پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در سال 1352 میزان جریمه های دریافتی از رانندگان پایتخت را در سال 1351 اعلام کرد. روزنامه خبر 24 شهریور 1352 در اطلاعیه ای اعلام کرد رانندگان شهر تهران در سال 1350 مبلغ 170 میلیون ریال بابت تخلفات رانندگی پرداخت کرده اند که این میزان در سال 1352 دو برابر شده است. به 250 میلیون ریال برسد.
خبر را بخوانید و به عکس یک زن پلیس راهنمایی و رانندگی در چهارراه مخبرالدوله تهران در همان سال نگاه کنید.
تاریخچه پلیس راهنمایی و رانندگی
در تهران قدیم مردم برای رفت و آمد از گاری، کالسکه، واگن اسبی، قاطر و الاغ استفاده می کردند. کالسکه ها قطعات چرخ دار بودند که توسط دو اسب روی ریل حرکت می کردند. این واگن ها می توانستند 50 نفر را حمل کنند. تمام خطوط کالسکه به بازار ختم می شد.
موقعیت ایستگاه ها و خطوط به شرح زیر بود:
ابتدا «خط بازار» تا انتهای خیابان لاله زار ادامه داشت.
دوم اینکه «خط شاه عبدالعظیم» از ناصریه (خیابان ناصرخسرو کنونی)، چراغ برق (خیابان امیرکبیر) و خیابان ری می گذشت و پس از عبور از هفت چهارراه به ایستگاه ماشین آلات راه آهن ختم می شد.دود.
سوم – «خط باغ شاه» از بازار شروع می شد و پس از عبور از شش راه به دروازه باغ شاه ختم می شد.
چهارم، «خط دروازه قزوین» از میدان توپخانه شروع و از چهارراه حسن آباد می گذشت و در نهایت به دروازه قزوین می رسید.
دولت برای اولین بار در سال 1308 کالسکه های اسبی را در خیابان ها جمع آوری کرد (البته کالسکه های اسبی تا سال 1320 وسیله ایاب و ذهاب در تهران محسوب می شد). در همان سال دولت خدمات حمل و نقل عمومی را در تهران در نظر گرفت. که باعث ورود انواع تجهیزات ترافیکی به کشور شد. در سال 1362 همراه با حمل و نقل با ماشین دود، حمل بخار نیز در تهران راه اندازی شد. واگن بخار متعلق به مظفرالدین شاه قاجار و توسط یک فرانسوی هدایت می شد. این ماشین خیلی پر سر و صدا بود و سقفش چادر برزنتی بود. با وجود افزایش تعداد وسایل نقلیه، تاکنون هیچ مقرراتی برای رعایت قوانین راهداری و تنظیم ترافیک وضع نشده بود. تا اینکه یک سوئدی به همراه چند تن از هموطنانش به ایران دعوت شد. این شخص سازمانی به نام نظمیه (شهر) در ایران ایجاد کرد و شعبه ای به نام «ابور و مارور» در آنجا تأسیس شد.
در پی این رویداد تعدادی اتوبوس از کشورهای دیگر خریداری شد. در سال 1300 حدود 600 خودرو و موتورسیکلت در تهران وجود داشت که همچنان در تهران وسیله نقلیه محسوب می شد.
طی چند سال آینده، رشد خودرو به سرعت افزایش یافت. در سال 1333 تعداد وسایل نقلیه کشور 80100 دستگاه گزارش شده است.
“ژاندارمری راه” در سال 1347 در تهران ایجاد شد. طبق قانون سال 1353، امور ترافیکی شهر تهران به شهرداری محول شد.
در 21 فروردین 1370 طرح ادغام نیروی انتظامی توسط سازمان راهنمایی و رانندگی اجرا شد، پلیس راهنمایی و رانندگی و ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران ادغام و معاونت راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل ایجاد شد.
https://www.rokna.net/fa/tiny/news-927152>منبع:
خبرگزاری رکنا توسط سردبیران رکنا