[ad_1]
یک استاد دانشگاه گفت: اگر بنیادها و نهادهای انقلابی نبود، جمهوری اسلامی هفت کفن پوشیده بود و اینها نبوغ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بودند.
به گزارش ای بی اس نیوز، در همایش بزرگداشت شهید آیت الله دکتر مرتضی مطهری به همت دانشگاه انقلاب اسلامی، چالش های انقلاب اسلامی توسط حسن رحیم پورازغدی به تفصیل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
وی مطالب این همایش را به ارزیابی وضعیت موجود اختصاص داد و در پایان این نشست به رئیس و دیگر مسئولان دانشگاه انقلاب اسلامی توصیه کرد: چهار دهه شعار «ما می توانیم» را سر دادیم و این وضعیت امروز کشور است که مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر خود با اقشار مختلف بیان کردند. اکنون وقت آن است که شعار «می دانیم» و «می خواهیم» را مقدم بر این شعار قرار دهیم تا از کلی گویی خارج شویم و برنامه و نقشه راه عملی برای حل چالش ها و مشکلات کشور ارائه کنیم.
رحیم پورازغدی با تمایز بین نیروهای ستاد کل و نیروهای کار، گفت: وقتی کشور گرفتار مشکلات و چالش ها می شود، مشخص می شود که چه کسانی کار می کنند و چه کسانی می گویند کار می کنند. هدایت امور باید در دست افرادی باشد که در دل مشکلات همیشه متعهد به مبارزه باشند. خداوند مؤمنان، مجاهدان و رزمندگان مؤمن را هم سطح و هم مقام نمی داند. روح چمران تمدن ساز است. با اینکه بهترین رفاه و بهترین زندگی را در آمریکا داشت، دنیا را رها کرد و به سختی رفت و زندگی و اندیشه خود را وقف انقلاب اسلامی کرد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه «مردم در شرایط سخت آزمایش می شوند»، اظهار داشت: دین در جستجوی رفاه و انقلابی در میانه میدان تفاوت دارد.
وی خاطرنشان کرد: بین دو قطب نظام و انقلاب باید راه میانه ای را در پیش گرفت که یک نظام انقلابی است و دانشگاه انقلاب اسلامی باید همان طور که راهنما پیشنهاد کرده است به سراغ دانش مفید برود.
رحیم پورازغدی در ادامه با بیان اینکه علم ما با مشکلات و شرایط کشور تطبیق ندارد، گفت: هنوز با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی هیچکس نتوانسته به این چهار سوال پاسخ دهد که چند دانش آموز، در چه مقطعی؟ در کدام رشته ها و با کدام بازار کار جذب آموزش عالی ما می شوند؟ می دانید پاسخ یکی از وزارتخانه های علوم به این سوالات چه بود. پاسخ ایشان این بود که این چیزها به ما مربوط نیست، مربوط به سازمان برنامه و بودجه است.
وی ادامه داد: اگرچه دانشگاه های ایران در سطح جهانی علم تولید می کنند، اما حقیقت این است که سطح ترجمه علمی از سطح تولید علمی بیشتر است. تا زمانی که ترجمه علم بیش از تولید علم باشد یا واردات بیش از صادرات در علم اقتصاد باشد، نمی توانیم ملتی تمدن ساز باشیم. به گفته مدیریت سال هاست که درجه بیکاری را به فوق لیسانس و دکتری بیکاری تبدیل کرده ایم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شیفتگی و ارعاب داخلی علیه تمدن غرب در 100 سال گذشته از خانواده های مذهبی و نام فرزندان و شباهت آنها به نام های غربی آغاز می شود. مشکل ما این است که همه چیزهای خوب را می خواهیم اما برنامه ای برای به دست آوردن آنها نداریم. ما در مصوبات نهادهای مسئول بهترین قوانین را داشته ایم اما معلوم نیست نتیجه این قوانین چیست. مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر خود از مسئولان ذیربط پرسیدند که چه بر سر طرح تحول آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و الگوی پیشرفت اسلامی ایران آمده است؟ اگر به این سوالات پاسخ ندهیم، تمدن شوخی بیش نیست.
رحیم پورازغدی ادامه داد: در تاریخ انقلاب اسلامی این همه تحصیلکرده و باسواد نداشتیم اما افراد مفید کم بودند. در تاییدیه های کشوری همه خوبی های دنیا را ذکر کردیم اما برنامه و هدفی برای رسیدن به آنها نداشتیم و فقط یک سری اهداف کلی را بیان کردیم. اکنون زمان روشن شدن برنامه ها و جزئیات است. از مرحله «ما می توانیم» باید با نقشه راه به «می خواهیم» برسیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از رموز تسلط غرب بر جهان، مدیریت علم است. وقتی غرب از سراسر جهان دانشمندان و نابغه ها را دعوت کرد، می دانستند چه می خواهند و برای رسیدن به اهداف خود برنامه و پروژه داشتند و به این ترتیب در عرض چند سال به ابرقدرت در عرصه های مختلف تبدیل شدند. برای تمدن سازی نیازمند مهندس و نقشه راه هستیم و دانشگاه انقلاب اسلامی باید نردبان رسیدن به اهداف کلان را ایفا کند. در دانشگاه شما باید نسبت بین هدف و وسیله مشخص شود تا دانشگاه شما چند سال دیگر به سرنوشت نظام آموزش عالی فعلی دچار نشود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همه دانشگاه ها از جمله شما باید از نوشتن مقاله برای مقاله خودداری کنند. سوال من این است که آیا هدف از نگارش مقاله چاپ در جزوات و روزنامه ها بوده است؟ ایدئولوژی ها و فناوری های فاسد از آزمایشگاه ها و دانشگاه های فاسد پدید آمده اند. امام خمینی(ره) نیز فرمودند همه فسادها و همه خوبی ها از مدارس و دانشگاه های بد بیرون می آید. دین و دنیای مردم در گرو اصلاح این دو مرکز تربیت انسان است. شهید مطهری این فرد آینده نگر نیز نسبت به شروع کار خیر و ناتمام ماندن آنها به شدت هشدار داد. درست است که انقلاب ما باعث تغییر رژیم سیاسی شد، اما رژیم خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای، هنری و سینمایی، آموزشی و بین المللی تغییر نکرده است.
رحیم پورازغدی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش در دانشگاه ها به درستی هدایت و مدیریت شود، همه چیز در کشور خوب می شود. نمونه با تجربه این دیدگاه در جنگ تحمیلی بود. دستاوردها و خلاقیت های رزمندگان در دفاع مقدس کم نظیر و کم نظیر بود. اکنون ما شاهد پیشرفت در دانش هسته ای، هسته ای، فناوری نانو و سایر دانش ها هستیم. اما دانشگاه و نظام آموزشی و اقتصاد کشور همچنان عقب مانده است. ما امکانات، منابع و نیروی انسانی زیادی داریم، اما ستادی نداریم که آنها را به درستی به هم متصل کند و از طریق نقشه راه و مقیاس به اهداف برسد.
وی بیان کرد: در حوزه نظامی و حوزه های خاص مانند هسته ای و سلول های بنیادی پیش قدم شده اند و با تعیین راهبرد و نقشه راه درست کشور را در این زمینه ها پیش برده اند.
این استاد دانشگاه گفت: یکی از دلایلی که انقلاب های مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و نهضت تنباکو مردند، نزدیک بینی رهبران آن هاست. این انقلاب ها به کارهای بزرگی که انجام داده اند، پی نبرده اند و به همین دلیل عقب نشینی کرده اند.
در ابتدای این همایش، حسین قادیانی، رئیس دانشگاه انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: تلاش می کنیم با ادبیات جدید در آموزش عالی نقش آفرینی کنیم. بیانات اخیر رهبری در مورد تمدن نوین اسلامی و اعلام مرحله دوم انقلاب معیار ما برای حرکت در مسیر تمدن سازی و تحقق آرمان مهدوی است. کادر علمی در تراز انقلاب اسلامی تربیت و تامین خواهیم کرد.
وی ادامه داد: امیدوارم گفتمان جدیدی از الگوی بومی برای اصلاح نظام آموزش عالی شکل بگیرد و کاستی ها و مشکلات قطعا با مشارکت اساتید دانشگاه برطرف شود. امیدوارم بتوانم دانشگاه برتر کشور در زمینه آموزشی و علمی باشم.
در پایان این همایش از پنج تن از اساتید نمونه دانشگاه انقلاب اسلامی و حسن رحیم پورازغدی با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.
انتهای پیام
[ad_2]