اخبار سیاسی روز

قالیباف: راه نجات کشور آموزش است/اولویت اول فوری کشور اقتصاد است

قالیباف همچنین با بیان اینکه بدون شک امروز اولویت فوری ما در کشور اقتصاد است، خاطرنشان کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که اولویت فوری ما ساماندهی و تثبیت اقتصاد حتی در کشور است. کارآفرینان و سرمایه گذاران ما نیز تحت الشعاع قرار گرفته اند. بزرگترین ضعف سوء مدیریت و بی کفایتی در اداره، عدم تمایز بین امور فوری و مهم است.

قالیباف خاطرنشان کرد: باید بدانیم که هویت نهاد آموزشی، معلم و ارزش معلم است. این جمله که «هیچ جامعه ای فراتر از فکر اربابانش رشد نمی کند» جمله زیبایی است. به همین دلیل است که ما نقش معلم را یک رسالت و راهنما می دانیم و این افراد از شریف ترین و مسئولیت پذیرترین افراد جامعه ما هستند و همه مردم و مدیران باید آنجا باشند.

وی با بیان اینکه «هرجا توانستیم نه بر اساس وظیفه اداری بلکه بر اساس وظیفه انقلابی از آموزش و پرورش حمایت کردم»، گفت: در زمان شهرداری تهران از هیچ مدرسه ای در تهران غافل نشدم. همچنین زمانی که کار جهادی غیررسمی انجام می دادم، موضوع تحصیل در اولویت من بود، زیرا با تمام وجود به این موضوع اعتقاد داشتم. در این راستا از زمانی که در مجلس بودم، طرح آموزش و پرورش را در دستور کار خود قرار دادم.

وی با اشاره به تجربیات دوران کرونا گفت: کرونا تجربه بسیار بزرگی بوده است و در حوزه آموزشی، کرونا ما را از مدیریت خطی به مدیریت سایبرنتیک نسل سوم رسانده که فرصت شغلی بسیار خوبی است.

سخنران با تاکید بر اینکه «فوریت آموزش و پرورش اقتصاد است»، خاطرنشان کرد: ابتدا باید اقتصاد آموزش و پرورش به گونه ای ساماندهی شود که بتوان به ساماندهی سایر حوزه های آموزشی نیز توجه کرد. در این حوزه باید به سمت مدیریت سایبرنتیک برویم و آگاه باشیم که سازمان اقتصادی اولین چیزی است که به آن نیاز داریم.

رئیس قوه مقننه در ادامه بر ضرورت تحول نهاد آموزشی در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: در جریان معرفی وزرای دولت سیزدهم به مجلس به دو وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتم. که تا روزی که در مجلس باشم، برای تو کلید دارم و در به روی تو باز است.

وی با اشاره به ابلاغیه مرحله دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری گفت: سازندگی دولت و جامعه مورد تاکید رهبری در ابلاغیه مرحله دوم انقلاب اسلامی از نهاد آموزش و پرورش شکل گرفته است. با هویت معلمان اگر آموزش برای یک دهه اولویت اصلی ما باشد، کشور در مسیر درستی قرار خواهد گرفت. من به عنوان مدیری با بیش از 50 سال سابقه در سطوح و رشته های مختلف می گویم راه نجات کشور آموزش است. معلمان نیز باید بدانند که بیشترین بار مسئولیت بر دوش آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: من یک بار در سخنانی گفتم که کشور دچار ناکارآمدی است، البته از نوع اشباع; عزیزی در یکی از جلسات مهم شوراهای عالی به من گفت این ناکارآمدی اشباع شده چیست که باز هم به آن اشاره کردید؟ گفتم یعنی اگر من و تو نباشیم، کار بهتر مدیریت می شود.

وی افزود: ما یکسری مسائل مبرم و مهم داریم. حوزه فرهنگ با تاکید بر محوریت آموزش و پرورش یکی از اولین و مهمترین چالش های ماست و در هر تصمیم میان مدت و بلندمدت لحظه ای نباید آن را از نظر دور داشت که نیروهای انقلاب در قدرت هستند اگر فقط یک دهه به این موضوع توجه کنیم، کشور را از این چالش جدی و حتی از چالش فوری اقتصاد نجات خواهیم داد.

قالیباف گفت: در جلسات بررسی برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از سران قوا به سران قوا و اعضای شورای تشخیص این فرصت را گفتم که تلاشم این نبود که مسیر را طی نکنم. در 6 هواپیمای قبلی به هواپیمای هفتم منتقل شد. در این 6 برنامه حداکثر 30 درصد عملکرد داشتیم و 70 درصد این امر محقق نشد. در دولت و مجلس انقلابی که باید به امام و شهدا ادای دین کنیم، با همان برنامه ریزی که بلد بوده ایم نمی توانیم به وظایف خود عمل کنیم، باید تغییری در نحوه برنامه ریزی ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: من به عنوان مدیری که بیش از 50 سال در سطوح و حوزه های مختلف تجربه کسب کرده ام، می گویم راه نجات کشور آموزش و پرورش است. معلمان نیز باید بدانند که بیشترین بار مسئولیت بر دوش آنهاست.

قالیباف با بیان اینکه در مدیریت از 4 موضوع شفافیت، هوشمندی، مردمی شدن و کارآمدی نباید غافل شد، خاطرنشان کرد: اگرچه باید رهبری می کرد، اما اقدامات جدی انجام شد و در آموزش و پرورش در حوزه هوشمندسازی و هوشمندسازی اقدامات جدی صورت گرفت. شفافیت این کار انجام نشده بود، اما در دوران کرونا اقداماتی در این زمینه انجام شد. مسجد، خانه، مدرسه و محله «میت‌هایی» هستند که باید برای دستیابی به جامعه‌سازی و دولت‌سازی در نظر گرفته می‌شد، اما پس از تاج مجازی به این «میم‌ها» اضافه شد. کرونا نشان داد که در فرصتی که به دست می‌آید، آموزش و پرورش راهی را می‌پیماید که صد سال است با کمک همه معلمان طی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی صحبت از آموزش و پرورش می شود، معلم است، گفت: همچنین اگر از مکان، مقوله، تشکیلات و ساختار آموزش و پرورش صحبت می کنیم، در مورد معلم صحبت می کنیم. در برنامه ریزی آموزش، معلم و مدرسه باید مبنای کار ما باشد و این دو سوال را بررسی کنیم; در این ساختار و تشکیلات باید دیگران زیر نظر مدرسه و معلم تعریف شوند. تفاوت ما با سایر مکاتب دست ساز این است که ما انسان را اساس رشد و پیشرفت و حرکت می دانیم، اما دیگران سرمایه را اساس قرار می دهند. اگر انسان را اساس و تربیت را از اولویت های خود بدانیم، باید این نهاد مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: فراز و نشیب های زیادی وجود داشت تا اینکه طرح تشکیل پرونده به مرحله فعلی رسید. خود را موظف می دانم تا موضوع را تا مرحله نهایی پیگیری کنم و حتی در چارچوب آموزش و پرورش حتماً از وزیر درخواست اجرای دقیق طرح طبقه بندی را خواهم داشت. در حوزه کرامت، طرح بایگانی نه آغاز کار است و نه پایان کار، بلکه فرصتی است تا در برنامه هفتم راه حلی دقیق برای این سوال بیاوریم.

ادامه بده…

رئیس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در نهاد آموزش و پرورش که نهاد رشد و توسعه کشور است، متأسفانه هیچ گاه نگاه نظام مند و حکمرانی صحیح نداشته ایم، گفت: باید نگاه نظام مند و دقیق را در اولویت قرار دهیم. و حکمرانی خوب و حرکت ما باید از پایین به بالا باشد. .

به گزارش ای بی اس نیوز، محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی شهر صبح امروز دوشنبه در اولین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه بدون شک مهمترین اولویت جمهوری اسلامی ایران آموزش است. وی با انتقاد از آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش که تنها اولویت جمهوری اسلامی ایران برای حل همه مشکلات است، وزارتخانه ای است که طی 16 سال گذشته به طور میانگین هر 20 ماه یکبار تغییر وزیر داده است. به هر دلیلی و در این دولت هم ادامه داشته است. روند گذشته ادامه دارد که در دو سه ماه اول متوقف شد و تحت کنترل قرار گرفت و امیدوارم این مسیر به طور پیوسته ادامه داشته باشد و 16 سال گذشته را تجربه نکنیم زیرا یک سختی ناگهانی ایجاد شد. به بدنه آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا