اخبار اقتصادی روز

ظرفیت تولید لکوموتیو داخلی برای تامین نیازهای کشور کافی است

در برنامه بالاتر بحث واردات یا تامین لکوموتیو از داخل کشور مطرح شد و نظرات مطرح شد. آقایان اسلامی، مدیرعامل لوکوموتیو مپنا و رستمی، رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران به سوالات پاسخ دادند.

اسلامی گفت: در حال حاضر کمبود لکوموتیو داریم و این کمبود تجمعی از سال های گذشته تاکنون است. بین 25 تا 30 لکوموتیو در کشور نیازمندیم به شرط اینکه لکوموتیوهای موجود در کشور را نیز تعمیر کنیم. ظرفیت تولید داخلی برای تامین این نیاز کافی است و ما می توانیم بیش از این نیاز را تامین کنیم.

وی افزود: به طور متوسط ​​سالانه به 30 لکوموتیو در حوزه کشتیرانی نیاز داریم. در بخش مسافری، اگر تمام لکوموتیوهای خریداری شده در 15 سال گذشته به بهره برداری می رسید، پاسخگوی نیاز لحظه بود و در صورت کمبود، می توان از سایر بخش ها استفاده کرد. تعداد کل لکوموتیوهای راه آهن در حال حاضر در بخش حمل و نقل 506 دستگاه است.

رستمی گفت: هزار دستگاه لکوموتیو در کشور داریم که 804 دستگاه آن دولتی و 177 دستگاه مربوط به بخش خصوصی است. 524 لکوموتیو در حال فعالیت است و 50 درصد از ظرفیت لکوموتیو ما عملاً بیکار است. برای جایگزینی این حجم از لکوموتیوهای فرسوده باید از ظرفیت تولید داخلی استفاده کرد و به بخش خصوصی اجازه واردات داد.

اسلامی در پاسخ گفت: بسیاری از این لکوموتیوهای فرسوده با سرمایه اندک قابل بهره برداری هستند. هزینه واردات لکوموتیو به اندازه هزینه تعمیر 3 لوکوموتیو می باشد. اگر سرمایه ای که می خواهیم برای واردات هزینه کنیم صرف تعمیرات شود، این لکوموتیوها به چرخه خدمات اضافه می شوند. تاکنون تمامی واردات انجام شده توسط بخش خصوصی، لکوموتیوهای دست دوم 35 ساله بوده است. هیچ بخش خصوصی لکوموتیو جدید وارد نکرد. دولت می تواند این لوکوموتیوهای فرسوده را به بخش خصوصی واگذار کند تا با هزینه کم به خدمت بازگردد.

رستمی گفت: دولت نمی‌خواهد لکوموتیوهای فرسوده را در مزایده عمومی بفروشد و هر شرکتی به جای وارد کردن و در اختیار گذاشتن لکوموتیوهای فرسوده، تعدادی از آنها را می‌گیرد و تعمیر می‌کند. ما می توانیم واردات را بر اساس قابلیت های موجود انجام دهیم. در حال حاضر شرکت‌های ما آمادگی واردات لکوموتیو صفر از شرکت‌های چینی را دارند، اما دولت در این زمینه محدودیت‌هایی را برای ما اعمال کرده است.

اسلامی گفت: در برنامه هفتم پیش بینی می شود در طول سال های برنامه 550 دستگاه لکوموتیو به میزان 110 دستگاه در سال ارائه شود. از این تعداد، نیمی مربوط به بازسازی لکوموتیوهای موجود است. اولویت تامین واردات نیز برای بخش داخلی است، حتی مصوبه مجلس نمایندگان اجازه واردات لکوموتیوهای کلاس 2 کمتر از 15 سال را داد. بنابراین هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای واردات وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *