تبصره 2- نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران از شمول مقررات این قانون مستثنی هستند.
تبصره 1- فعالیت مؤسسات حرفهای خصوصی متولی خدمات عمومی که هیچ ارتباطی با مأموریتهای عمومی این مؤسسه ندارند، از شمول این قانون مستثنی است. تشخیص فعالیت های مذکور به عهده کمیسیون موضوع ماده (18) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 11/6/1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشد.
د- موسسات غیردولتی و موسسات خیریه و تعاونی های شهرسازی و ساختمانی و کلیه مؤسسات خصوصی متولی خدمات عمومی موضوع بند «ب» ماده (1) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با آن. فساد مصوب 1389 مانند سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان نظام مهندسی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصناف و تعاونی ها.
انتهای پیام
با اصرار اعضای شورای اسلامی بر مصوبات قبلی خود در خصوص مواد 2، 3 و 4 طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها، این طرح به شورای فرصت ارجاع می شود. حل اختلاف بین شورا و شورای نگهبان.
(اختلافات مذکور در خصوص مواد 1، 2، 3 و 4 مصوبه شورای اسلامی همچنان پابرجاست.)
به گزارش ای بی اس نیوز، نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس در جریان استماع گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح دو فوریتی شفاف سازی سه گانه قوا و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان به قانون اساسی مصوب زیر:
به گزارش ای بی اس نیوز، با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در جلسات 11/05/1401 و 17/08/1301 به ترتیب بر مواد (3) و (4) تاکید کردند، به این ترتیب طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به شورای فرصت معرفی می شوند.
ماده 2- مشمولان این قانون موظفند دادهها و اطلاعات زیر مربوط به این دستگاه را از طریق سامانههای مربوطه خود منتشر و در دسترس عموم قرار دهند:
الف- اطلاعات مدیران و کارکنان از جمله تحصیلات، سوابق، درآمد ماهانه و سالانه و نحوه استفاده از آن و نیز برنامهها، صلاحیتها و طرحهای مصوب و فرآیندهای اداری دستگاههای ذیربط.
ماده 4- مشمولان این قانون به استثنای شوراهای اسلامی روستا موظفند سالی یک بار گزارش اجرای این قانون را به شورای اسلامی شهر ارائه کنند.
الف- قوه مقننه شامل شورای اسلامی، دیوان محاسبات و کلیه سازمانها و مؤسسات مرتبط با آنها می باشد.
ب- هیأت وزیران و کلیه کمیسیون ها و کارگروه های مرکب از وزرا یا نمایندگان دستگاه های دولتی، کلیه وزارتخانه ها، دستگاه ها و مؤسسات دولتی، مؤسسات دولتی، شرکت هایی که دولت یا مؤسسات عمومی غیردولتی در آنها سهام مدیریت یا کنترل دارند، اولیه. و شعب تجدیدنظر سازمان تعزیرات حکومتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و همچنین مؤسساتی که شمول قانون آنها مستلزم ذکر یا توضیح نام است، اعم از اینکه قانون خاص خود را دارند یا از قوانین و مقررات عمومی پیروی می کنند، مانند قانون ملی ایران. شرکت نفت، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کشتیرانی اسلام جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کلیه مؤسسات و شرکتهای وابسته یا وابسته به اینها دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی هستند به استثنای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسات و مؤسسات عمومی غیردولتی. اعم از شهرداری ها، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و کلیه سازمان ها، نهادها و مشارکت ها. شرکت های تابعه یا وابسته، صندوق های بازنشستگی از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق پس انداز کارکنان صنعت نفت، صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوق بازنشستگی صدا و سیما و صندوق بازنشستگی کارگران صنعت فولاد.
ج- قوه قضائیه شامل مراجع قضایی و قضایی از قبیل: دادگاه انقلاب و دادسرای عمومی، دیوان عالی کشور، دادسرای عمومی و همچنین کلیه سازمانها، مؤسسات و شرکتهای تابعه یا وابسته به آنها از جمله سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان ثبت اسناد و اموال غیرمنقول کشور، همچنین شوراهای حل اختلاف و نهادهای تحت نظارت آن مانند کانون وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کانون سردفتران و دفتریاران، مرکز دفاتر مرکزی خدمات الکترونیک قضایی
ت- كليه شوراها و شوراهاي عالي تشكيل شده به موجب قانون مصوب شوراي اسلامي يا شوراي انقلاب و شوراهاي عالي وابسته به قوه مجريه، شوراهاي اسلامي شهر و روستا، شهرستان، شهرستان، استان و شوراي عالي كشور. استان ها
تبصره- موسسات خیریه از اعلام اسامی کمک گیرندگان معذورند.
تبصره- شورای تامین کشور، شوراهای تامین استان و شهرستان از اعمال این بند مستثنی هستند.
ج- کلیه تصمیمات قطعی مراجع قضایی و شبه قضایی با رعایت موازین امنیتی و شرعی و حفظ اطلاعات شخصی.
ت- متن، اصلاحات و الحاقات کلیه قراردادهای مربوط به معاملات بزرگ و متوسط طبق قوانین و مقررات کشور.
د- مبالغ تعرفه ها و حقوق و هزینه های ارائه خدمات و مصوبات، قدرت تصویب آنها و مدارک مربوط به اختیار.
ج- فرصت های سرمایه گذاری و همکاری در قالب های مشارکت و شرایط استفاده از این فرصت ها
ج- فرصت های استخدامی و جذب و جذب نیروی انسانی و شرایط آن
ح- مراحل و مراحل اداری اخذ و صدور هرگونه مجوز یا مجوز فعالیت
ک- کلیه مدارک، قوانین و مقررات بالادست حوزه فعالیت شما.
در ایرادات شورای نگهبان به ماده 4 آمده است: «در ماده (3) با توجه به اصرار شورای اسلامی بر مصوبه قبلی، ایرادات قبلی این شورا همچنان پابرجاست. ایرادات مربوط به ماده (4) نیز به قوت خود باقی است.
ب- اطلاعات اموال، دارایی ها، درآمدها و هزینه ها، تخصیص و توزیع وجوه و تجهیزات، واگذاری زمین، تأسیسات، مشخصات اموال و ابنیه (مالک، در اختیار، استفاده شده یا بهره برداری شده) و همچنین یارانه ها و نقل و انتقالات بلاعوض. از جمله کمک های مالی و دریافتی
تبصره 1- شمول بندهای «الف»، «ب»، «ت»، «ج» و «ج» این ماده در مورد مؤسسات زیر نظر مقام معظم رهبری منوط به اختیار ایشان است.
“مقاله 1-
– تبصره ای به عنوان تبصره (1) ماده (1) پیوست و تبصره فعلی به عنوان تبصره (2) اصلاح می شود.
تبصره 1- فعالیت مؤسسات حرفهای خصوصی متولی خدمات عمومی که هیچ ارتباطی با مأموریتهای عمومی این مؤسسه ندارند، از شمول این قانون مستثنی است. تشخیص فعالیت های مذکور به عهده کمیسیون موضوع ماده (18) قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 11/6/1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشد.
ماده 2-
– کمیته در ماده (2) بر مصوبه قبلی مجلس تاکید کرد.
ماده 4-
– در ماده (4) عبارت «یک سال» با عبارت «شش ماه» جایگزین می شود.
بدین ترتیب 1 و 4 قانون طرح مضاعف شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها به شرح زیر اصلاح شد:
ماده 1- دستگاهها، مؤسسات، ارگانها و مؤسسات موضوع این قانون عبارتند از:
به گزارش ای بی اس نیوز، در ایرادات شورای نگهبان نسبت به ماده 2 طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها آمده است که «با توجه به نظر شورای عالی نظارت بر حسن اجرای از سیاست های کلی نظام در خصوص طرح فوق، تصویب در موارد مندرج در نامه این توصیه خلاف بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشخیص داده شده است. اما نمایندگان با رد این ایراد، بر مصوبه خود به شرح زیر پافشاری کردند:
تبصره 3- در صورت مغایرت در تشخیص موارد موضوع این ماده، تصمیم گیری مربوط به بند «الف» ماده (1) این قانون در صلاحیت جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسا است. از خدمات تخصصی کمیسیون های شورای اسلامی و با رعایت بند «پ» ماده مذکور به عهده رئیس قوه قضائیه و در سایر موارد به عهده کمیسیون موضوع ماده (18) قانون انتشار است. و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب 11/6/1387 با تغییرات و الحاقات بعدی.
تبصره 2- عدم افشای هر یک از بندهای این ماده در موارد امنیتی و مغایر با منافع ملی بنا به درخواست عالیترین مقام سازمان و تنها با تأیید دبیرخانه شورای عالی کشور مجاز خواهد بود. امنیت ملی.
با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت مبنی بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام در خصوص طرح فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت مغایر با بند 2 این ماده تشخیص داده شد. اصل 110 قانون اساسی. نظر این کمیسیون به شماره 0101/102920 مورخ 09/01/1401 در خصوص این برنامه اقدام خاص پیوست می باشد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز