مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی با تاکید بر اینکه هیچ مسیری برای خروج از ایران وجود ندارد و به عنوان جایگزینی برای ایران برای ترانزیت در منطقه وجود ندارد، توضیحاتی در خصوص توافق این شورا ارائه کرد. و مقامات افغان
به گزارش ای بی اس نیوز، در جریان سفر یک هیات بلندپایه اقتصادی از افغانستان متشکل از ملا عبدالغنی برادر آخوند معاون نخست وزیر دولت موقت افغانستان، وزرای راه، صنعت و تجارت و تعدادی دیگر از مقامات اقتصادی کشور این کشور در شامگاه پنجشنبه 27 آبان 1402 طی مراسمی رسمی که در یکی از هتل های تهران برگزار شد، 5 سند همکاری بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و دولت موقت افغانستان امضا شد. عنوان یکی از این اسناد همکاری سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و دولت موقت افغانستان به ریاست حجت الله عبدالمالکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی بود. سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و نورالدین عزیزی. وزارت صنعت و تجارت افغانستان آن را امضا کرد.
حجت الله عبدالمالکی وی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، به تشریح جزئیات این تفاهم نامه پرداخت و تاکید کرد: مشکل اصلی این است که مسئولان اقتصادی افغانستان تصمیم راهبردی و کاملا درستی اتخاذ کردند که آن هم اتصال به آب های آزاد در سراسر خاک افغانستان بود. جمهوری اسلامی ایران؛ روز پنجشنبه برنامه مفصلی در چابهار با حضور مقامات اقتصادی افغانستان داشتیم و این دوستان از نزدیک موقعیت جغرافیایی چابهار و زیرساخت های عالی موجود در حوزه بندری، ترانزیتی، حمل و نقل و لجستیکی این کشور را مشاهده کردند. ما تصور نمیکردیم این همه زیرساخت در اینجا ایجاد شده باشد.»
رهبران دولت افغانستان مصمم هستند که چابهار را به عنوان قطب اصلی ترانزیتی دریایی آن کشور اعلام کنند
وی افزود: مقامات افغانستان نیز اعلام کردند که بر اساس محاسباتی که انجام داده اند، دسترسی افغانستان به آب های آزاد از جمهوری اسلامی ایران 300 کیلومتر کمتر از خاک پاکستان و بندر کراچی و سایر بنادر این کشور است. ما همچنین یک محاسبه مالی برای آنها انجام داده ایم که بر اساس آن هزینه هایی که برای آنها در نظر گرفته ایم بسیار کمتر و ارزانتر از سایر مسیرها است و در نتیجه برای افغانستان به طور قابل توجهی به صرفه تر است. سرانجام روز پنجشنبه در جریان سفر هیئت اقتصادی افغانستان مرکب از معاون اقتصادی نخست وزیر و وزرای اقتصاد، صنعت، تجارت و ترانسپورت و سایر مقامات این کشور، در این زمینه تصمیم گرفته شده است. به ما اطلاع داد که “دولت افغانستان در تصمیم خود مصمم است چابهار را به عنوان قطب اصلی ترانزیتی دریایی افغانستان اعلام کند.”
در این مورد بیشتر بدانید:
مقام افغان: ایران حق برادری افغانستان را ادا کرد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: به مقامات افغانستان نیز گفته ایم که امکانات لجستیکی خود را در اختیار آنها قرار می دهیم و می توانند از بندر چابهار برای بارگیری و تخلیه کالاهای خود استفاده کرده و کالای خود را به طور کامل در اختیار آنها قرار دهند. بندر. خدمات با تخفیف ما به شما ارائه می دهیم؛ البته کاهش نرخ وجود دارد و ما به مقامات افغانستان اعلام کرده ایم که این کاهش نیز شامل وضعیت آنها خواهد شد. به آنها هم گفتیم که با تعرفه فعلی می توانند از انبارهایی که در بنادر و مناطق آزاد داریم استفاده کنند. ما به آنها اطلاع دادیم که مناطق پشتی در اسکله را برای سرمایه گذاری در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
ما به مقامات افغانستان اطمینان دادیم که تصمیم راهبردی و درستی در رابطه با همکاری با ایران گرفته اند.
عبدالمالکی با اشاره به تمایل مقامات اقتصادی افغانستان برای سرمایه گذاری در ایران گفت: مقامات افغانستان علاقه زیادی به سرمایه گذاری در زیرساخت های لجستیکی منطقه دارند و به همین دلیل یکی از درخواست های آنها انعقاد قراردادهای بلندمدت و قراردادها با ایران بتوانیم سرمایه گذاری جدی تری در ایران انجام دهیم. ما نیز این درخواست را پذیرفتیم و به آنها اطلاع دادیم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط استراتژیک با افغانستان است. یکی از نکاتی که به مقامات افغانستان یادآوری کردم این است که هرگز مسیری در خارج از ایران به عنوان جایگزین ایران برای ترانزیت در منطقه عملیاتی وجود ندارد و همه کسانی که مسیرهایی را برای دور زدن ایران تعریف می کنند، وقت و هزینه خود را تلف می کنند. ; من به مقامات افغانستان تاکید کردم که بهترین مسیر برای انواع کریدورها، خاک ایران است و به آنها اطمینان دادیم که تصمیم استراتژیک آنها کاملا درست است.
وی افزود: «مقامات افغانستان بسیار اصرار دارند که انتقال کالا از ایران را به سرعت آغاز کنند و روند تردد کامیون ها، نرخ خدمات، زمین و نقل و انتقالات همه مشخص می شود. »بر این اساس در تفاهم نامه ای که به امضای طرفین رسید، مقرر شد کارگروهی تشکیل و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و یکی از مقامات ارشد وزارتخانه گرد هم آیند. وزارت حمل و نقل از طرف دیگر این کمیته اجرایی را تشکیل می دهد و به سرعت شروع به کار می کند.
مقامات افغانستان بر اجرای هر چه سریعتر توافقات اقتصادی با ایران اصرار دارند
مشاور رئیس جمهور در ادامه درباره چشم انداز همکاری سازمان منطقه آزاد و طرف افغانستانی و منافعی که ایران از این توافق می تواند به دست آورد، گفت: با توجه به جدیتی که در دوستان هیئت اقتصادی افغان دیدیم و حتی تاکید کردند که در عرض یک هفته پس از امضای تفاهم نامه همکاری برای حمل و نقل کالاهای صادراتی و وارداتی خود از طریق ایران، فکر می کنم اجرای تفاهم نامه مذکور به سرعت آغاز شود. منطقه چابهار برای ما بسیار استراتژیک است زیرا تنها بندر اقیانوسی ایران است و از اکثر تحریمها معاف است و امکان پهلوگیری کشتیهایی با ابعاد مناسب وجود دارد و زیرساختهای خوبی وجود دارد، انبار و لجستیکی که در آنجا ایجاد شده است.
عبدالمالکی با تاکید بر اینکه همواره به دنبال توسعه حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت از بندر چابهار هستیم، فعالیت خط مستقیم کشتیرانی از چین و هند به بندر چابهار را برشمرد و گفت: استقرار کشتیهای کانتینری در این مسیر و حرکت ماهانه وجود بیش از هزار کانتینر کالا یکی از اتفاقات مهمی است که رخ داده است. همانطور که مقامات افغانستان اعلام کرده اند، این کشور سالانه حدود 6 میلیون تن کالا جابجا می کند که رقم بسیار بالایی است و عواید هنگفتی را برای بخش بندری و لجستیکی ما به همراه دارد. همچنین از آنجایی که بخشی از این محموله برای ورود به افغانستان باید از خاک ایران عبور کند، درآمد بسیار خوبی نیز برای بخش حمل و نقل کشور به همراه دارد.
اجرای توافقات با افغانستان یک حرکت اقتصادی بسیار جدی در منطقه ایجاد خواهد کرد
وی با بیان اینکه «تطبیق توافقات با افغانستان یک حرکت اقتصادی بسیار جدی در منطقه ایجاد میکند»، گفت: در صورت امضای تفاهمنامه بین شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و مقامات اقتصادی افغانستان. ، محرکی جدی برای ما خواهد بود. خط راه آهن چابهار – خاش را که زاهدان را به هم متصل می کند باید هر چه سریعتر تکمیل کنیم که بازده اقتصادی دو چندانی به ما بدهد. ما منافع کشورهای همسایه را به منافع خود مرتبط می کنیم تا آنها به تکمیل سریعتر مسیرهای کریدور کمک کنند. در همین راستا، در دیدار با مقامات اقتصادی افغانستان به آنها گفتم که ما به دنبال توسعه بخش ترانزیت و لجستیک خود هستیم زیرا این امر مزایای زیادی برای ما دارد، اما شما به عنوان یک کشور همسایه ایران، باید دانست که تقویت لجستیک و ترانزیت در ایران بسیار بیشتر از این است که «ایران به نفع کشورهای همسایه و منطقه خواهد بود». آنها همچنین آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در زیرساخت های لجستیکی مانند انبارها، شبکه های حمل و نقل و سردخانه ها اعلام کردند و همکاری بلندمدت ایران و افغانستان را ضروری دانستند و به آنها اعلام کردیم که همکاری بلندمدت با کشورهای همسایه سیاست دیروز، امروز و فردا، جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه برای ما یک سیاست راهبردی بلندمدت است.
انتهای پیام