به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه های گرامیداشت هفته صنایع دستی از امروز چهارشنبه 26 خرداد آغاز و مراسم روز جهانی صنایع دستی از شنبه 30 خرداد در اصفهان برگزار می شود.
پس از جنگ جهانی دوم صنایع دستی با محتوای هنری و فرهنگی خود مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت. در 10 ژوئن 1964، اولین کنفرانس جهانی با حضور مدیران، اساتید دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران از بیش از 40 کشور جهان در نیویورک برگزار شد. در قطعنامه نهایی این همایش، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان نهادی وابسته به یونسکو تصویب شد و سالروز تأسیس این همایش «روز جهانی صنایع دستی. صنایع دستی» نامگذاری شد.
تعریف صنایع دستی از دیدگاه یونسکو به این صورت است: محصولات ساخته شده توسط صنعتگران که یا تماماً با دست یا با استفاده از ابزارهای دستی و حتی با ابزار مکانیکی ساخته می شوند، تا زمانی که ورودی دستی هنرمند همچنان ضروری ترین جزء باشد. از محصول نهایی
ماهیت خاص صنایع دستی به دلیل ویژگی های متمایز آن از جمله ویژگی های کاربردی، زیبایی شناختی، هنری، خلاقانه، فرهنگی، تزئینی، مذهبی، نمادین اجتماعی و بارز است.
این در حالی است که بر اساس ماده یک اساسنامه سازمان صنایع دستی ایران مصوب ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ هیأت وزیران، صنایع دستی مجموعه ای از صنایع دستی هنری و سنتی ایران اعم از صنایع دستی سنتی، بافندگی و منسوجات سنتی است. ، بافته ها (به استثنای فرش دستباف)، پوشاک سنتی. آثار چرم و کاغذ، چاپ سنتی، سفال و سرامیک، هنرهای چوبی و حصیری، گلدوزی های سنتی، هنرهای فلزی و هنرهای سنگی که با محوریت هنر و ذوق زیبایی شناختی ایرانی و استفاده از مواد اولیه در دسترس و محلی به کمک دست و ابزار بر اساس نیاز و استفاده در زندگی فردی و جمعی تولید می شود و ریشه در تاریخ ایران دارد.
طبق اظهارات مریم جلالی (معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) تاکنون 299 دامنه از 400 حوزه بین المللی صنایع دستی در این معاونت تایید شده و دارای نشان هنری است که می توان گفت 80 درصد دامنه های بین المللی صنایع دستی شامل 18 حوزه شامل منسوجات سنتی، بافته شده و غیره. -بافته شده پارچه، پوشاک سنتی، هنرهای سنتی و صنایع دستی مرتبط با معماری، کاشی های سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی فلزی، صنایع دریایی، صنایع دستی استخوان، صنایع دستی سنتی، گلدوزی سنتی، صنایع دستی، سازهای سنتی، صنایع دستی، صنایع دستی میناکاری، طراحی و نقاشی سنتی، صنایع چوبی و حصیری در ایران فعال است.
در این میان، تحقق ضبط های ملی و بین المللی در زمینه صنایع دستی یکی از فعالیت هایی است که در این زمینه برای کشف و البته احیای صنعت و آنچه در شرف فراموشی است انجام می شود. جلالی در این خصوص گفت: تاکنون در حوزه ثبت ملی شاهد ثبت 45 شهر، 22 روستا و 5856 مهر اصالت بوده ایم و در بخش بین الملل نیز 11 شهر بین المللی، 3 شهر بین المللی را به ثبت رسانده ایم. روستاها و 385 مهر اصالت بین المللی که شهر اصفهان شهر جهانی است.صنایع دستی و تبریز به عنوان فرش جهانی فرش دستباف، شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی، روستای کلپورگان به عنوان دهکده جهانی سفال، سیرجان به عنوان شهر جهانی فرش و مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش. خراشاد در خراسان جنوبی به عنوان دهکده جهانی یدک بافی (حوله بافی) در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسیده است. پس از اصفهان، شیراز به عنوان دومین شهر بزرگ صنایع دستی جهان، زنجان به عنوان شهر ملیله کاری جهان و ملایر به عنوان شهر مبل و فرش جهان و قاسم آباد استان گیلان به عنوان چادرهای شب بافی جهان وارد جهان شدند. فهرست
به گفته معاون صنایع دستی کشور، تاکنون حدود 479 هزار و 665 پروانه شامل 132 هزار مشاغل خانگی، 387 هزار و 955 کارگاه انفرادی و 28 هزار و 581 کارگاه جمعی صادر شده است. اما تعداد مشاغل ایجاد شده در رشته صنایع دستی از محل صدور تا آبان ماه 1401 حدود 51843 نفر بوده و تا سال 1401 حدود 36253 صنعتگر تحت بیمه تامین اجتماعی بوده اند. این در حالی است که سهم زنان از اشتغال در صنایع دستی 350 هزار نفر معادل 70 درصد این جامعه است و سهم اشتغال در مشاغل خانگی 13 درصد از کل اشتغال ایجاد شده در تولیدات صنایع دستی است.
جلالی با اشاره به اینکه علیرغم ظرفیت بالای صنایع دستی در تولید، اشتغال و صادرات، سهم ایران در بازار جهانی صنایع دستی تنها 0.05 درصد است، ادامه داد: سهم صنایع دستی (+فرش) از تولید ناخالص داخلی 2 درصد و سهم صنایع دستی از کل حجم صادرات ایران 0.6 درصد است. پس از آن است که سهم کارگران صنایع دستی 2 درصد از کل کارگران اقتصادی کشور است.
معاون صنایع دستی در ادامه بر تاکید اسناد بالادستی بر این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: اگرچه در سیاست های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، بند 17 به توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی اختصاص دارد، اما خارج از 26 بند از سیاست های ابلاغی، تنها یک بند مربوط به این موضوع مستقیم با اهداف و وظایف معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی است. بندهای 5.9، 10.14، 15.19، 21 و 22 به طور غیرمستقیم با اهداف و وظایف معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی مرتبط است.
وی با اشاره به ماموریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه صنایع دستی، گفت: این وزارتخانه ماموریت خود را به عنوان بالاترین مقام در حوزه صنایع دستی، توسعه کمی و ارتقای کیفی صنایع دستی، ارتقای صنایع دستی می داند. بازار. و بهره وری اقتصاد مقاومتی. در این بین افق چشم انداز این حوزه در سال 1411 رسیدن به 5 درصد سهم صنایع دستی در تولید ناخالص تولید ناخالص ملی، صادرات 2 میلیارد دلاری شامل زیور آلات سنتی و ایجاد 2 میلیون شغل صنایع دستی است.
جلالی همچنین به تحلیل و بررسی صنعت دستی پرداخت و گفت: در نظر داریم به اقتصاد خلاق توجه کنیم، هرچند این یک مفهوم مستمر، تکمیل و مبتنی بر مالکیت معنوی، دانش و فناوری است. صنایع خلاق همچنین سنگ بنای اقتصاد خلاق هستند، به ویژه هنگامی که از میراث فرهنگی منحصر به فرد محلی بهره می برند، می توانند سرمایه ای بزرگ در ایجاد شغل، ادغام جمعیت های آسیب پذیر و ترویج توسعه پایدار در منطقه باشند. توسعه فعالیت های صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز پیش بینی شده است زیرا تجارت الکترونیک یکی از ابزارهایی است که می تواند از رشد فعالیت های صنایع دستی حمایت کند. ظرفیتها و پتانسیلهای اقتصاد دیجیتال فرصتهای جدیدی را برای کارآفرینان و صنعتگران فراهم میکند تا فعالیت خود را ارتقا و توسعه دهند. خلاقیت و نوآوری در صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز با توجه به اینکه نوآوری یک استراتژی ضروری برای تولیدکنندگان صنایع دستی است که منجر به رقابت و بقا در بازار، افزایش ارزش محصول، فروش و مزایا و همچنین افزایش اشتغال و رضایت شغلی می شود. به این دلیل مورد توجه قرار گرفت که بازار مصرف محصولات صنایع دستی اشباع شده و نیازمند ایجاد بازارهای بزرگ جدید در جهان است. تنها راه پیشبرد تولید ملی، ایجاد درآمد ارزی است.
وی با تحلیل بازار صنایع دستی و با اشاره به عوامل رشد بازار جهانی صنایع دستی در سالهای اخیر، گفت: ظهور خردهفروشی آنلاین و گسترش کانالهای مختلف تجارت الکترونیک و در نتیجه دسترسی آسانتر مصرفکنندگان به صنایع دستی، تغییر و تحول را ایجاد کرده است. جایگزینی طرح های صنایع دستی از قومی به مدرن و همچنین تقاضای زیاد برای ادارات، بیمارستان ها و هتل ها و غیره، رشد سفر و گردشگری که فرصتی را برای صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی بومی ایجاد می کند تا محصول خود را به کالای قابل عرضه در بازار تبدیل کرده و آن را به فروش برسانند. به گردشگران سرمایه گذاری کم و نیاز کمتر انرژی نسبت به محصولات ماشین آلات مستلزم استفاده از برق و سایر سوخت ها و در نتیجه رونق این صنعت به ویژه در مناطق در حال توسعه مانند هند، چین و افغانستان از جمله اتفاقاتی است که در حال وقوع است. در بازار صنعتی جهانی شاهد این امر هستیم. از نظر منطقه ای، آمریکای شمالی نیز به وضوح بر بازار تسلط دارد زیرا مصرف کنندگان در منطقه مایلند برای صنایع دستی از جمله جواهرات دست ساز، لباس و لوازم خانگی هزینه های زیادی بپردازند.
وی با تحلیل SWTO از بازار صنایع دستی گفت: هزینه بالای نیروی کار، زمان طولانی تولید و کانال های توزیع محدود از نقاط ضعف این حوزه است، همچنین تقاضای زیادی برای صنایع دستی وجود دارد و محصولات سنتی و منحصر به فرد تولید و کالاهایی داریم که داریم. سفارشی، که نقطه قوت ماست. با این حال، تهدیداتی نیز وجود دارد، مانند رقابت با کالاهای تولید انبوه (کارخانه ها)، نوسانات قیمت مواد اولیه و منابع انسانی و تغییر در روند مد. با این حال، فرصتهایی نیز وجود دارد، از جمله افزایش دسترسی از طریق بازارهای آنلاین، تقاضای فزاینده از سوی گردشگران، و گسترش بازارهای محلی جهانی.
معاون صنایع دستی کشور همچنین بر ضرورت نوسازی اکوسیستم صنایع دستی ایران برای دستیابی به اهداف و فعالیت های پیش رو تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف سه اصل سازماندهی، محصول و هنرمند و افزایش تسهیل و کاهش دخیل است. مقررات باید نوآوری در محصول، ایجاد روایت در سازمان و خدمت به مشتری را در نظر بگیریم.
خبر از رکنا