اخبار اقتصادی روز

فروش ناخالص بر اساس اعداد

قیمت هر تن محصول وارداتی بیش از 3 برابر کالای صادراتی است

در این راستا سیاست حمایت از صنعت ماشین آلات کشور در سال های اخیر با استفاده از ابزار تعرفه تغییر یافته است که می تواند در ایجاد فضای مساعد برای ورود به این صنعت موثر باشد. بر اساس بند «ز» ماده (119) قانون امور گمرکی کشور، واردات ماشین آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، با مجوز واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی از پرداخت حقوق ورودی معاف شدند. این در حالی است که این مصوبه ماده (3) قانون جهش تولید دانش بنیان در خردادماه امسال حذف و ماشین آلات و تجهیزات وارداتی تولیدی، صنعتی، معدنی و خدمات کشاورزی مشمول حقوق ورودی شد.

تمرکز بیش از 90 درصد از تولیدات صنعتی کشور در بازار داخلی

محصولات فراوری نشده بیش از 60 درصد سبد صادراتی کشور است

به گزارش ای بی اس نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس به ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخش‌های مختلف با هدف آسیب‌شناسی و ارائه رویکردهای کلان برای تدوین برنامه هفتم توسعه پرداخت.

در این گزارش اطلاعاتی از میانگین ارزش اقلام عمده صادراتی و وارداتی کشور طی سال های 1395 تا 1397 نیز ارائه شده است. بر این اساس به طور میانگین بیش از 40 درصد از سهم ارزش واردات کشور به واردات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل اختصاص دارد اما بیش از 60 درصد سبد صادراتی کشور از نظر ارزشی را محصولات کشاورزی فرآوری نشده، مواد شیمیایی و معدنی تشکیل می دهد. به عبارت دیگر علیرغم حجم بالای واردات ماشین آلات به کشور، سهم بالایی از محصولات خام و نیمه خام مبدأ محور در ترکیب صادرات کشور را به همراه دارد و نه محصولات رقابتی مبدأ گرا.

ارزیابی عملکرد برنامه پنج ساله ششم توسعه بخش صنعت نشان می دهد که در سال 1400 قیمت هر تن محصولات وارداتی 3.2 برابر محصولات صادراتی بوده است. همچنین بر اساس گزارش عملکرد رقابت پذیری صنعتی منتشر شده توسط یونیدو در سال 2019، بیش از 54 درصد از محصولات صادراتی کشور مبتنی بر منابع بوده و تنها 0.5 درصد از محصولات صادراتی کشور از فناوری پیشرفته بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این آمار خاطرنشان کرد: از آنجایی که عمده واردات کشور توسط کالاهای در حال فرآیند و نیاز صنایع به ادامه تولید و عرضه تامین می‌شود، سیاست‌گذاری برای این موضوع بسیار حائز اهمیت است و حتی ممکن است در آینده صنعت را هدایت کند. سرمایه گذاری، و با توجه به نیاز به تمرکز بر تولید رقابتی، بررسی ترکیب صادرات و واردات کشور نیز ممکن است مفید باشد.

انتهای پیام

به عنوان مثال در سال 1400 ارزش هر تن محصولات صادراتی کشور تقریباً 381 دلار و ارزش هر تن محصولات وارداتی 1227 دلار بوده است که به این معنی است که قیمت هر تن محصول وارداتی 3.2 برابر قیمت صادراتی است. محصولات بر اساس گزارش عملکرد رقابت صنعتی منتشر شده توسط یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) در سال 2019، بیش از 54 درصد محصولات صادراتی کشور منبع محور، 13 درصد با فناوری پایین، 32.5 درصد با فناوری متوسط ​​و تنها 0.5 درصد محصولات صادراتی کشور هستند. صادرات کشور با تکنولوژی بالا بوده است. یکی از دلایل این مشکل تمرکز شرکت های تولیدی در صنعت ساختمان کشور بر بازار داخلی است.

لازم به ذکر است جمع بندی کلی از ارزیابی عملکرد شاخص های کمی و مواد قانونی مربوط به بخش صنعت در برنامه ششم توسعه حاکی از عدم موفقیت بخش صنعت در ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال مطابق با اهداف برنامه است. برنامه ششم مشمول ماده (3) این قانون. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که از جمله عواملی که در نرسیدن به این اهداف مؤثر بوده است، علاوه بر شوک‌های خارجی مانند شرایط بین‌المللی، نوسانات قیمت نفت و پیدایش اپیدمی کرونا، عوامل دیگری مانند نقص‌های قانونی، تأخیر و تأخیر وجود دارد. در تدوین آیین نامه ها و برنامه ها (از جمله طرح بازسازی و نوسازی صنایع)، عدم تخصیص اعتبار کافی، عدم ضمانت اجرا، تعیین اهداف غیرواقعی و هدفمند در اجرای برنامه ششم این عوامل باعث شد. اجرای احکامی مانند بازسازی و نوسازی صنایع، تامین منابع برای تکمیل زیرساخت های شهرها و صنایع، توسعه و ایجاد خوشه ها و نواحی صنعتی روستایی، تعمیق ساخت داخل و افزایش سهم محصولات صنعتی. فناوری متوسط ​​به بالا در کل محصولات صنعتی کشور و تولید رقابتی خودرو با تاکید بر کیفیت، علیرغم گام های مثبت انجام شده، ناکارآمد تلقی می شود.

بررسی این نسبت در بخش بازرگانی حاکی از آن است که طی سال های 1396 تا 1400 بیش از 80 درصد کالاهای وارداتی از کشور مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و کالاهای سرمایه ای بوده است.

نتایج کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد که رویکردهای سطح کلان سیاست‌های صنعتی، فناوری، تجاری، مالی و پولی برنامه ششم توسعه در بخش صنعت مبتنی بر تعیین اولویت‌های صنعتی در چارچوب استراتژی توسعه صنعتی است. استفاده از دانش و نوآوری کشورهای غنی از فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان. با استفاده از ظرفیت های ملی، توسعه بازارهای صادراتی و جذب شرکت های معتبر جهانی و منطقه ای در زنجیره تولید ملی با تقویت دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای دستیابی به جهان. سازمان بازرگانی با تخصیص سهم حداقل 40 درصدی تسهیلات بانکی و با در نظر گرفتن افزایش سرمایه وجوه مربوطه، مالیات بر ارزش افزوده تامین منابع برای تکمیل زیرساخت های شهرهای صنعتی بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، تمرکز بیش از 90 درصد تولیدات صنعتی کشور در بازار داخلی حاکی از ضعف رقابت پذیری کالاهای صنعتی کشور است که باید با استفاده از ظرفیت های قانونی و اصلاح سیاست ها برای تعمیق ساخت و تولید تقویت شود. محصولات رقابتی

بیش از 80 درصد واردات مربوط به تولید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *