یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در سراسر کشور گفت: برخی از کارخانه ها تا ۷۲ ساعت در هفته قطعی برق داشتند که در پاییز و زمستان امسال در صورت ادامه این روند، تولید به شدت کاهش می یابد.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعتی خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص خصوصی سازی خودروسازان افزود: چندین سال است که بحث واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی مطرح شده اما هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.
آقای امیرحسین جلالی افزود: در سال 1400 رئیس جمهور شهید دستور واگذاری سهام خودروسازان را صادر کرد اما اجرایی نشد. سال گذشته حتی تفاهم نامه ای بین وزارتخانه ها امضا شد اما اجرایی نشد.
وی با اشاره به اینکه چندی پیش بحث هایی مبنی بر واگذاری سهام ایران خودرو مطرح شد، گفت: این موضوع بسیار مهم است که سهام به چه کسی واگذار می شود، زیرا اگر صلاحیت قابل توجه نباشد، شاهد زیان بیشتری در این زمینه خواهیم بود. این صنعت . در سرتاسر جهان، این گونه است که بخش خصوصی صنایع آسیب دیده را خریداری و احیا می کند.
جلالی با بیان اینکه خصوصی سازی می تواند زیان خودروسازان را کاهش دهد، افزود: امروز زیان تجمعی ایران خودرو حدود 122 همت، سایپا 101 همت و پارس خودرو 25 همت است.
وی ادامه داد: اولاً علت ضرر، اشغالگری دولت و تبعات آن تصرف است. دخالت دولت در تولید صحیح نیست و پیامدهایی بر کیفیت و توسعه محصول دارد که در نهایت منجر به روند افزایشی زیان انباشته می شود.
یکی از اعضای هیات مدیره انجمن ملی صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش زیان انباشته خودروسازان قیمت گذاری دستوری است.
وی با اشاره به چالش های صنعت خودرو و قطعه سازان بیان کرد: امروز سرمایه گذاری های جدید در زنجیره تامین متوقف شده است. تعدادی از قطعه سازان به دلیل ناتوانی در پرداخت چندین ماه حقوق خود را پرداخت نکرده اند و به دلیل عدم پرداخت معوقات قطعه سازان از جمله تامین اجتماعی، بیمه سلامت کارکنان به صورت غیرقانونی قطع شد.
یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور می گوید: در جلسه شورای هماهنگی سران قوا قرار بود تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه خودروسازان بررسی شود که حدودا بلاتکلیف مانده است. سه ماه با توجه به وضعیت در حال تحول.