13:31 – 31 اوت 1403
راه آهن شلمچه – بصره یکی از پروژه های مهم ریلی کشور محسوب می شود که چندین سال پیش به دلیل موانع و مشکلات سیاسی و اقتصادی رها شد.
خط ریلی شلمچه – بصره به دلیل اهمیت فراوانی که در بین سایر خطوط ریلی کشور دارد، از نظر کالا و مسافر از اهمیت بالایی برخوردار است و از اولویت برخوردار است. زیرا این مسیر برای تکمیل نیاز به هزینه کمتر و عملیات ساختمانی دارد. در حال حاضر خط ریلی شلمچه – بصره تنها به حدود 32 کیلومتر احداث و ریل گذاری نیاز دارد و حدود 16 کیلومتر از این فاصله نیز نیاز به مین زدایی دارد.
در راستای پاکسازی مین ها و تکمیل این مسیر ریلی، در دی ماه 1400 قرارداد جدیدی بین ایران و عراق منعقد شد که در همین راستا در چند ماه گذشته اصرار شرکت راه آهن بر پاکسازی و حذف این مین ها تبدیل شده است. جدی تر است و حتی مدیر عامل شرکت راه آهن الحدیدیه میعاد صالحی گفت: در بازدید از راه آهن شلمچه – بصره در عمق سه کیلومتری مرز عراق در منطقه شلمچه از روند پاکسازی مین بازدید کردیم. در مقایسه با سه هفته گذشته، انبار جدیدی از مواد منفجره در میان مین ها، نارنجک های دستی و گلوله های خمپاره کشف شد که مهمترین آنها یک بمب 500 پوندی بود.
صالحی گفت: در قسمت دوم به همراه یونس خالد مدیرعامل شرکت راه آهن عراق از روند ساخت پل بر روی اروندرود (شط العرب) بازدید کردیم. کار فونداسیون پل از سه هفته پیش آغاز شده و تاکنون برای 9 ستون کنده و بتن ریزی شده است و پیمانکار در حال حفاری ستون دهم است.
وی ادامه داد: برای تسریع در تکمیل پروژه، بخش های مختلف پروژه به ویژه مین زدایی و پل سازی به صورت همزمان و موازی در حال اجراست و پروژه ای که بیش از 40 سال منتظر آن بودیم، بوده است. اجرا شد. از هم اکنون شروع شده و اکنون نیز با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.
بر اساس این گزارش خط ریلی تهران – کربلا سال گذشته راه اندازی شد و این خط ریلی هفته ای یک بار زائران را از تهران به کربلا منتقل می کند اما به دلیل کامل نبودن خط ریلی شلمچه – بصره مسافران مجبور به سوار شدن به این خط می شوند. در جاده شلمچه به بصره با اتوبوس. اگر این جاده چند کیلومتری از مین پاکسازی و تکمیل شود، شاهد انتقال زائران به کربلا خواهیم بود و امیدواریم دولت چهاردهم با جدیت بیشتری به تکمیل این جاده ادامه دهد.
خبرنگار: کبری عزیزم