(تصویب نامه مورخ 3 شهریور 1401 و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود):
اگرچه در آیین نامه واردات تاکید شده است که خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه می شوند و فروش آنها از طریق بورس کالا خواهد بود. هیئت دولت هفته گذشته با حذف عبارت «خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا» از بند 2 آیین نامه واردات حذف شد. بر این اساس این احتمال وجود دارد که فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس صورت نگیرد.
انتهای پیام
2- ماده 5 به این ترتیب اصلاح می شود که وسایل نقلیه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری و صنعتی مطابق مقررات جاری با رعایت کلیه حقوق و بدهی ها و حقوق ورودی (اعم از حقوق گمرکی و سود) مجاز می باشند. برای گذاشتن پلاک ملی و رانندگی در سرزمین اصلی.
پیش از این درباره قیمت اعلام شده بود: خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می شود. این خودروها در چند رده قیمتی وارد کشور خواهند شد. کمترین نرخ حقوق ورودی مربوط به خودروهای رده قیمتی زیر 10 هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها (چه خودروهای زیر 10000 یورو و چه خودروهایی با سقف قیمت 20000 یورو) 4 درصد تعیین شده است. اما سود تجاری متغیر است. خودروهای زیر 10000 یورو کمترین مقدار را خواهند داشت. 10-15 درصد سود فروشنده است و مابقی به سطح رقابت در هیئت مدیره بستگی دارد. کشف قیمت اتفاق افتادن.’
«هیأت وزیران در جلسه 19 بهمن 1401 به پیشنهاد وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
پیشنهاد وزارت امنیت/ صدور مجوز تردد خودروهای پلاک ملی پذیرفته شد.
سازمان مذکور موظف است اطلاعات قیمت این سامانه را به صورت مستمر به روز کند.
مقرر شد پس از واردات اولین محموله خودروهای وارداتی در 12 دی ماه، الفدر هفته سوم ژانویه این محموله در بورس کالا برای فروش گذاشته شد اما خبری نشد. پس از آن در 28 آذرماه در اطلاعیه های بورس کالا به پذیرش خودروهای خارجی اشاره شد و پیش بینی می شد طبق وعده داده شده خودروهای خارجی تا پایان آذرماه در بورس کالا عرضه شوند. اما تا کنون و با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه فوریه، هنوز این اتفاق نیفتاده است.
تبصره: قیمت خودرو طبق ماده 14 قانون امور کمرگ مصوب 1390 برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی توسط سامانه مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین می شود.
لازم به ذکر است در آخرین مصوبه هیئت مدیره که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، آمده است:
1- در بند 2 جمله «خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه می شود» و جمله «در بورس کالا» حذف می شود.
لازم به ذکر است با توجه به آنچه در آیین نامه واردات خودرو آمده است، مقرر شد کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعضای وزارت اقتصاد و دارایی و برنامه ریزی و بودجه منطقه ای تشکیل شود. سازمان موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر اساس ارزش آنها (FOB) تعیین کند. به گونه ای تعیین شود که مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی در بورس کالا منصفانه باشد و کارگروه مذکور اختیار تعیین سود معاملاتی در زمان ترخیص و تعیین سود معاملاتی را داشته باشد. نهایی در زمان فروش
به گزارش ای بی اس نیوز، زمانی که آیین نامه واردات خودرو پس از چندین دوره شورای اسلامی تصویب و نهایی شد; در بند 2 این آیین نامه تاکید شده بود که فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا انجام می شود.
با توجه به ابلاغیه هیات وزیران در خصوص نحوه پلاک ملی و تردد خودروهای مجاز تردد در مناطق آزاد تجاری و صنعتی در سرزمین اصلی، مصوب شد: «بر اساس مقررات جاری، خودروها مجاز به رانندگی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی مشمول پرداخت کلیه حقوق و بدهی ها و عوارض ورودی (شامل حقوق گمرکی و منافع تجاری مصوب) برای پلاک ملی و تردد در سرزمین اصلی می باشد.
همانطور که گفته شد، علاوه بر متن مصوب آیین نامه واردات خودرو، مسئولان وزارت امنیت بارها تاکید کرده اند که عرضه خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا خواهد بود.
چندی پیش سیدرضا فاطمی امین – وزیر صنعت، معدن و تجارت – موضوع امکان تردد خودروها در مناطق آزاد سراسر کشور با پلاک را مطرح کرد و اعلام کرد: خودروهایی که در مناطق آزاد تردد می کنند، با توجه به طبق شرایط، مجوز شماره گذاری ملی را داشته باشد و در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد. این سوال می تواند به افزایش عرضه در بازار کمک کند.
اما اکنون در آخرین مصوبه هیات دولت که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، آمده است که دو جمله «خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه می شود» و «در بورس کالا» حذف می شود.
به این ترتیب به نظر می رسد دولت علاوه بر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، برنامه های دیگری نیز برای عرضه این خودروهای خارجی که نزدیک به پنج سال است که ورود آنها به ایران ممنوع شده است، در نظر گرفته است.
خودروهای مستثنی شده از تصمیم بند (1) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره 1402/10/1430 مورخ 20 خرداد 1400 مشمول قانون مذکور نمی باشند. تصمیم این بند
آن وقت است که بحث تعیین قیمت این خودروهای وارداتی که تا پیش از این قرار بود در بورس تعیین شود، بر سر رقابت است. احتمالا با این تصمیم دولت نحوه تعیین قیمت متفاوت می شود.
اکنون در مصوبه فوق الذکر شورای دولت به این موضوع اشاره شده و مصوبه پلاک ملی خودروهای مجاز تردد در مناطق آزاد ابلاغ شده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز