اخبار اقتصادی روز

علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافربری چیست؟

وی گفت: سال گذشته تعداد مسافران 103 میلیون نفر بود که امسال به 84 میلیون نفر رسید و پیش بینی می کنیم این تعداد 10 درصد بیشتر از سال قبل باشد.

وی با تاکید بر اینکه 381 هزار ناوگان باری با میانگین سنی 19 سال داریم که نیاز به نوسازی دارند، خاطرنشان کرد: سال گذشته تفاهم نامه ای با وزارتخانه های حراست، نفت، راه و شهرسازی برای نوسازی 167 هزار ناوگان جاده ای امضا کردیم. وسایل نقلیه و اجرای آن را دنبال می کنیم. . در صورت تحقق این هدف، ناوگان جاده ای در بخش بار و مسافر در مدت پنج سال نوسازی می شود.

امانی با اشاره به آمار ترانزیت بین المللی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 6.4 میلیون تن بار ترانزیت کشور داشته ایم. سال گذشته این رقم 9.2 میلیون تن بود و پیش بینی می کنیم تا پایان سال این رقم به 10 تا 1.5 میلیون تن برسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافربری گفت: ابتدا بابت این تاخیرها عذرخواهی می کنم. برخی از تاخیرها با مشکلات ناوگان یا اینترنت توجیه می شوند. یک سری تاخیرها به دلایل غیر موجه مانند سوار شدن مسافران در مسیر بوده است و با رانندگان متخلف و شرکت های حمل و نقل مواجه هستیم. اگر مسافران در این زمینه شکایتی دارند با سامانه 141 سازمان راهداری تماس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد حمل‌ونقل جاده‌ای کشور توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب دولت می‌رسد، 10 هزار دستگاه اتوبوس از خارج از کشور وارد می‌شود و قرار است 1000 دستگاه نیز وارد شود. دستگاه اتوبوس باید از ظرفیت تولید ملی تغذیه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با 15 کشور همسایه و 26 پایانه مرزی داریم و باید ظرفیت ترانزیت بار کشور افزایش یابد. ظرفیت ترانزیت بار در گذر شمال به جنوب 20 میلیون تن است که با اقداماتی که انجام می دهیم باید بتوانیم در سال 1402 به آن برسیم.

کار روی 600 سوئیچ حادثه خیز تا پایان سال به پایان می رسد

امانی با بیان اینکه ناوگان جاده ای عموما فرسوده و میانگین سنی بالای 25 سال دارد، گفت: به دلیل کمبود اعتبار خریدهای ما کمتر بوده و سعی شده بیشتر نوسازی شود. 9 هزار و 600 خودرو از ناوگان جاده ای و 12 هزار نفر در این سازمان شاغل هستند و در هر 25 کیلومتر یک دستگاه نمک پاش داریم. اخیراً اقدام بزرگی در هیات دولت تصویب شد که 2600 دستگاه از خارج از کشور خریداری شود و 1400 دستگاه از تولید داخل تامین می شود که در این صورت می توانیم 40 درصد ماشین آلات راهداری را ارتقا دهیم.

به گزارش ای بی اس نیوز، داریوش امانی با حضور در یکی از برنامه های تلویزیونی در جریان وضعیت کنونی راه های کشور به دلیل بارندگی های اخیر اظهار کرد: در بارندگی های اخیر برخی از راه های اصلی کشور به دلیل کولاک و برف یکی دو ساعت بسته شد اما اکنون تمام راه های اصلی به جز جاده قدیم پل دختر به خرم آباد باز است و مشکلی نداریم.

پارک جاده به طور کلی فرسوده است

معاون وزیر راه و شهرسازی بزرگترین مشکل این وزارتخانه را کمبود اعتبارات دانست و گفت: به طور کلی برای نگهداری هر کیلومتر راه سالانه چهار تا شش درصد قیمت روز آن هزینه می شود. اعتباری که باید در سال داشته باشیم 160 هزار میلیارد تومان است اما این بودجه محقق نمی شود. بنابراین تلاش ما بر این است که با وجود کمبودها این جاده ها را که سرمایه های ملی هستند حفظ کنیم.

علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافربری چیست؟

وی با بیان اینکه اولویت اول ما راه های شریانی و اصلی و اولویت بعدی راه های روستایی است، افزود: در حال حاضر اکثر راه های روستایی در صورت صعب العبور باز است و با بازسازی و ارتقای پارک راه، زمان بسته شدن راه های صعب العبور به پایان رسیده است. به حداکثر 15 روز رسیده است.

رئیس سازمان حمل و نقل جاده ای و راهداری کشور با بیان اینکه 231 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور داریم، افزود: از این میزان 34 هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی و مابقی راه فرعی و روستایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 26 هزار و 300 دستگاه خودرو ناوگان باری ثبت و سفارش داده شده، 10 هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده و 4 هزار دستگاه نیز وارد چرخه حمل و نقل شده است. به همین دلیل در مجلس تصویب شد. کاهش 5 درصدی قیمت هر کامیون وارداتی که در صورت اجرایی شدن حداقل تا دو ماه آینده 26 هزار ناوگان وارد چرخه حمل و نقل کشور می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نقاط حادثه خیز را بر اساس شاخص ها مشخص کرد و افزود: تاکنون 2500 نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است. 1500 نقطه اولویت یک پلیس بوده است و ما. تا سال گذشته 500 امتیاز می‌گرفتیم و امسال روی 600 امتیاز کار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورها بخش خصوصی مدیریت و نگهداری راه ها را بر عهده دارد، گفت: البته دولت نیز باید در حوزه راه حضور داشته باشد. به دلیل کمبود اعتبار بیشتر کارها در امانت انجام می شود. اما باید با تقویت اعتبارات، نگهداری از شریان ها به بخش خصوصی سپرده شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: میانگین سنی استاندارد اتوبوس بین 10 تا 12 سال است که هم اکنون در ایران 13 سال سن دارد. میانگین سنی مینی بوس بالای 25 سال و راننده هفت سال است، بنابراین باید هر ساله برنامه نوسازی این ناوگان داشته باشیم.

امانی ادامه داد: تعمیر هر نقطه حادثه پنج میلیارد تومان طول کشید که طبق دستور رئیس جمهور مقرر شد برای 1000 نقطه تصادف اولویت دار 5000 میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گیرد. کار روی 600 سوئیچ حادثه خیز را تا پایان سال تکمیل خواهیم کرد. اقدامات اولیه و موقت از جمله کشف، نصب علائم و هشدار به رانندگان در تمامی این نقاط انجام شده است، اما اقدام اساسی قطعا نیاز به شناسایی ویژه دارد.

قیمت تحویل با اتوبوس 12 میلیارد تومان است

انتهای پیام

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافربری توضیح داد: برخی تاخیرها به دلیل مشکلات ناوگان یا اینترنت موجه بوده و یک سری تاخیرها نیز به دلایل غیرموجه بوده است. مانند سوار کردن مسافران در جاده که با رانندگان متخلف و شرکت های حمل و نقل برخورد می شد.

امانی در پاسخ به اینکه چرا کار نوسازی ناوگان کند پیش می رود، گفت: بحث تورم و مسائل اقتصادی مطرح است. قیمت تحویل با اتوبوس 12 میلیارد تومان است، در این شرایط چقدر باید به بخش خصوصی وام داد تا برایشان به صرفه شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *