07:30 – 07 نوامبر 1403
الکترونیکی شدن عوارض بزرگراه ها یکی از سیاست های کلان کاهش تردد در چند کیلومتری برخی از بزرگراه های پرتردد بود که توسط وزارت راه و شهرسازی و شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ایجاد شد، اما از سال گذشته با ابلاغ بخشنامه اجرای آن را کند کرده و باعث شده است تا سرمایه گذاران در اجرای این طرح اندکی تاخیر داشته باشند.
کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودرو، سهولت در پرداخت عوارض و کاهش خرابی رویه آسفالت در هنگام بسته بودن گیت های عوارضی از جمله مزایای اخذ الکترونیکی عوارض در بزرگراه های کشور است.
فرهنگ سازی و تسهیل پرداخت الکترونیکی عوارض ضروری است
در همین زمینه مسعود زاده یکی از کاربران جاده ای کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های ای بی اس نیوز ، در خصوص پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراه ها گفت: طی دو سال گذشته در برخی محورها از جمله تهران – قم عوارض به صورت الکترونیکی پرداخت می شود. افت شدیدی در ترافیک داشتیم، به طوری که قبلاً حدود نیم ساعت در ترافیک می ماندیم، اما در دو سه سال اخیر با اجرای این طرح شاهد بودیم. تسهیل بار ترافیکی که یکی از مزیت های اصلی این طرح است.
وی ادامه داد: باید دستورالعملهای بیشتری برای پرداخت عوارض از طریق اپلیکیشنهای پرداخت عوارض وجود داشته باشد تا رانندگان و کاربران در پرداخت آن دچار مشکل نشوند که در آینده جریمه شوند.
ما از بیمه شخص ثالث در پرداخت هزینه الکترونیکی رایگان خود پیروی می کنیم
در همین زمینه الخادمی مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: روند اخذ عوارض الکترونیکی آزاد راه ها به خوبی پیش می رود اما به شرط همکاری مسئولان. در اجرای آن
وی ادامه داد: پیش از این بر اساس قانون و در لایحه قانون بودجه شماره 1402، فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های بیمه در راستای حمایت از الکترونیکی شدن بزرگراه های کشور نسبت به تسویه بدهی های ناشی از آن اقدام کردند. هزینه های بزرگراه از متقاضیان موظف به تغییر پلاک و خدمات بیمه به طرف سوم. این قانون در لایحه شماره 1401 نیز گنجانده شده بود اما در سال جاری این قانون لغو شد و باعث کندی اجرای این طرح شد.
وی تصریح کرد: در صورت تامین نشدن منابع و اعتبارات لازم برای اجرای این طرح، امیدی به اجرای دو الکترونیک عوارض آزاد راهداری به خوبی وجود ندارد، زیرا اکثر پروژه های راهداری آزاد توسط بخش خصوصی اجرا می شود و در صورت اجرای طرح اجرا نمی شود، امیدی برای ورود سرمایه گذاران به پروژه های راهسازی و راه سازی رایگان نیست.
رانندگان ملزم به پرداخت کل هزینه نیستند
جعفر قدری نماینده همچنین در خصوص پرداخت عوارض بزرگراه به ویژه بزرگراه شیراز – اصفهان گفت: با توجه به دوربین هایی که در چند نقطه از این بزرگراه قرار داده شده است، اگر فردی برای مسافت 5 یا 10 کیلومتری از بزرگراه استفاده کند، وجود ندارد. آسیب نیاز به پرداخت تمام هزینه ها
وی بیان کرد: اگر فردی از دو دوربین عبور کند فاصله دو دوربین محاسبه و بر اساس آن هزینه پرداخت می شود و در صورت استفاده از کل بزرگراه باید هزینه ها را به طور کامل پرداخت کند.
قادری در پاسخ به اینکه بزرگراه شیراز – اصفهان گران ترین بزرگراه ایران است، گفت: مسیر جایگزینی برای این بزرگراه وجود دارد و مردم برای رسیدن به مقصد نیازی به عبور از این بزرگراه ندارند. پرداخت هزینه ها باعث تسریع تکمیل بسیاری از پروژه ها می شود.
25 بزرگراه در کشور الکترونیکی شد
در همین زمینه، محمود میلادینیل، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز پیش از این گفته بود: در حال حاضر در ۲۵ بزرگراه کشور به صورت الکترونیکی عوارض اخذ می شود و در تلاش هستیم چهار بزرگراه باقیمانده را نیز به این سامانه مجهز کنیم.
وی با بیان اینکه وصول عوارض الکترونیکی در وضعیت مناسبی است اما چالش هایی وجود دارد که ممکن است شرکت های سرمایه گذار در ساخت بزرگراه ها را مجبور به عدم اجرای عوارض الکترونیکی کند، گفت: در حال پیگیری اصلاح لایحه بودجه در خصوص حذف الکترونیکی هستیم. هزینه ها.” بیمه شخص ثالث به این دلیل است که اجرای این اقدام به عنوان ابزاری قدرتمند برای پرداخت الکترونیکی عوارض توسط کاربران جاده ای عمل می کند.
وی تصریح کرد: 4 بزرگراه باقی مانده است که تلاش می کنیم تا پایان سال آنها را به این سامانه تجهیز کنیم و از 29 بزرگراه کشور، در 25 بزرگراه به صورت الکترونیکی عوارض اخذ می شود و در تلاش هستیم چهار بزرگراه باقی مانده را نیز به این سامانه تجهیز کنیم. ملازینیل افزود. تبدیل شود
لازم به ذکر است از هفته گذشته شورای دولت به منظور تسریع در روند اجرای پروژه های بزرگراهی در قالب بخشنامه ای درجه بندی عوارض راهداری را تصویب کرد تا در صورت عدم پرداخت عوارض بزرگراهی رانندگان در مدت 15 ماه. روزها جریمه می شوند و در صورت عدم پرداخت در صورت جریمه بعد از یک ماه 3.5 درصد به صورت تدریجی به مبلغ کارمزد اضافه می شود.
بازوند، رئیس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دیروز یکی از مهمترین وظایف و رویه های تکمیل پروژه های زیربنایی را تسهیل و رفع بوروکراسی ها و چالش ها از سر راه سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی دانست.
بر اساس این گزارش، اجرای این امر را میتوان ابزاری مهم برای تکمیل پروژههای زیربنایی و بزرگراهی اعلام کرد، زیرا در صورت عدم پمپاژ منابع مالی لازم به پروژهها، نمیتوان انتظار تکمیل آنها را داشت و هزینهها نیز در نظر گرفته میشود. حساب کاربری بخشی از منابع مالی است که بسیاری از سرمایه گذاران انتظار دارند از این طریق سرمایه خود را برگردانند.