پروژه خط سریع السیر تهران-قم-اصفهان که در سال های اخیر مطرح شد اما به نتیجه نرسید و ساخت ترمینال 410 هزار متری فرودگاه امام خمینی (ره) از جمله فعالیت هایی است که با دیپلماسی دولت از سر گرفته شد. با چین
به گزارش ای بی اس نیوز، موضوع احداث پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران-مشهد در دولت دهم مطرح شد و دسترسی به سرعت ریلی 350 کیلومتر در ساعت نیز در این پروژه مطرح شد. در آن زمان اعلام شد که تقریباً 60 درصد زیرساخت های این پروژه تکمیل شده و مذاکرات با چینی ها برای انجام عملیات روسازی در حال انجام است.
با وجود این طی این سال ها پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران-مشهد تنها در سال گذشته به پایان رسید و این بار توسط رستم قاسمی – وزیر سابق راه و شهرسازی – پیشنهاد شد که این پروژه ادامه یابد و با قول طرف چینی تا پایان دولت سیزدهم تکمیل خواهد شد.
در همین رابطه اخیراً مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – با اشاره به پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: زیرساخت های پروژه قم-اصفهان کمی تکمیل شده است. ما به طور کامل برنامه را دنبال می کنیم. اقدامات لازم برای تمدید فایناس انجام شده است، پیمانکار این پروژه یک شرکت چینی است، پروژه قطار سریع السیر تهران به مشهد نیز با شرکت دیگری امضا می شود.
بیشتر بدانید
نقش چینی ها در راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان-تهران-مشهد
ساخت پایانه جدید مبادلات نفتی با چین
این نیز پس از آن است که سعید چلباری – مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) با سرمایه گذاری چینی ها توضیح داد: فاز دوم فرودگاه در واقع ساخت فرودگاه جدید است. بر اساس مطالعات انجام شده، قرار بود یک پایانه 410 هزار متری با تمامی زیرساخت ها اعم از امکانات و زیرساخت ها، آشیانه، انبار و بار ساخته شود. مطالعات ما به پایان رسید و چندین شرکت آماده سرمایه گذاری بودند و بهترین شرکت را که یک شرکت چینی بود انتخاب کردیم.
وی درباره نحوه تامین مالی گفت: تامین مالی این پروژه از طریق غرامت نفتی انجام می شود که برآورد اولیه ما 2.5 میلیارد یورو است که می تواند بیشتر باشد. امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه قرارداد را اجرایی کنیم و از مهرماه عملیات اجرایی را آغاز کنیم.
به گزارش ای بی اس نیوز، تلاش دیپلماسی دولت سیزدهم برای ایجاد همکاری با کشورهای دوست؛ این دیپلماسی تاکنون نسبت به کشوری مانند عراق که اجرای راهآهن شلمچه – بصره را پس از سالها تأخیر آغاز کرد و یا در مقابل هند که پس از رفع مشکلات در چابهار از سر گرفت، موفق بوده است و باید انجام شود. دیدید فعالیت هایی که در سال های اخیر از چین شروع شده اما به جایی نرسیده است، این بار به کجا خواهد رسید؟
انتهای پیام