absnews
وی ادامه داد: ایران هم از نظر منطقه به برجام نیاز دارد و هم اینکه تلاش می کند در مذاکرات با عربستان اعتمادسازی کند و به نوعی محور ابراهیم (عادی سازی اعراب با اسرائیل) را تضعیف کند. در داخل، دولت آقای رئیسی برای کاهش بخشی از فشار اقتصادی به توافقی نیاز دارد. بنابراین هر دو طرف به این توافق روی کاغذ نیاز دارند، اما سیاستگذاران هر دو طرف نگران توافق و جایگاه خود در رقابت سیاسی هستند. هر دو دولت رئیسی و بایدن فکر می کنند که باید امتیازات بیشتری بگیرند و کمتر بدهند، که کار را دشوار کرده است. باید دید در هفته های آینده این گره باز می شود یا خیر! من امیدوار هستم که راهی باز شود، اما نمی دانم چه زمانی باز خواهد شد.
وی در خصوص اصرار و تاکید ایران بر حذف نام سپاه از لیست FTO به منظور سود اقتصادی برای ایران از برجام، تصریح کرد: بود. اما در کل فکر می کنم حذف سپاه از این لیست برای ایرانی ها و آمریکایی ها بیشتر نمادین است تا عملی. در آمریکا از آنجایی که موضوع ایران و برجام در مناقشات داخلی آنها قرار گرفته است، دولت بایدن بیم دارد که با حذف سپاه پاسداران از لیست، برخی جمهوری خواهان در مبارزات انتخاباتی بعدی از این موضوع سوء استفاده کنند، در حالی که برخی جمهوری خواهان شاکیان می دانند که حذف سپاه از این لیست موضوع چندان جدی نیست.
وی افزود: قرار دادن سپاه در فهرست گروههای تروریستی خارجی توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشنهاد شد در حالی که نهادهای امنیتی آمریکا با آن مخالفت کردند. این اقدام دولت ترامپ بخشی از تلاش برای غیرممکن کردن بازگشت به برجام در دولت های آینده بود و امروز می بینیم که تاکتیک کار را برای بایدن سخت کرده است.
رحمان قهرمان پور در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با اشاره به تمدید مذاکرات هسته ای و حل مناقشه ایران و آمریکا بر سر خروج سپاه از لیست گروه های تروریستی خارجی، اظهار کرد: هرچه نزدیک می شویم. شرایط برای بایدن دشوارتر می شود، علاوه بر این که مدیریت بایدن در جنگ در اوکراین باعث تشدید اوضاع و افزایش اعتماد به دولت بایدن شده است. در مقایسه با قبل از حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده معتقد است که در موقعیت بهتری قرار دارد و می تواند امتیازات بیشتری در مذاکرات هسته ای بگیرد.
وی در خصوص تاثیر حذف نام سپاه از لیست FTO بر سود بیشتر ایران از اجرای برجام، گفت: اجرای برجام مهم است، اما به طور کلی باید فضای حاکم بین ایران و آمریکا را در نظر بگیریم. غرب به طور کلی وی افزود: فرض کنید با برقراری برجام، اعلام شود که همه شرکتها میتوانند برای تعامل اقتصادی به ایران بیایند، اما یک روز، یک ماه و حتی یک سال این اتفاق نمیافتد، بهویژه شرکتهای آمریکایی نمیتوانند این کار را انجام دهند. چون تحریمهای ثانویه همچنان پابرجاست. بنابراین حتی در صورت احیای برجام، شرکتهای خصوصی با رویکرد محتاطانه به سرعت از او استقبال نخواهند کرد و بیشترین شرایط برای شرکتهایی فراهم شده است که قبلاً در این زمینه کار کردهاند. ایران.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بدیهی است در حال حاضر هر دو طرف از مطالبات خود در موضوع سپاه کوتاه نمی آیند، باید منتظر ماند و دید که میانجی ها در این زمینه چقدر پاسخ خواهند داد. هر دو طرف اکنون از همه ابزارهای مذاکره برای متقاعد کردن طرف مقابل برای پذیرش خواسته هایشان استفاده کرده اند.
مذاکرات هسته ای در وین بیش از یک ماه است که متوقف شده است و طرفین دلایل مختلفی را برای تعلیق زودهنگام ذکر می کنند. ایران به وضوح خواستههای زیادهروی آمریکا را مقصر میداند و غرب هم بهانههایی را پیدا کرده است. در این میان، حذف نام سپاه پاسداران از فهرست به اصطلاح تروریست های آمریکا، اگرچه تنها یکی از این اختلافات است، اما بیشتر در رسانه ها مطرح می شود، تفاوتی که کارشناسان معتقدند برای هر دو بخش نمادین و شأن آورتر است.
قهرمان پور درباره طولانی شدن اختلاف و توقف مذاکرات و توافق احتمالی گفت: در اینکه ایران و آمریکا به این توافق نیاز دارند شکی نیست. ایالات متحده به آن نیاز دارد زیرا می خواهد نقش خود را در خاورمیانه مشخص کند. سخنگوی اخیر پنتاگون گفت: ارزیابی ایالات متحده از استراتژی خاورمیانه هنوز پابرجاست و هنوز جای کار وجود دارد. این امر اجتناب ناپذیر است که تکلیف خود را در اسرع وقت روشن کند، اما او می خواهد تا حد ممکن امتیاز کمتری کسب کند. به منظور خنثی کردن کارت های برنده جمهوری خواهان علیه دولت بایدن در انتخابات آتی.
قهرمان پور خاطرنشان کرد: درست است که با برقراری برجام از منافع اقتصادی صحبت می کنیم، جذاب، واقع بینانه و منصفانه است، اما در این زمینه باید مراقب بود که در اجرای برجام سطح توقعات بالا نرود. . ; با توجه به واقعیت های ایران و آمریکا، این مزیت محدود است.
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: حذف سپاه از این فهرست از سوی ایران حائز اهمیت است چرا که قرار گرفتن بخشی از ارتش کشور در لیست تروریست ها رسما و از نظر سیاسی قابل قبول نیست. از سوی دیگر، حتی اگر نام سپاه از این لیست حذف شود، باز هم جزو گروه های تحریمی در لیست های دیگر است و از این نظر تاثیر چندان عمیقی بر سپاه و فعالیت های او ندارد. . .
قهرمان پور با اشاره به خبری که هفته گذشته به صورت نیمه رسمی در رسانه های غربی منتشر شد، گفت: بایدن با حذف نام سپاه قدس مشکل داشت اما احتمال حذف نام سپاه از لیست FTO وجود دارد. ما نمی دانیم اگر چنین پیشنهادی در پشت صحنه مطرح می شد، واکنش ایران چه بود. به نظر می رسد دو طرف همچنان در حال مذاکره بر سر موضوع سپاه هستند. از سوی دیگر شاهد هستیم که انریکه مورا نیز به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مذاکرات، مقامات قطر، عراق و عمان میانجیگری می کند. با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا ابتکاری وجود دارد که دولت در این شرایط سخت از آن راضی باشد یا خیر.
وی در خصوص درخواست ایران برای یکی دو اقدام از سوی آمریکا از جمله آزادسازی منابع مالی از ایران به عنوان اقدام اعتمادساز، گفت: واقعیت این است که دیوار بی اعتمادی آنقدر بلند است که شاید طبیعی نباشد. اقدامات اعتمادساز را انجام دهد.» در حال کاهش است. در گذشته مواقعی بوده که هر دو طرف اقدامات اعتمادسازی انجام داده اند، اما طرف مقابل آنها را کافی نمی داند. در عین حال می دانیم که برخی از کشورهای دوست دوست هستند. به ایران میکوشند این مشکل را به هر طریقی حل کنند، معتقدم اگر اراده سیاسی در واشنگتن وجود داشته باشد، دستیابی به راهحلی که هر دو طرف بتوانند روی آن توافق کنند، دشوار نخواهد بود. تحریم سپاه بیشتر نمادین است. برای ایالات متحده یک اقدام محدودکننده واقعی است و برای ایران نیز خروج سپاه از فهرست FTO همین تاثیر را دارد.
وی گفت: «در حالی که تعداد زیادی از جمهوریخواهان در سنا و مجلس نمایندگان به دنبال توافق با ایران هستند، دولت باید توسط برخی جمهوریخواهانی که مخالف آن هستند و از سوء استفاده از آن در انتخابات کنگره میترسند، ترسانده شود». لیست FTO را نپذیرفت.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز