انتهای پیام/
وی افزود: در سال 1360 در اجرای اصل 174 قانون اساسی و با اعمال حق نظارت قوه قضائیه بر حسن انجام امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری، قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به تصویب مجلس رسیده است. . آخرین اصلاح قانون مربوط به سال 1393 است. سازمان بازرسی بر اساس ماده 1 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور به منظور کنترل پیشرفت خوب کسب و کار و اعمال صحیح قوانین ایجاد شد. در دستگاه های اداری و طبق اصل 174 قانون اساسی. شمرده شده است.
یک کارشناس مسائل حقوقی ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد سازمان بازرسی کل کشور گفت: قانون سازمان بازرسی باید به روز شود.
این حقوقدان در پایان با بیان اینکه قانون سازمان بازرسی باید به روز شود، گفت: طبیعتا قانون سازمان بازرسی نیاز به اصلاح دارد و دارای نقاط ضعفی است و ممکن است این اصلاحات بخشی از پیشرفت های علمی و فناوری و فرآیند به روز رسانی بازرسی دستگاه ها باشد. و سازمان ها.
حسین ساعتچی یزدی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، درباره وظایف سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: امور جاری و اجرای صحیح. ضوابط و مقررات حاکم بر سازمان مربوطه ضروری است و برای این منظور در مقررات قانون تجارت عنصر کنترل و مسئولیت های ناشی از آن پیش بینی شده است و در نظام اداری ما چه قبل و چه بعد از انقلاب مقرراتی وضع شده است. مربوط به ایجاد سازمان ها و سازوکارها. کار بازرسی سازمانها و ادارات دولتی پیش بینی شده است که وظایف ذاتی آنها نظارت و بازرسی عملکرد سازمانها و بنگاههای دولتی عمدتاً در چارچوب قوانین و مقررات مصوب می باشد.
وی با مثبت ارزیابی از عملکرد سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی به عنوان یک نهاد ناظر و به عبارتی بازوی مدیریتی به ویژه پیشنهادات و پیشنهادات، راهکارهای اصلاحی که گاها به دستگاه ها ارائه می شود، اقدام کرده است. مأموریت سازمان: «و در مواردی که گزارش میشود در بهبود کسبوکار سازمانها و ارگانهای ذیربط و جلوگیری از تخلفات موفق بوده و انتظار میرود سازمان تغییری در نحوه و نظام نظارت ایجاد کند. و بازرسی با مدیریت جدید این امر نیازی به حضور بازرس در دستگاه یا سازمان ندارد و با پیشرفت علم و فناوری می توان به این مهم دست یافت.
ساعتچی یزدی ادامه داد: با توجه به اهمیت و تخصص بازرسی، بازرسان سازمان بازرسی باید آموزش های لازم و آگاهی کامل از مقررات آن سازمان و اهداف، وظایف و اختیارات را داشته باشند و بی طرفانه بررسی های لازم را انجام دهند. و بدون هدف.”
ساعتچی یزدی افزود: بر اساس بند د قانون در مواردی که گزارش بازرس شامل جرم باشد، رئیس سازمان یا مقامات مذکور باید این گزارش را به همراه دلایل و مستندات به مرجع قضایی ذیصلاح ارسال کنند تا پیگرد قانونی داشته باشند. و متخلف را مجازات می کند.» و سازمان بازرسی تا حصول نتیجه نهایی پیگیر پرونده خواهد بود. تخلفی که بر خلاف قانون شناسایی و یا صادر شده باشد، بازرسی باید به دیوان عدالت مراجعه کند و دیوان عدالت به صورت فوقالعاده و دوربرگردان با آن برخورد خواهد کرد.
این وکیل دادگستری ادامه داد: به منظور اعمال وظایف کنترلی و روانی امور سازمان بازرسی کل کشور، با ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها در اجرای وظایف سازمان، در شهریور ماه 1387 با تصویب از رؤسای سه قوه، هیئت نظارت تشکیل شد. با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاه های کنترل کشور و افزایش کارایی و اثربخشی دستگاه های کنترل کشور و جلوگیری از تداخل و جابجایی و رفع خسارات وارده به نظام اداری مصوب شورای نظارت. و مبارزه با فساد و ارتقای بهره وری از اعضای رؤسای دستگاههای کنترلی اعم از دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات و سازمان محاسبات تشکیل شده است. امیدواریم جلسات این هیئت به طور منظم برگزار شود و گزارش عملکرد به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.
این کارشناس حقوقی درباره بازرسی بازرسان سازمان بازرسی کل کشور گفت: بخشی از این بازرسی ها نظارت و بازرسی مستمر از تمامی وزارتخانه ها، ادارات و دستگاه های اجرایی است. در بند الف ماده 2 قانون نیز صلاحیت سازمان بازرسی در امور کنترل و بازرسی در خصوص دستگاه های تحت پوشش مشخص شده است و لذا سازمان بازرسی هیچ گونه اختیاری برای نظارت و بازرسی شرکت های خصوصی ندارد مگر شرکت هایی که یا بخشی از سرمایه یا سهام آنها در اختیار دولت است و دولت به طرق مختلف بر آنها نظارت یا کمک می کند.
ساعتچی یزدی افزود: بخشی دیگر از بازرسی ها مربوط به بازرسی از پرونده ها به استناد بند ج ماده 2 است و در مواردی که تخلفات و نارسایی ها و تخلفات اداری و مالی مربوط به وزارتخانه ها و مؤسسات به رئیس جمهور و یا در خصوص تخلف گزارش می شود. » اداری و مالی مربوط به مراجع قضایی و واحدهای تابعه قوه قضائیه که به ریاست قوه قضائیه می رسد و در مواردی که به کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و غیره می رسد. در این موارد به صورت موردی بررسی و نتیجه به کمیسیون یا مسئول و وزیر و رئیس ستاد اعلام خواهد شد. رئیس سازمان می تواند در موارد خاص دستور بازرسی بدهد. نوع دیگر بازرسی، بازرسی فوق العاده است. بر اساس بند 2 ماده 2 بازرسی فوق العاده ممکن است به دستور مقام معظم رهبری یا به دستور رئیس قوه قضائیه یا رئیس جمهور و همچنین کمیسیون اصل 90 یا بنا به درخواست وزیر یا رئیس باشد. از دستگاه های اجرایی ذیربط
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز