این در گفتگو با آنا توضیح داده شد؛

واردات خودروهای برقی همچنان در کوچه پس کوچه است و علیرغم به روز رسانی سامانه یکپارچه خودرو برای تعیین خودروی برقی برای ثبت نامکنندگان، هیچ تکلیفی برای متقاضیان جدید وجود ندارد و نایب رئیس کمیته صنعت اعلام کرد اتاق بازرگانی، با واردات خودروهای برقی مخالف است دولت هایی هستند که مخالفت خود را به وضوح اعلام نمی کنند.
عباس جبالبرزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: مشکلات پیش روی واردات خودرو از جمله خودروهای برقی همچنان پابرجاست. طبق قانون، واردات خودرو با شرایط خاصی امکان پذیر است، اما واردات خودرو در دسترس مردم نیست و پاسخگوی نیاز مردم نیست.
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی گفت: سامانه یکپارچه خودرو باید برای متقاضیان ثبت نام قبلی و کسانی که قصد خرید این خودروها را دارند باز باشد.
جبالبرزی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش ها علیرغم اعلام قبلی مبنی بر آغاز واردات خودروهای برقی از 16 اردیبهشت، سیستم یکپارچه عرضه خودرو دچار اختلال شده است و یکی از دلایل آن عدم تمایل خودروسازان به واردات خودرو است. از جمله خودروهای برقی
واردات خودروهای برقی مخالفانی در داخل دولت دارد که آن را به صراحت بیان نمی کنند
وی گفت: ممکن است واردات خودرو در داخل دولت نیز مخالفانی داشته باشد اما با توجه به اینکه واردات در قانون مجلس پیش بینی شده است این مخالفت را به صراحت بیان نمی کنند بلکه در مسیر آن سنگ اندازی می کنند.
سیستم یکپارچه باید برای برنامه های جدید باز باشد
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: سامانه یکپارچه باید برای ثبت درخواست های جدید باز شود و مردم بتوانند به خودروهای وارداتی دسترسی داشته باشند. برای برخی افراد و برخی دیگر نباید محدودیت اجاره وجود داشته باشد.
تصدیق وزیر صمت از امکان صادرات خودروهای ایرانی به اروپا
وی گفت: برای تحقق عدالت باید واردات و صادرات انجام شود چرا که به گفته وزیر امنیت خودروهای ایرانی ظرفیت صادرات به اروپا را دارند.
باید به خودروسازان کشور اجازه دهیم بازار صادرات را کشف کنند
جبالبرزی تاکید کرد: باید اجازه دهیم خودروسازان کشور بازار صادراتی را کشف کنند و از طرفی واردکنندگان نیز این فرصت را داشته باشند که خودروهای مورد نیاز مردم را وارد کنند که به آن رقابت سالم می گویند.
وی در خصوص انحصار تولید شارژر خودروی برقی که به فلان شرکت اعطا شده است، گفت: خودرو یا هر محصول صنعتی دیگری باید از انحصار خارج شود و به هرکسی اجازه تولید و صادرات داده شود. البته درست است که استفاده از انرژی داخلی باید در اولویت باشد اما در صورت ممنوعیت واردات ممکن است نیاز بازار و جمعیت تامین نشود. اگر انحصار خودروسازی و صنایع وابسته از بین برود و فضای کسب و کار برای تولیدکنندگان مساعد شود و تسهیلات پرداخت شود، طبیعی است که صنایع داخلی نیز توسعه پیدا کند.
ورود بنگاه های دانش بنیان به عرصه تولید صنعتی مستلزم وجود فضای رقابتی و خروج از انحصار است.
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی برندهای مختلف داخلی و خارجی با هم رقابت می کنند، به تدریج مزیت های خود را در تولید نشان می دهند و طبیعی است که بازار به سمت تولیدکنندگانی سوق پیدا کند که کیفیت بهتر و رقابتی تر ارائه دهند. محصولات قیمت ها و در این شرایط مردم نیز توجه بیشتری به آن خواهند داشت. این بستری برای حضور دانش بنیان های ملی است و باید گفت ورود آنها به عرصه تولید و صنعت مستلزم حضور صنایع در فضای رقابتی است تا انگیزه ای برای بهبود و بهبود روش های تولید وجود داشته باشد.
حمایت از تولید ملی به معنای محدود کردن بازار نیست
وی گفت: حمایت از تولید داخل به معنای محدود کردن بازار نیست. تأیید می شود که بستر باید به گونه ای فراهم شود که از تولید با کیفیت بالا پشتیبانی کند، از جمله این حمایت ها می توان به کمک های پژوهشی و تسهیلات مناسب برای پایگاه های دانش اشاره کرد و در برخی موارد می توان از طریق سیستم قیمت گذاری نیز به آنها کمک کرد.