آلودگی هوای شهرها و افزایش هر ساله آن دلایل متعددی را برای چاره اندیشی کارشناسان و مسئولان مطرح می کند، در حالی که سوزاندن سوخت در نیروگاه ها به عنوان یکی از مقصران آلودگی شناخته می شود، اما این سوال سرپوشی است. در مورد شدت آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده
به گزارش ای بی اس نیوز، عدم تعادل گاز و از سوی دیگر اهمیت پایداری برق که یکی از مهمترین فعالیت های نیروگاه ها محسوب می شود، نیروگاه ها را مجبور به سوزاندن سوخت برای حفظ پایداری شبکه برق کرده است. زیرا در غیر این صورت باعث قطع برق می شود. .
در واقع به دلیل در دسترس نبودن گاز به عنوان سوخت پاک، نیروگاه های حرارتی کشور مجبور به سوزاندن دومین سوخت تحویلی یعنی گازوئیل برای تولید برق شده اند. اما این تولید برق می تواند متناسب با یک سوخت کم آلاینده باشد.
نقش احتراق سوخت در نیروگاه ها به عنوان منابع ثابت در مقابل منابع متحرک مانند خودروها نیز مورد بحث قرار می گیرد. به عبارت دیگر، ارزیابی متغیرهای شاخص آلودگی در داخل شهرها، به ویژه در بسیاری از مناطق و محلهها، این فرضیه را مطرح میکند که چگونه سوزاندن سوخت نیروگاهها میتواند شهرها را در ابعاد مختلف آلوده کند؟ حتی گفته می شود باد این آلودگی را به مراکز شهرها می آورد، اما تجربه نشان می دهد حتی در روزهایی که در شهرها باد نمی وزد، این آلودگی در بالاترین حد خود برآورد می شود.
از سوی دیگر در شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان که نیروگاه دیزلی ندارند، این غلظت آلودگی ادامه دارد. بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که این میزان آلودگی ساطع شده در شهرهای تهران و اصفهان از کجا می آید؟ اگر افزایش آلودگی در شازند و تبریز ناشی از دو نیروگاه سوختی تبریز و شازند باشد، چه منطقی برای دو شهر تهران و اصفهان که سوخت نیروگاهی ندارند وجود دارد؟
بنابراین عامل دیگری در برابر نیروگاه های دیزلی، یعنی نقش منابع متحرک در آلودگی شهرها به ویژه خودروهای سبک و سنگین عنوان می شود. تردد خودروهای فرسوده در شهرها و یکی از تفاوت های شاخص آلایندگی در مناطق مختلف شهرها نیز می تواند تردد تعداد زیادی از خودروهای موجود باشد.
توجه کم به منابع ساکن در مقایسه با حجم زیادی از منابع متحرک، صرفاً اجتناب از یافتن راهی برای دستیابی به اصل موضوع است. راهی که اگر بیشتر به آن توجه کنیم مشکل آلودگی کاهش می یابد.
آن طور که ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهره برداری تولید شرکت نیروی حرارتی به ای بی اس نیوز گفت: در حال حاضر از 140 نیروگاه بزرگ کشور، تنها 14 نیروگاه حرارتی می توانند از سوخت گازوئیل به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند و بقیه نیروگاه ها. گاز هستند. و نیروگاه های سیکل ترکیبی که می توانند از سوخت دیزل استفاده کنند. در تهران فقط نیروگاه بعث بخار است که قسمت مصرفی مازوت آن از سال 1391 پلمب شده است و در هیچ نیروگاهی در تهران برای تامین برق از نفت کوره استفاده نمی شود.
همچنین شایان ذکر است که عمده مصرف سوخت نیروگاه های کشور گاز است و گاز در دنیا به عنوان سوختی پاک و بدون آلاینده شناخته می شود، اما نیروگاه ها در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز مجبور به استفاده از گازوئیل هستند. سوخت به دلیل اولویت مصرف داخلی به آنها سوخت دوم می گویند.
این سوخت دوم نه تنها متعلق به نیروگاه ها بلکه متعلق به تمامی صنایع است، اما به دلیل کمبود سوخت دوم، نیروگاه ها و صنایع مجبور به استفاده از سوخت گازوئیل برای مدت کوتاهی می شوند. این محصول نقش مهمی در آلودگی دارد. و هزینه گوگرد زدایی محصول که باید در مبدا یعنی پالایشگاه ها انجام شود نیز انجام نمی شود و بنابراین گازوئیل سوخت مخرب و مقصر خط اول محسوب می شود. از آلودگی هوا
بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس تراز انرژی، 80 درصد ذرات معلق تولیدی کشور مربوط به بخش حمل و نقل است و سهم نیروگاهی در تولید ذرات معلق حدود هفت درصد است. سازمان در مورد سهم منابع ثابت و متحرک در آلودگی هوا نیز مشخص کرده است که سهم منابع متحرک از آلودگی هوا در تهران 59 درصد، در تبریز 57 درصد، در اهواز 72 درصد و در اراک 50 درصد بوده است.
تراز انرژی کشور بر اساس میزان مصرف انرژی و نوع سوخت، سهم هر بخش در تولید ذرات را تعیین کرد. بر اساس این گزارش، سهم سوخت گازوئیل در تولید ذرات 1.9 درصد است. در حالی که سهم سوخت دیزل در تولید ذرات معلق 1.9 درصد است، در حالی که سهم تعلیق که عمدتاً در بخش حمل و نقل استفاده می شود حدود 76 درصد است.
بر اساس توزیع مصرف کنندگان انرژی، سهم بخش حمل و نقل در تولید ذرات معلق 80 درصد و بخش نیروگاه صرف نظر از نوع سوخت مصرفی تنها 7 درصد است. میزان سوخت مصرفی نیروگاه های حرارتی نسبت به سال گذشته در همین زمان 29 است. درصد کاهش یافته است، این میزان مصرف در نیروگاه های خارج از کلان شهرها و بافت شهری نیز بدون تاثیر بر شهرهای آلوده رخ داده است.
در واقع نمی توان یک منبع و نیروگاه را عامل اصلی آلودگی شهرها دانست. همچنین استفاده از سوخت و منبع آلودگی در سایر مناطق به ویژه خودروها و سیستم های حمل و نقل وجود دارد که می تواند دلیل آشکاری برای آلودگی شهرها باشد. آلودگی شهرها در ابتدای سال و در فصول بهار و تابستان نیز ناشی از عامل دیگری یعنی سوخت وسایل نقلیه به ویژه در سیستم حمل و نقل شهری است.
نیمی از خودروهای سبک و سنگین کشور به دلیل غیراستاندارد بودن و یا بعضا فرسودگی خود در اثر احتراق در فضا گازهای آلاینده ای متصاعد می کنند که در صورت حرکت باد و هوا آلودگی کمتری را ثبت می کنند اما با ظهور روزهای سرد علت غلبه پدیده وارونگی (وارونگی هوا) کمتر بودن این حرکت و عبور شاخص آلودگی از مرز ناسالم است.
البته در این میان عدم حذف نیروگاه های فرسوده و تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی قابل تامل است چرا که با افزایش راندمان نیروگاه ها میزان آلایندگی آنها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. ، و لازم است دولت توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.
انتهای پیام