14:34 – 22 مهر 1403
جبارعلی ذاکری مدیر عامل راه آهن در حاشیه امضای قرارداد و آغاز ساخت پروژه راه آهن کرمان – سیرجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروزه توجه سرمایه گذاران به حمل کالا از طریق ناوگان ریلی در حال حاضر مکان هایی وجود دارد در کشوری که حمل و نقل خطی موثر است و انجام نشده است یا به دلایلی مسافت یا موانعی وجود داشته است.
وی با اشاره به اینکه سالانه 9.5 میلیون تن کالا در محور سیرجان – کرمان جابه جا می شود، گفت: خط ریلی کرمان – سیرجان تاثیر بسزایی در توسعه ناوگان مسافری جاده هرمزگان – کرمان دارد و مصرف سوخت را کاهش می دهد.
وی ادامه داد: امروز قرارداد خط ریلی سیرجان – کرمان به طول 170 کیلومتر با بخش خصوصی منعقد و اجرا شد و با توجه به اثربخشی بالای این موضوع برای مالکان، سرمایه گذاران علاقه زیادی به این بخش پیدا کرده اند.
وی گفت: خط ریلی سیرجان – کرمان 320 کیلومتر مسیر بار را کاهش می دهد و این امر حجم سرمایه گذاری را افزایش می دهد.
وی افزود: چند سال پیش با چین تفاهم نامه ای منعقد شد اما این تفاهم نامه به پایان رسیده و باید قرارداد جدیدی امضا شود که در آن باید از توان وزارت نیرو برای اجرای قطار برقی تهران – مشهد استفاده شود. پروژه ما در راه آهن و وزارت راه و شهرسازی اراده داریم و مذاکراتی در این زمینه انجام شده است، یکی از این مذاکرات مربوط به برقی شدن خط ریلی تهران – مشهد است.
وی ادامه داد: در صورت تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور و عبور روسیه و آذربایجان از کشورمان قطعا پروژه رشت – آستارا می تواند برای اقتصاد کشور مهم باشد.
ذاکری همچنین از سفر هائیتی به ترکیه برای مذاکره برای راه اندازی مجدد قطارهای مسافربری تهران – وان و تبریز – وان خبر داد و گفت: این قطار در آینده نزدیک راه اندازی می شود و بر این اساس قطار تهران – وان از این مسیر حرکت خواهد کرد. دو بار.” هفته.” استفاده خواهد شد
ذاکری درباره توافقات اخیر با عراق برای راهآهن شلمچه – بصره پس از سفر رئیسجمهور به کشور گفت: خوشبختانه پس از سفر رئیسجمهور به عراق، تامین نقدینگی، تامین مالی و تخصیص مورد بحث قرار گرفت و اکنون با دو موضوع مواجه است. برای این پروژه و ما از طرف عراقی پیگیر هستیم.» موضوع اول صدور مجوز برای انهدام مواد منفجره کشف شده در فرآیند پاکسازی مین است و موضوع دوم ایجاد شرکت بازرسی محیط زیست عراق برای تایید عملیات پاکسازی مین است.
وی با بیان اینکه راه آهن عراق برای اجرای این پروژه گام های مثبتی برداشت، ادامه داد: زمین های داخل بصره توسط راه آهن عراق تملک شد و پیمانکار ایرانی در منطقه حضور دارد و این اقدامات در حال انجام است.
مدیرعامل راه آهن به حضور پیمانکار اسپانیایی در خط ریلی بصره – شلمیش اشاره کرد و گفت: در مناقصه شرکت اسپانیایی با ارائه قیمت مناسب تری به پیمانکار مهندسی روسازی پذیرفته شد.
خبرنگار: کبری عزیزم