07:30 – 19 مهر 1403
حمل و نقل ریلی و توسعه آن از مهمترین اقداماتی است که در برنامه هفتم و بر اساس ماده 48 این قانون در راستای تحقق سیاستهای عمومی از جمله رشد اقتصادی و اجرای طرحهای عظیم، انگیزشی و مدرن اقتصادی ملی درج شده است. بر اساس آینده، بازنگری و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی، اقدامات متعددی باید انجام شود که بر اساس این ماده قانونی، بنگاهها را ملزم به اجرای چندین طرح بزرگ اقتصادی ملی از جمله حملونقل راهآهن و حملونقل ریلی و دریایی میکند. راهروها – قطارهای سریع السیر در مسیرهای طولانی و شلوغ از جمله تهران – قم – آوردن اصفهان و تهران – مشهد به مرحله اجرایی و عملیاتی.
پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران یکی از پروژه های اساسی و بزرگ کشور است که از دهه های گذشته پیگیر آن بوده است اما به گفته بسیاری از مسئولان به دلیل کمبود اعتبار روی زمین مانده است. و مجوزهای لازم سرعت پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان 300 کیلومتر در ساعت است و با راه اندازی این پروژه جاده تهران – اصفهان در مدت یک ساعت و 45 دقیقه تکمیل می شود.به گفته مسئولان برای تکمیل این پروژه به 36 میلیارد یوان اعتبار نیاز است و تاکنون 70 درصد زیرساخت های این پروژه تکمیل شده است.
طول پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان 410 کیلومتر است و این پروژه می تواند سالانه 16 میلیون نفر را جابه جا کند. کاهش زمان سفر، کاهش ترافیک و تصادفات درون شهری، افزایش ظرفیت و گسترش شبکه ریلی در حمل و نقل مسافر و کاهش مصرف سوخت از اهداف و مزایای خط ریلی سریع السیر تهران-قم-اصفهان است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، با توجه به عدم تعادل انرژی که کشور در سال های اخیر با آن مواجه بوده است، بخش حمل و نقل ریلی تقویت شده و به اجرای پروژه های مهم ریلی از جمله خط تهران-قم-اصفهان و ارتفاعات تهران-مشهد توجه شده است. راهآهن تندرو از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا طی سالهای گذشته آمارها حکایت از افزایش حجم تردد وسایل نقلیه در جادههای کشور دارد که منجر به هدر رفت قابلتوجه سوخت و تشدید عدم تعادل انرژی شده است.
استفاده از خط راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان یکی از آرزوهایی است که مردم قم و اصفهان سال ها در انتظار تحقق آن هستند چرا که افراد زیادی در طول هفته چندین بار بین این شهرها تردد می کنند و حتی بسیاری از آنها مردم قم صبح ها برای کار به تهران می آیند و شب ها دوباره به قم برمی گردند که باعث خستگی مسافران می شود.
مسافران قم و اصفهان بیش از 10 سال است که منتظر راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان هستند.
در همین زمینه عبدی ساکن استان قم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از 10 سال پیش برای راه اندازی راه آهن سریع السیر قول هایی داده شد، گفت: با توجه به اینکه حجم راه اندازی این خط ریلی نقش بسیار موثری در کاهش تصادفات و همچنین مصرف سوخت خواهد داشت که امیدواریم شاهد عملیاتی شدن این مسیر باشیم. وعده های زیادی برای راه اندازی این خط ریلی داده شد.
وی گفت: در حال حاضر خط ریلی تهران – قم وجود دارد اما تعداد قطارها در این مسیر بسیار کم است و مسافران برای این مسیر باید حداقل 2 تا 3 ساعت منتظر بمانند.
آخرین وعده پیش از این برای راه آهن تهران-قم-اصفهان مربوط به مهرداد بذرباش وزیر راه و شهرسازی بود که در سفر به استان اصفهان این پروژه را یکی از وعده های داده شده به ایران اعلام کرد. سالها و پیشرفت کمی حاصل شده است
دولت سیزدهم پروژه راه آهن تهران-قم-اصفهان را در دستور کار خود قرار داد
وی با اشاره به اینکه زیرسازی برخی از قطعات تکمیل شده اما هر بار بنا به دلایلی با تاخیر مواجه می شود، افزود: ما نه تنها پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان را به طور کامل قبول داریم، بلکه سیاست دولت توسعه است. خطوط راه آهن پرسرعت در کشور. پروژه قطار سریع السیر مشهد-تهران در شرف عقد قرارداد است و در حال کار بر روی یکپارچه سازی قطار سریع السیر مشهد-تهران-قم-اصفهان و بالعکس هستیم و در آینده پروژه را به صورت یکپارچه تکمیل خواهیم کرد. سری و کریدور خطوط سریع السیر در سایر خطوط ریلی کشور.
بذرباش افزود: البته اعداد سرمایه گذاری در این پروژه زیاد است و باید ابعاد آن را از طرق مختلف منابع مالی از جمله تسویه و گشایش اسناد اعتباری با شرکای خارجی که می خواهند کمک کنند ارائه کنیم. توسعه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان سیاست مشخص دولت است و به زودی این کار را در دولت تکمیل خواهیم کرد. برخی ادارات دیگر در دولت در حال بررسی سودآوری این پروژه و زمان اجرای آن و بازگشت سرمایه هستند.
مذاکرات بانک مرکزی با چینی ها به پایان رسید
همچنین پیش از این، میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص وضعیت اخیر راه آهن تهران-قم-اصفهان در اردیبهشت ماه امسال گفت: خط راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان از ونیز چین تکمیل می شود. و در حال حاضر در مرحله مذاکرات است، بانک مرکزی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای اجرای این پروژه را خواهند داشت و در مورد اول و دوم جلساتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشته ایم. پایان دوم. مذاکرات بانک مرکزی با طرف چینی به پایان رسیده است و این پروژه ریلی مشخص و به بهره برداری می رسد.
باشگاه خبرنگاران این پروژه را از مسئولان مسئول از جمله مدیرعامل شرکت راه آهن پیگیری کرد که بر اساس اعلام زکری خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی در حال پیگیری است و باید پاسخگو باشد .
اختلاف منجر به توقف اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان شد.
باشگاه خبرنگاران به همراه سایر مسئولین این اداره کل در پی آنچه وی در این زمینه اعلام کرد: خط آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان اولین خط ریلی تندروی است که در کشور شاهد بوده ایم اما به دلیل با توجه به هزینهها و توانمندیها، مشکلاتی در ارائه آن باعث ایجاد چالشها و اختلاف نظر در بین کارشناسان شده است. در نتیجه تضاد نظرات در این زمینه به وجود آمده است.
بر اساس اعلام مسئولان به باشگاه خبرنگاران، تضاد آرا باعث ایجاد اختلال در روند پروژه شد به طوری که تصمیم شورای اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در مورد تندرو تهران-قم-اصفهان اتخاذ شد. خط آهن به این پروژه ابلاغ شد، اما ضمانت نامه مربوطه صادر نشد و به همین دلیل در سیستم بانک مرکزی نقص وجود دارد و پروژه متوقف شده است. این پروژه مستلزم بودجه و سرمایه گذاری های کلان است و شرایط کشور به دلیل محدودیت منابع از آن حمایت نمی کند، همه قبول دارند که این کار خوب و ضروری است، اما به دلیل مشکلات مالی، اختلاف نظرهایی در این بخش به وجود آمده است. .
مشکلات مالی باعث تاخیر در راه آهن سریع السیر تهران، قم و اصفهان شد
همچنین در همین زمینه صدف بدری، عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره علت تاخیر و فراموشی راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: الف. چند ماه پیش جلسه ای با دولت در خصوص آخرین وضعیت راه آهن سریع السیر برگزار شد که در آن مشخص شد دلیل تاخیر و توقف این پروژه، منابع مالی و محدودیت توان است. منابع مالی پروژه
وی بیان کرد: برای اجرای این طرح باید به دنبال منابع مالی بخش خصوصی باشیم، زیرا این پروژه با منابع مالی محدود دولت قابل اجرا و تکمیل نیست، بنابراین برای جبران این تاخیر باید با شاهد باشیم تقویت بخش حمل و نقل ریلی و ما باید از قابلیت های بخش خصوصی بهره مند شویم.
یکی از اعضای کمیته عمران شورا گفت: ارتقای حمل و نقل کالا و مسافر از طریق راه آهن یکی از اولویت ها و نیازهای اساسی در حوزه حمل و نقل عمومی است که با توجه به تردد مسافری موجود در این بخش، باید به آن توجه کنیم. برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی دارد و باید به آن توجه کنیم.»
توجه به ظرفیت بخش حملونقل ریلی بهویژه راهآهنهای سریعالسیر و برقیسازی خطوط ریلی یکی از نیازهای اصلی در حوزه حملونقل عمومی است.
خبرنگار: کبری عزیزم