رخ داد، اداره فضای سایبری چین (CAC) پیش نویس مقررات هوش مصنوعی مولد (GenAI) را منتشر کرد. هیچ شرکت خاصی در این سند ذکر نشده است، اما عبارت مشخص می کند که از راه اندازی بی امان چت بات ها در چین و ایالات متحده الهام گرفته شده است.
مقررات پیشنهادی ترکیبی از محدودیتهای معقول در مورد خطرات مرتبط با هوش مصنوعی و ادامه سنت قوی دولت چین برای مداخله تهاجمی در صنعت فناوری است. بسیاری از بندهای پیشنویس مقررات اصولی هستند که منتقدان هوش مصنوعی در غرب از آن دفاع میکنند. دادههای مورد استفاده برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی مولد نباید مالکیت معنوی یا حریم خصوصی را نقض کند. الگوریتم ها نباید بین کاربران بر اساس نژاد، قومیت، سن، جنسیت یا سایر ویژگی ها تبعیض قائل شوند. شرکتهای هوش مصنوعی باید در مورد منابع دادههای آموزشی و نحوه استفاده انسان از آن شفاف باشند.
در عین حال، حاوی قوانینی است که احتمالاً کشورهای دیگر از اطاعت از آنها خودداری می کنند. دولت از افرادی که از این ابزارهای مولد هوش مصنوعی استفاده می کنند می خواهد تا با هویت واقعی خود ثبت نام کنند (مانند هر پلت فرم اجتماعی در چین)، و محتوای تولید شده توسط نرم افزار هوش مصنوعی باید منعکس کننده “ارزش های اصلی سوسیالیسم” باشد.
هیچ یک از این الزامات تعجب آور نیستند. دولت چین در سال های اخیر شرکت های فناوری را سرکوب کرده و پلتفرم ها را به دلیل سهل انگاری مجازات کرده است. این سند این سنت نظارتی را به راحتی قابل مشاهده می کند.
این واقعیت که دولت چین می تواند به سرعت به یک پدیده فناوری جدید واکنش نشان دهد یک شمشیر دولبه است. مت شیهان، یکی از اعضای بنیاد کارنگی برای صلح بینالمللی، مینویسد که نقطه قوت این رویکرد، که هر روند فناوری جدید را جداگانه بررسی میکند، «دقتی است که با آن راهحلهای خاصی برای مشکلات خاص ایجاد میکند».
علیرغم ماهیت محدودکننده آن، این سند یک تشویق ضمنی برای شرکت ها برای ادامه کار بر روی هوش مصنوعی است. حداکثر جریمه پیشنهادی برای نقض قوانین حدود 15000 دلار است که برای هر شرکتی که توانایی ساخت مدل های بزرگ را دارد مبلغ کمی است.
البته، اگر شرکتی هر بار که مدل هوش مصنوعی آن این قوانین را زیر پا بگذارد جریمه شود، این مبالغ می تواند افزایش یابد. اما اندازه جریمه نشان می دهد که قوانین برای بازدارندگی شرکت ها از سرمایه گذاری در هوش مصنوعی طراحی نشده اند.
طبق پیش نویس مقررات منتشر شده، شرکت های فناوری چینی باید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی را در آژانس فضای سایبری چین ثبت کنند و آنها را برای ارزیابی امنیتی قبل از انتشار عمومی ارائه کنند.
مقررات تقریباً همه جنبههای هوش مصنوعی مولد را پوشش میدهند، از نحوه آموزش آن گرفته تا نحوه تعامل کاربران با آن، شرکتهای فناوری وظیفه دارند «منبع دادههای قبل از آموزش را مشروعیت بخشند» تا اطمینان حاصل کنند که محتوا منعکسکننده «ارزش اساسی سوسیالیسم» است. “.
شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که IA خواستار «براندازی قدرت دولتی» یا سرنگونی حزب کمونیست حاکم چین، اقداماتی با هدف «تجزیه کشور» یا «تضعیف وحدت ملی»، تولید محتوای ناپسند یا غیراخلاقی و تشویق نمی شود. خشونت، افراط گرایی، تروریسم یا تبعیض. متخلفان با جریمه هایی از 10000 یوان (1454 دلار) تا 100000 یوان (14545 دلار) روبرو خواهند شد.
مقررات هوش مصنوعی برای هر کسی که با استفاده از محصولات هوش مصنوعی چین خدمات ارائه می دهد اعمال می شود. تا زمانی که محصول هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار نگیرد یا به صورت عمومی برای کاربران در چین عرضه شود، دیدگاه بهتر این است که مقررات هوش مصنوعی اعمال نمی شود. ارائه یک محصول مولد هوش مصنوعی به تعدادی از شرکت ها در چین یا چند کاربر آزمایشی از پیش شناسایی شده لزوماً باعث ایجاد مقررات هوش مصنوعی مولد نمی شود.
با این حال، حتی اگر یک شرکت تمام اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که محصول هوش مصنوعی آن توسط کسی در چین استفاده نمی شود، همچنان باید مراقب منبع داده ای باشد که برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می کند. در این رابطه، تأثیر فراسرزمینی قانون حفاظت از اطلاعات شخصی (PIPL) به ویژه در این مورد مرتبط است، زیرا استفاده از الگوریتمها برای پردازش دادهها برای تولید چیزی شبیه به آنچه که یک رفتار انسانی ممکن است شامل «تحلیل و ارزیابی رفتار» باشد. مردم در چین”، بنابراین توسعه دهنده هوش مصنوعی تحت صلاحیت PIPL است.
اگرچه مقررات مولد هوش مصنوعی فقط به صورت پیش نویس هستند، اما نشان دهنده رویکرد نظارتی است که اداره فضای سایبری چین در نظر دارد اتخاذ کند.
تامین کننده
ارائهدهنده به معنای هر کسی است که از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات ایجاد محتوا، از جمله ارائه دسترسی از طریق چیزهایی مانند رابطهای قابل برنامهریزی (مانند API) استفاده میکند تا دیگران بتوانند از هوش مصنوعی برای ایجاد محتوا استفاده کنند.
یک ارائه دهنده مسئول (الف) محتوای تولید شده با استفاده از سرویس خود، (ب) مشروعیت داده های مورد استفاده برای آموزش هوش مصنوعی مولد، و (ج) انطباق با الزامات حاکمیتی مربوط به چنین هوش مصنوعی مولد است.
محتوا
محتوای تولید شده نباید حاوی محتوای ممنوعه در چین باشد، زیرا دامنه چنین اطلاعات ممنوعه عمدتاً مطابق با قوانین و مقررات مربوط به مخابرات است.
محتوای تولید شده باید درست و دقیق با اقدامات موثر برای جلوگیری از اطلاعات نادرست باشد و نباید به شیوه ای تبعیض آمیز ارائه شود.
ارائه دهنده باید به درستی کاربران خود را در استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف قانونی راهنمایی کند.
ارائه دهنده باید اقداماتی را برای جلوگیری از بازتولید محتوای ممنوعه فهرست شده بیش از سه ماه پس از شناسایی این محتوا انجام دهد و بر این اساس اقدامات فیلترینگ انجام خواهد شد.
داده های مورد استفاده برای آموزش هوش مصنوعی
این داده ها نمی توانند حقوق مالکیت معنوی دیگران را نقض کنند.
اگر دادههای شخصی گنجانده شده باشد، رضایت موضوع دادهها الزامی است، مگر اینکه قوانین و مقررات به نحو دیگری اجازه داده باشد.
داده ها باید صحیح، دقیق، عینی و متنوع باشند.
الزامات فوق حتی اگر منبع داده در دامنه عمومی باشد، قابل اجرا هستند.
حاکمیت و شفافیت
ارائه دهندگان باید از کاربران بخواهند که اطلاعات هویتی واقعی را ارائه دهند. د
تامین کننده باید یک روش رسیدگی به شکایات ایجاد کند.
ارائهدهنده باید اطلاعات لازم را که ممکن است بر اعتماد و انتخاب کاربر تأثیر بگذارد، مطابق با قوانین قابل اجرا، از جمله منبع، اندازه، نوع و کیفیت دادهها برای آموزش هوش مصنوعی، قوانین، اندازه و نوع برچسبگذاری، الگوریتمهای پایه و سیستمهای فنآوری را افشا کند.
مقررات IA همچنین به جنبههای دیگری نیز میپردازد، بهعنوان مثال، تعلیق یا خاتمه خدمات پس از رویدادهای خاص، برچسبگذاری، مکانیسم ضد اعتیاد، حفاظت از دادههای کاربر، که همه این موارد بر عملکرد یک کسبوکار ارائهدهنده در هوش مصنوعی تأثیر میگذارد. .
نتایجی که اظهار شده
چند روز قبل از انتشار مقررات هوش مصنوعی مولد برای مشاوره، وزارت علوم و فناوری همچنین پیش نویس رایزنی درباره بررسی اخلاقی را برای اظهار نظر عمومی منتشر کرد. این یک چیز خوب است که تنظیم یک چیز جدید و بالقوه انقلابی مستلزم تلاش های هماهنگ مقامات مختلف چین با تمرکز بر جنبه های مختلف آن چیز است.
با این حال، در سطح جهانی، در حالی که رویکرد نظارتی اتخاذ شده توسط حوزه های قضایی مختلف به طور نامحسوسی متفاوت است (بعضی از حوزه های قضایی پیشرو و برخی دیگر ناظران محتاط هستند)، همه حوزه های قضایی عمدتاً در یک جهت حرکت می کنند. به عنوان مثال، سازمان حفاظت از دادههای ایتالیا، عملیات پردازش دادههای ربات گفتگوی GPT را در پایان مارس 2023 متوقف کرد. این روند به این معنی است که هر شرکتی که در یک حوزه قضایی ثبت نام کرده است، اما آموزش و خدمات هوش مصنوعی خود را با استفاده از دادههای جمعآوریشده از سراسر جهان به کاربران ارائه میکند. اینترنت به یک راه حل جهانی نیاز دارد.
در حالی که چین هنوز نتوانسته موفقیت ربات چت JPT پیشگام هوش مصنوعی باز مستقر در کالیفرنیا را کسب کند، تلاش های این کشور برای تنظیم این حوزه نوپا سریعتر از جاهای دیگر پیش رفته است.
مقررات هوش مصنوعی هنوز توسط کنگره ایالات متحده در نظر گرفته نشده است، اگرچه انتظار می رود مقررات حفظ حریم خصوصی هوش مصنوعی در سال جاری در سطح ایالت اجرا شود.
اتحادیه اروپا قوانین گسترده ای را پیشنهاد کرده است که به عنوان قانون هوش مصنوعی شناخته می شود و آنچه را که «غیرقابل قبول» و ممنوع است و چه چیزی «خطر بالا» و غیرقانونی است، دسته بندی می کند.
مراجع
https://www.technologyreview.com
https://www.aljazeera.com
https://www.cliffordchance.com
https://carnegieendowment.org
انتهای پیام