معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد طراحی بهینه شبکه ریلی منعقد و مطالعات در پنج عنوان کلی به پایان رسیده است و در مرحله نهایی بررسی و تصویب است. کارگروه تخصصی
به گزارش ای بی اس نیوز، شهریار افندی زاده گفت: با استفاده از توان متخصصان و در راستای توسعه شبکه ریلی کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه حمل و نقل ریلی آینده تا سال 1414 در قالب فاز دوم حمل و نقل کامل منعقد شد. طرح تحت پنج عنوان کلی و با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مرحله بررسی و تصویب نهایی در کارگروه تخصصی می باشد.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست های کلی حوزه حمل و نقل ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قوانین پنجگانه کشور، وضعیت طراحی شبکه بهینه ریلی در طرح جامع حمل و نقل کشور را تشریح کرد. -برنامه های توسعه سالانه
معاون وزیر حمل و نقل، راه و شهرسازی با اشاره به بند اول سیاست کلی حوزه حمل و نقل ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 1379، تاکید کرد: ایجاد نظام حمل و نقل جهانی و تنظیم سهم هر یک. از زیربخش های آن با اولویت حمل و نقل ریلی ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی زیست محیطی، افزایش ایمنی و ایجاد تعادل و تناسب بین زیرساخت ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا در راس امور قرار دارند. کلیه مقالات ابلاغی که نشان دهنده اهمیت این موضوع در سطح کلان و ملی است.
افندی زاده افزود: همچنین در قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور تصمیمات و تبصره هایی در خصوص حمل و نقل ریلی و سهم آن در جابجایی کالا و مسافر در کشور تعیین شده است. دستیابی به همه این موارد از جمله افزایش سهم حالت ریلی نسبت به تقاضا منوط به وجود زیرساخت های مرتبط و مناسب برای این امر، شبکه بهینه و تامین ناوگان مورد نیاز بسته به تقاضا است.
وی با برشمردن برخی از چالش های توسعه شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم بالای پروژه های مشمول جدول پیوست قانون بودجه سالانه کشور اشاره و تصریح کرد: وجود برنامه مدون برای اولویت بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده ای یکی از نیازهای اساسی و غیرقابل انکار بخش حمل و نقل این بود که این موضوع در دستور کار کل حمل و نقل کشور قرار گیرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای تحقق اهداف مذکور، طراحی شبکه بهینه حمل و نقل ریلی آینده تا سال 1414 در قالب فاز دوم طرح جامع حمل و نقل کشور با همکاری سازمان حمل و نقل ریلی کشور انجام شد. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی این روش دستور داده می شود. از این رو با کمک کارشناسان و اساتید جوان کشور در این زمینه، قرارداد طراحی بهینه شبکه ریلی منعقد و مطالعات زیر پنج عنوان کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی است. و تایید کارگروه تخصصی.
افندی زاد گفت: همچنین معاونت حمل و نقل در مرحله سوم طرح جامع حمل و نقل کشور با توجه به رقابت و هم افزایی روش های مختلف در حال طراحی شبکه یکپارچه حمل و نقل کشور است که این یکی از مهمترین موضوعات در سطح است. برنامه ریزی استراتژیک حمل و نقل در کشور
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی با اشاره به جایگاه حمل و نقل ریلی در توسعه و شکوفایی اقتصاد از طریق ایجاد درآمدهای پایدار، خاطرنشان کرد: به برکت دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در تعامل و احیاء روابط با کشورهای منطقه و توافقات دوجانبه و چندجانبه، در خصوص افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی، ایجاد کریدورهای ریلی بین المللی در سطح ملی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. در مطالعات طرح کلی حمل و نقل کشور لحاظ شده است.
انتهای پیام